2020-10-09, 19:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Sluta släng ur dig trams.

100 gram c vitamin kommer inte att ge dig njursten.

Innan du öppnar käften kan du läsa på om dr klenner.

C vitamin är en effektiv antiviral pga sin förmåga att stimulera cellerna att producera h2o2 i höga doser.

Det här kommer du inte höra från din läkare på vårdcentralen. Varsegod.

Du kan ju läsa på lite också och inte ge råd som eventuellt kan vara farliga:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/c-vitamin?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Citat:
Kan man få i sig för mycket C-vitamin?
Det finns inget som tyder på att höga intag (>1000 milligram per dag) riskerar att ge allvarliga skador som cancer eller fosterskador. Däremot kan höga intag orsaka till exempel diarré och möjligtvis också njursten hos känsliga personer.

Citat:
Hur mycket C-vitamin behöver vi?
Behovet av C-vitamin varierar med bland annat ålder.

Grupp/Ålder Rekommenderat intag per dag
Spädbarn 6-11 månader 20 milligram
Spädbarn 12-23 månader 25 milligram
Barn 2-5 år 30 milligram
Barn 6-9 år 40 milligram
Barn 10-13 år 50 milligram
Vuxna 75 milligram
Gravida 85 milligram
Ammande 100 milligram

Att rekommendera 100 gram är i mina ögon helt sjukt. 1 gram, ok, 2 gram jomenvisst. 100 gram?
Vad motsvarar det i apelsiner, +100 kg? Lycka till med att sätta i dig det!

Du menar på fullt allvar att man ska sätta i sig >3 sådana kartonger om dagen:
https://www.fruugo.se/emergenc-1000-mg-vitamin-c-super-orange-30-ea-/p-51327706-103093343?language=en&ac=croud
Det är ju för fan ett heltidsjobb, för att inte snacka om apelsinerna!

Har du genomgått grundskolans matematik?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo de hade n högre dödlighet relativt Sverige. Det kan man visa med siffror från Euromomo. Jag har presenterat det tidigare i tråden.
Jag tror nog att Norges statsepidemiolog har bättre koll på detta än någon annan faktiskt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag tror dessvärre de flesta är med i facebookgruppen i underhållningssyfte. Men visst, gör en namninsamling och återkom. Om du kan skrapa ihop 261411 pers så kommer jag lyssna. Det är nämligen 4% av alla som röstade i valet senast så det ger en fingervisning. Är det en lokal facebookgrupp så är du i trubbel, för då vill jag att du skrapar ihop 784233 namnunderskrifter.

Hittills har vi alltså en?

Varför skulle jag göra en namninsamling? Vad skulle jag få för behållning av det? Du kan ju skapa en namninsamling på folk som vill hålla skolorna öppna om du finner någon behållning av det.
Kan ärligt säga att jag inte bryr mig ett smack om vad du vill.
Citera
2020-10-09, 19:50
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Denna skola har olika mattider för alla klasser (10 minuter mellan klasserna tror jag det är) , flera klasser blandas alltså inte i kön utan de är verkligen i kön klassvis. Just för att undvika smitta (jag har ju bara andrahandsinfo, men då mitt andra barn är intresserat av att börja på denna skolan så har jag förhört hur mig noggrant rörande hur de agerar).

Så nej, det är inte matkön.

Du har blivit lurad ( om det nu är i Sth:s-området)
Man hade detta ett kort tag under våren men inte nu längre, det funkade inte.
Grabben går i högstadiet, 15 klasser i högstadiet klasserna 7-8-9, lunchrast 12-12:40 fix tid.
Med 10 min lucka enl dig snackar vi 150min streatch på 15 klasser = 2 tim 30 min
De större i innerstan ligger på 18 klasser = 180 min=3 tim med 10 min lucka.....

Jag besökte grabbens skola vid en lunch förra veckan för att lämna en glömd laptop.
Hela korridoren till matsalen smäck full - alla klasser i blandad kompott typ busskö.
Korridoren c:a 3m bred, takhöjd c:a 3.50 längd c:a 25 innan trappan där dom också stod=262m3 luft att dela på, 2 gamla ventiler i väggliven synbara typ självdrag . (kollade detta denna vecka efter planeringssamtal med läraren.)
Alltså 450 elever som delar på 262m3 luft och ska slussan in i 2 led för att få käk.
På firman har vi 760m3 och 15 anställda och klarar precis arbetsskyddsförorndingar gällande ovk-regler på arbetsplatsen-då utan smittskydd inräknat....

Helt jävla ohållbart.
Grabben fick gå till trappan för att få laptopen-jag vägrade gå in i korridoren.
Senast redigerad av vinland 2020-10-09 kl. 20:26.
Citera
2020-10-09, 19:51
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du väljer dina ord väl ser jag. Nej, Norge hade inte högre dödlighet än OSS, precis som du säger. Men Norge och Danmark för den delen hade helt vanlig dödlighet med Norges och Danmarks mått mätt.
Det jag protesterar emot är att Tegnell hävdade att detta var anledningen till Norges låga dödstal alternativt våra höga dödstal.
Citera
2020-10-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror nog att Norges statsepidemiolog har bättre koll på detta än någon annan faktiskt.

Siffrorna finns på Euromomo och jag har presenterat dem. Du får läsa noggrannare vad Norges statsepidemiolog har sagt istället.
Citera
2020-10-09, 19:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Sista stycket visar vilken nivå på intelligens killen ligger på.

”– Absolut. Det är något vi bedriver många dagar i veckan där polis och andra myndigheter varit här och observerat – de har inte haft några vidare anmärkningar på oss, säger Markus Hellgren.”

Grejen är ju att han antagligen har rätt.
Citera
2020-10-09, 19:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grejen är ju att han antagligen har rätt.
Ja, han har sällskap i dumklubben. 🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️😂
Citera
2020-10-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför skulle jag göra en namninsamling? Vad skulle jag få för behållning av det? Du kan ju skapa en namninsamling på folk som vill hålla skolorna öppna om du finner någon behållning av det.
Kan ärligt säga att jag inte bryr mig ett smack om vad du vill.
Härligt. För en gångs skull tänker vi lika. Vi får helt enkelt låta riksdagen avgöra. Må bäste man vinna!
Citera
2020-10-09, 19:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
varför ökar inte sjukhusfallen eller fallen på IVA?

smittspridningen ökar ju på ganska bra, men vi ser inte samma sjukdomsförlopp.

är det enbart för att det är yngre som klarar av viruset som får det nu,

eller har vi fått en mildare strain/mutation av c19?

Jag tror det är för att yngre och friska smittas. Enda sättet att få veta om det är en mildare strain är ju att analysera virusets dna. Varför ställer ingen journalist frågor om FHM har gjort det?
Citera
2020-10-09, 19:59
Medlem
Citat:
Statsepidemiologer kan inte ha fel. Kolla bara på AT.
Citera
2020-10-09, 20:02
Medlem
Citat:
Det jag protesterar emot är att Tegnell hävdade att detta var anledningen till Norges låga dödstal alternativt våra höga dödstal.

Det är en förklaring som du för tillfället inte lyckats motbevisa med egen data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in