Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Vi har också vittnesmål från besättningen och passagerare om oljud från fören långt innan slagsidan, vid 00:45 eller ännu tidigare. Sedan har vinden berömda väckarklockan som skall ha stannat på 01:02 pga slagsida. Och ECR-evakueringen kan inte ha ägt rum efter 01:15; där är HSVA-rapporten väldigt övertygande.
En intressant detalj är VM Lindes vittnesuppgifter. Först har han undersökt rampen ca 00:55 (och blir sedd från ECR) sedan kommer han till bryggan vid omkring vaktavlösningen 01:00. [Det tänker jag är en relativt säker tidsangivelse. Möjligen kan man tänka sig att han är sen, men vill dölja det, men tidig är det svårt att se att han är och sedan ljuga om det]. Sedan lämnar han bryggan strax efter 01:00 för att undersöka bildäck. På väg ner är det redan slagsida så pass att passagerare ber om hjälp. Han säger att han måste stanna vid informationsdisken för att de skall låsa upp bildäck och då lutar det så mycket att saker ramlar omkull [att han inte kan låsa upp själv verkar mycket märkligt, men det är återigen en konstig sak att hitta på]. Vad kan klockan vara nu? 01:05-01:07 kanske?
Men i ECR säger 3M att den kraftiga slagsidan inte uppstår förrän 01:15 så VM Linde och de tre i ECR kan inte gärna ha rätt om tiderna. Jag hamnar kanske någonstans mittemellan JAIC och SSPA/HSVA. Om slagsidan började redan 01:00 är det svårt att se hur VM skickas ner till bildäck med en ”rutin-order”. Konstiga ljud och slagsida borde ha ringt alla möjliga alramklockor.
Jag är helt enig med dig om slagsidan och Mayday-anropet. Jag har alltid undrat vad f-n de pysslade med på bryggan efter att slagsidan inträffade och om slagsidan var 30 grader 01:07, vad väntade de på?. Samtidigt är det bara att konstatera att de inte agerade rationellt: ’Häire häire...’ och ’Mr Skylight’ ropades t.ex. ut flera minuter före Mayday-anropet. Kanske var de för upptagna med att göra sin babords-manöver för att räta upp skeppet. Eller så ville befälhavaren lösa det själv in i det sista.
Linde kanske slirar på sanningen lite. Systemteknikern säger ju att han såg rännilar medan mekanikern såg ett hav på bildäck, så det går inte att lita på observationer.
Det absolut första jag tänker på i det fallet är dock, när båda två ser vatten, varför de inte kontaktar befälet och ber dem gå undan vind. Hade köpt dem massor av tid.
Kanske fick systemteknikern panik och bara drog därifrån, men varför såg han inte något vatten på bildäck eller komma när båten redan hade slagsida?
Detta med Mayday med. Om de inte fattade att båten tog in vatten, utan bara trodde det var en lastförskjutning, så kanske de inte ville köra mayday. Det tar nog emot på statusen att skicka ett mayday. Eller så är det fel i hela det beskrivna förloppet och det gick mycket snabbare än vad man kunnat förstå.
Klockan tex. Batterierna kan ha tagit slut, det är inte någon absolut sanning bara för att klockan står på en speciell tidpunkt. Oljud kan förekomma under storm, efter kursändringen stampa det bra, behöver inte betyda något annat än just det. Sedan briserar bomberna och då går det fort. Så tänker jag. Alla är nästan överens om 2 kraftiga explosioner/ smällar alldeles innan båten började luta.