Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
I en rättvis värld är det så. I vår värld å andra sidan räcker det ofta med rätt kön, rätt efternamn, rätt ursprungsnationalitet osv. för att få dessa pengar som du inte förtjänar. Det finns många som jobbar hårdare än dig men tjänar mindre, många med bättre utbildning som tjänar mindre osv.
Du har rätt, en arbetsplats är inte som rättviseförmedlingen eller som dagcentret du spenderar dagarna på. Det är också en plats där mänskligt samspel och sociala interaktioner förekommer.
"Lika barn leka bäst" är en väldigt bra devis om man vill ha en arbetsplats där människor trivs med jobbet och med varandra. Arbetet blir roligt och effektivt om alla på arbetsplatsen drar ungefär åt samma håll och konflikter blir få om man har samma grundvärderingar och kultur.
Därför är det en dålig idé att blanda för olika människor om de ska jobba tillsammans.
I Sverige, svenskarnas land, så bör normen vara svenska arbetare. I Nigeria, nigerianernas land, så bör normen vara nigerianska arbetare.
De flesta arbetsgivare tar dock enligt mig inte tillräckligt hänsyn till detta.
Om man däremot vill ha en arbetsplats fylld med konflikter om man måste samarbeta eller en arbetsplats där folk går omkring som zombies och inte vill prata med varandra om jobbet är självständigt, så ska man blanda åldrar, kön, raser och intressen så mycket det bara går.
Detta KAN vara en fördel för arbetsgivaren om den skiter fullständigt i arbetsmiljön och bara tänker på produktionen. Det är bättre att arbetarna håller käften och jobbar istället för att snacka tänker man kanske.
Idag är det många skrupelfria arbetsgivare som använder mångkulturen på detta sätt medan vänstern tittar på, håller käften och går på antirasistiska demonstrationer istället.
Men om det faktiskt skulle finnas en enda arbetsgivare i hela Sverige som skulle neka en neger jobbet fast han var mest kompetent av alla så får man väl skylla sig själv? De flesta företag jobbar på en marknad med konkurrens och man skulle vara bra dum om man vill förlora pengar genom att inte anställa kompetent personal på grund av ras.
Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
Hur tänker du att jag vill straffa honom? Han kommer fortfarande ha mer pengar än dig oavsett skattesats. Även om vi skattades så du fick äta falukorv varje dag kan han äta oxfilé medan hans städerska fixar hemmet.
Jag vill betala mindre i skatt för att inte behöva göda lycksökare och parasiter från tredje världen som du vill bjuda hit. Jag skiter i om en rik person kan äta ännu mer oxfilé eller inte. Jag är inte avundsjuk.
Rättvist är om alla betalar lika mycket skatt.
De som har utbildat sig och skaffat ett välbetalt jobb ska inte straffas för det.
En riktigt rik person har ofta agensen att kunna flytta till ett annat land om man blir tillräckligt straffad med höga skatter. Då blir det ingen skatt till bidragstagare alls.
Det finns en utbredd vanföreställning om att rika personer är rika för att de roffat åt sig en hög med pengar av utnyttjade arbetare och sedan sitter och ruvar på den som någon slug drake.
Rika personer (rik som i rik, och inte enbart genom arbete och lön) är det för att man INTE lägger pengar på hög eller bränner de på konsumtion.
De INVESTERAR, SKAPAR och får pengarna att växa.
Man startar företag och anställer folk, köper tillgångar som förädlas och sedan säljs, hittar på nya affärsidéer m.m m.m
Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
I ett samhälle där man kastar mat för att få upp priserna, importerar äpplen från Nya Zeeland känns det som det finns mat till alla. Visst, några kanske får ta Australiensiska äpplen, men överflöd och överkonsumption finns det var du än tittar.
Kastar mat för att få upp priserna? Vad pratar du om?
Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
Det är bra att du tar upp hur arvet påverkar. Vissa föds som sagts med silversked i mun, rika och framgångsrika innan de börjat prata. Detta innebär, om man inte jämnar ut, att vi får ett vackert kastsystem i Sverige. Kanske det är framtidens melodi?
Självklart vill man ju skapa en så bra framtid som möjligt för sina egna barn.
Det är en mycket sjuk människa som vill ge bort allt till helt främmande människor samtidigt som man är egoistisk och knappt tänker på sina egna barn eller föräldrar. Sen finns det ju för de flesta normala människor "ringar" av empati och omtanke, dvs barn och familj först, sen vänner, sen grannar, sen hemort/stad, sen landskap, sen folk/land, sen världsdel/kontinent/kultursfär och sist resten av världen.
Tidigare generationer hade dock ett mycket långsiktigt tänk både framåt och bakåt i tiden. Man kunde slita sönder kropp och själ, bygga och plöja, investera och spara för att man ville skapa någonting större och att det man skapat skulle överleva en själv. Man ville också bli ihågkommen precis som man själv mindes sina egna förfäder. Denna långsiktiga investering i framtiden vill du alltså gå in och stjäla för att det är "orättvist".
Då är frågan: Vill du ta ifrån mig rätten att investera allt jag kan i mina barn och mina barnbarn för att stjäla och ge till främlingar?
Om du vill det är du min fiende för evigt.