2020-10-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Eller så bevisar det att jag kan se orättvisor medan andra är blinda.

Oj, det låter på dig som att någon har lovat dig att livet är rättvist. Kan du länka signerade papper på det?

Alltså, var i helvete fick du idén att något är rättvist? Ingenting i den här planetens historia har varit rättvist. Desto snabbare du lär dig hur logik och rationalism fungerar, desto lättare kommer ditt liv bli. Logik och rationalism är inte rättvist, men det är rätt.
Citera
2020-10-09, 21:42
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Men är inte det en skröna? En snabb googling visar att 20% av svenskar har två eller fler jobb och en annan siffra visar att av jänkarna så är det ungefär 13mil av 328mil (4%) som jobbar två eller fler jobb. Här jämför jag äpplen och päron för att siffrorna är inte framtagna av samma rapport men det ger väl en övre gräns på diffen mellan Sverige och USA...

Jag känner många människor i Sverige. Ingen av dem har 2 heltidsjobb. Faktiskt ingen av dem som har mer en ett jobb. I Sverige behöver man än så långe inte ha mer än ett heltidsjobb (oftast får man inte det heller för fack och arbetsgivare).

I USA finns det mycket mer låglönejobb som kräver mycket mindre av arbetaren. Där är det möjligt att ha flera jobb utan att något blir lidande. Du kanske jobbar förmiddagen med handgräsklippare och solar lite och sedan på kvällen packar du mat i papperskassar.
Citera
2020-10-09, 21:45
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Oj, det låter på dig som att någon har lovat dig att livet är rättvist. Kan du länka signerade papper på det?

Alltså, var i helvete fick du idén att något är rättvist? Ingenting i den här planetens historia har varit rättvist. Desto snabbare du lär dig hur logik och rationalism fungerar, desto lättare kommer ditt liv bli. Logik och rationalism är inte rättvist, men det är rätt.

Den starkes rätt har varit en naturlag och gäller fortfarande i djungeln. Dock är det vår empati som gjort att vi försöker utjämna orättvisor och även låta svaga leva.

Bara för att livet är orättvist måste man inte anse att orättvisorna bör öka?
Citera
2020-10-09, 21:47
Medlem
Folk verkar tro att man betalar 27-30 % i skatt på sin lön. Sanningen är att skattetrycket ligger på närmare 80%.
Sossarna har t ex valt att nämna vissa skatter som ”avgifter” i stället för skatt.

Den andel av lönen som stjäls i form av ”arbetsgivaravgift” är ju så klart en stöld av din lön. Sossarna säger ”men det är ju pengar som går tillbaks till dig, och det är inte du som betalar, utan din arbetsgivare”. Nej, det är skatt som dras från ditt löneutrymme, oavsett om det kallas ”skatt” eller ”avgift”.

Om du får 25000 i lön före skatt så kostar det dig din arbetsgivare över 50000. Arbetsgivivaren måste alltså betala över 50000 för att du ska få ut ca 18000 i lön. Är det rimligt?

Sedan ska arbetsgivaren betala orimligt hög bolagsskatt, och en massa moms och annat på det.
Sedan ska du betala 25% i moms på allt du köper. Och fastighetsskatt. Och fordonsskatt. Och punktskatter på bensin, tobak, alkohol, plastpåsar mm. Räknar man ihop allting så är skattetrycket sjukt högt.

Samtidigt får vi jävligt dålig service för pengarna. Sjukvården är kass. De mördar hellre folk med morfin än att ge gamla syrgas. De fuskar med skolresultat (genom att utesluta invandrarbarn från proven) för att visa att Sverige har en bra skola. Sjukvården är kass, äldrevården är kass, infrastrukturen är kass (det råder elbrist i södra Sverige för att miljömupparna har stängt ner kärnkraftverken, fast det inte finns någon möjlighet till elförsörjning från Norrland)

Varför röstar vi på höger? För att vänster är en total katastrof som kommer förstöra Sverige.
Citera
2020-10-09, 21:50
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
För att höginkomsttagaren tjänar mer, därför ska han ha mer i fickan. Håller du inte med att det mest rättvisa är en platt skatt för alla?

Nä, platt skatt suger. Vi tar ett exempel
Olle tjänar 80k i månaden och har levnadskostnade på 20k.
Grannen Mohammed tjänar 25k i månaden och har samma levnadskostnader.

Nu lägger vi på en platt skatt på 5k i månaden.
Olle har nu kvar 55k att spara och leva för. Kanske åka på semester eller hyra Mohammed för fotmassage.
Mohammed har 0k kvar att spara och skulle hans tänder gå sönder måste han sälja sin röv till Olle.

Är detta rimligt?

Med en proportionell skatt på 10% (inte progressiv) skulle man få in samma pengar, men nu har
Olle bara 52k kvar att lägga på horor medan Mohammed har 2500kr att spara till sina tandskador.
Citera
2020-10-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaconMerkantilist
Sedan tillkommer moms, avgifter, etc. Ovanpå detta finns även en saftig arbetsgivaravgift på 7 855 kr som arbetaren har skapat och staten stjäl.

Exakt. Men glöm inte att arbetsgivaren är väldigt nöjd med att detta kallas en "avgift" och inte inkomstskatt, som den snälla arbetsgivaren betalar åt dig. Staten och arbetsgivaren är båda väldigt noga med att dölja för löntagaren hur mycket man rånar hen. Ingen arbetsgivare (eller väldigt få) erkänner att arbetsgivaravgiften ÄR DIN LÖN. När statrn lägger förslag om sänkt arbetsgivaravgift, vem fan är det som får pengarna? Just det, arbetsgivaren! Det ligger väl ett sånt förslag på bordet nu, där staten vill låta arbetsgivare stjäla löntagarnas lön med sänkt arbetsgivaravgift.

Sänk skatten rakt över, ge pengarna till löntagare och egenanställda. Det är så man bygger en stark ekonomi.
Citera
2020-10-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Folk verkar tro att man betalar 27-30 % i skatt på sin lön. Sanningen är att skattetrycket ligger på närmare 80%.
Sossarna har t ex valt att nämna vissa skatter som ”avgifter” i stället för skatt.

Drygt 50% har jag fått det till med jobbskatteavdraget. Menar du inklusive konsumtionsskatt?

Citat:
Den andel av lönen som stjäls i form av ”arbetsgivaravgift” är ju så klart en stöld av din lön. Sossarna säger ”men det är ju pengar som går tillbaks till dig, och det är inte du som betalar, utan din arbetsgivare”. Nej, det är skatt som dras från ditt löneutrymme, oavsett om det kallas ”skatt” eller ”avgift”.

Japp. Men prova diskutera det med en arbetsgivare. Staten och arbetsgivare är samma skräp, de konspirerar mot löntagarna.

Citat:
Varför röstar vi på höger? För att vänster är en total katastrof som kommer förstöra Sverige.

Det behövs ett äkta högerparti som står på individens sida gentemot arbetsgivare/stat. För när det kommer till krita, medborgarens väl är vad det handlar om, inte stat och arbetsgivare.
Citera
2020-10-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Nä, platt skatt suger. Vi tar ett exempel
Olle tjänar 80k i månaden och har levnadskostnade på 20k.
Grannen Mohammed tjänar 25k i månaden och har samma levnadskostnader.

Nu lägger vi på en platt skatt på 5k i månaden.
Olle har nu kvar 55k att spara och leva för. Kanske åka på semester eller hyra Mohammed för fotmassage.
Mohammed har 0k kvar att spara och skulle hans tänder gå sönder måste han sälja sin röv till Olle.

Är detta rimligt?

Med en proportionell skatt på 10% (inte progressiv) skulle man få in samma pengar, men nu har
Olle bara 52k kvar att lägga på horor medan Mohammed har 2500kr att spara till sina tandskador.

Ja, det är rimligt. Mohammed får hitta ett bättre betalt jobb.

Med platt skatt menar jag en fast skattesats. 20% rakt igenom.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-10-09 kl. 22:12.
Citera
2020-10-09, 22:16
Medlem
Vem bryr sig om plånboken? Jag är bidragstagare, och utfattig, men jag har en morsa och två systrar som jag bryr mig om. Får jag reda på att en horunge med systrar och en egen morsa röstar på högern >bara< för att få ett par hundringar mer i plånboken i månaden så kommer jag att slå honom i alla regnbågens färger. En sådan horunge förtjänar stryk. Rösta konservativt, men av rätt anledningar. Är du en egoist kan du gå och dö.

Folkets (läs det svenska folkets) bästa går före mitt eget ekonomiska välmående. Om folket frodas så går ekonomin nästan alltid bra. Våra problem med ekonomin beror i nio av tio fall på att vi har för många blattar i landet. Usch, blir spyfärdig.
Citera
2020-10-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familjefarsan
Vem bryr sig om plånboken? Jag är bidragstagare, och utfattig, men jag har en morsa och två systrar som jag bryr mig om. Får jag reda på att en horunge med systrar och en egen morsa röstar på högern >bara< för att få ett par hundringar mer i plånboken i månaden så kommer jag att slå honom i alla regnbågens färger. En sådan horunge förtjänar stryk. Rösta konservativt, men av rätt anledningar. Är du en egoist kan du gå och dö.

Folkets (läs det svenska folkets) bästa går före mitt eget ekonomiska välmående. Om folket frodas så går ekonomin nästan alltid bra. Våra problem med ekonomin beror i nio av tio fall på att vi har för många blattar i landet. Usch, blir spyfärdig.

Varför är det fel att vilja behålla så mycket som möjligt av det man tjänar? Tror du att vi stjäl pengarna? Vet du hur mycket vissa människor sliter för att få in pengar och skapa en bra tillvaro för deras familjer och sig själva.
Citera
2020-10-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför är det fel att vilja behålla så mycket som möjligt av det man tjänar? Tror du att vi stjäl pengarna? Vet du hur mycket vissa människor sliter för att få in pengar och skapa en bra tillvaro för deras familjer och sig själva.

Om man prioriterar ett par hundralappar mer i ens plånbok över folkets bästa så är man en horunge som förtjänar att stenas offentligt. Om man prioriterar den egna plånboken och smutshudar över sitt eget folk så förtjänar ni ond, bråd död. Jag skulle t.o.m. gå så långt som att pissa på er grav, då ni inte förtjänar kollektivt medlidande. Prioriterar man pedofildyrkare och andra hudfärgshandikappade över etniska svenskar så önskar jag armageddon på er.
Citera
2020-10-09, 22:32
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
För att ni vänstern har förrått arbetarklassen (fast det vet även ni att ni aldrig var för arbetarna från början, arbetarna var bara de ryggar ni trampade sönder för att komma till makten era jävla sataniska ormar, stick o brinn i helvetet era jävla Judaspack).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in