2020-10-09, 18:04
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Kan säga direkt att kommunalskatten inte är 7500 på 25000 i lön brutto.
Vad menar du att den skulle vara?
Citera
2020-10-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet
Vad är det som gör att arbetarklass och medelklass tror/är övertygade om att det skulle bli bättre för dem när de röstar på högerpolitik?

Mer i plånboken ?
Det rör sig om ett par hundralappar i månaden och för det så får vi en sämre välfärd som det gnälls över
Man kan inte både ha kakan och äta upp den samtidigt och på sikt vill högern skrota välfärden för ett par hundralappar mer i plånboken. Det blir dyra försäkringar och är du inte helt tipp topp, så kanske du inte ens får ordna en försäkring
Det blir en skolgång som kostar pengar osv osv. Så de fjuttiga slantarna kommer inte räcka till någonting, det blir dyrare att leva som arbetarklass och medelklass
* invandringen... ja du... har du haft någon koll sen 80,90-talet så vet du att invandringen ökar när högern styr, det hände med Calle Bildt och det hände med Reinfeldt och ingen som helst integration hade de med i beräkningarna, inget ansvar. Det komiska i det hela är att vänstern håller nere invandringen och fokuserar på integration, se på 70 & 80-talet innan högern kom in och förstörde.
* Att det blir bättre för alla, hallå! Det blir alltid nedskärningar och missar för arbetarklass och medelklassen när högern har varit i farten, nedskärningar som nästan helt omöjliga att rätta till. Vi kräver bra välfärd och gratis skolgång och gratis sjukvård, men vi vill inte betala för det med våra skattemedel och hittar högern en enda chans att skära ner på något så gynnar det inte arbetarklassen och medelklassen utan de pengarna gynnar endast de riktigt rika, hur kan någon ha missat detta ?

Så, varför röstar folk från arbetarklassen och medelklassen på högerpolitik när det med facit i hand bara blir värre varje gång ?

Skitbra fråga. Svaret är nog att man röstar utifrån vad man tycker är viktiga frågor. I detta fall kan det vara så att man ser att en enda fråga som högerpartierna har överväger så pass starkt att man är beredd att offra övriga frågor som exempelvis sin egen ekonomiska situation eller sin sociala trygghet.
Citera
2020-10-09, 18:11
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast nu är ju M ett lika stort om inte ännu större invandringsvurmande parti, dessutom med ett värre syfte, och nu var ju frågan vad det hjälper att rösta på SD när dom ändå bara kommer bli stödparti åt M?

Fast nu är det ju sossarna som bestämt sig för att släppa in ännu fler invandrare, och du som stödjer våldtäktspolitiken. Du, inte jag, röstar för fler våldtäktsafghaner till Sverige. Du röstar för fler mord, fler våldtäkter, fler rån, mer terror och färre svenskar.
Citera
2020-10-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Han vet inte vad han pratar om.
Kommunalskatten är fortfarande 7 500 kr, bara att man får tillbaka 2 102 kr från jobbskatteavdraget - vilket jag räknade med i mitt exempel.
Citera
2020-10-09, 18:15
Medlem
För att jag redan betalar en jävla massa skatt till skit som jag knappt får ta del av. Ska jag till vårdcentralen får jag vänta i 6 timmar så sämre lär det knappast bli. Om man drar in på kulturfjantarnas enorma bistånd som dessutom helt exkluderar vanliga Svenssons som är lite för fula i deras ögon och puttar in dem i vården så hade vi varit en bit på vägen.
Citera
2020-10-09, 18:17
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shalifaally
Skitbra fråga. Svaret är nog att man röstar utifrån vad man tycker är viktiga frågor. I detta fall kan det vara så att man ser att en enda fråga som högerpartierna har överväger så pass starkt att man är beredd att offra övriga frågor som exempelvis sin egen ekonomiska situation eller sin sociala trygghet.
Det behöver dock inte alls stämma. Om staten bara kan suga in pengar och svälla med nya departement och avdelningar hela tiden så går pengarna från den privata sektorn som producerar till den offentliga som distribuerar. Om det däremot finns en piska, som i ett privat företag, att slimma hela organisationen så behövs det inte lika mycket skattepengar. Om det dessutom finns en morot att jobba och producera mer för den privata sektorn så kan de skapa mer och mer så samhället blir bättre för alla.
Citera
2020-10-09, 18:52
Medlem
I sådana här val röstar man väl framför allt på det man anser är rätt, snarare än på det som gagnar en själv. Jag tycker det är som att fråga varför folk lämnar in upphittade värdesaker i stället för att ta dem själva. Det är för att det är rätt!
Citera
2020-10-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet
Vad är det som gör att arbetarklass och medelklass tror/är övertygade om att det skulle bli bättre för dem när de röstar på högerpolitik?

Mer i plånboken ?
Det rör sig om ett par hundralappar i månaden och för det så får vi en sämre välfärd som det gnälls över
Man kan inte både ha kakan och äta upp den samtidigt och på sikt vill högern skrota välfärden för ett par hundralappar mer i plånboken. Det blir dyra försäkringar och är du inte helt tipp topp, så kanske du inte ens får ordna en försäkring
Det blir en skolgång som kostar pengar osv osv. Så de fjuttiga slantarna kommer inte räcka till någonting, det blir dyrare att leva som arbetarklass och medelklass
* invandringen... ja du... har du haft någon koll sen 80,90-talet så vet du att invandringen ökar när högern styr, det hände med Calle Bildt och det hände med Reinfeldt och ingen som helst integration hade de med i beräkningarna, inget ansvar. Det komiska i det hela är att vänstern håller nere invandringen och fokuserar på integration, se på 70 & 80-talet innan högern kom in och förstörde.
* Att det blir bättre för alla, hallå! Det blir alltid nedskärningar och missar för arbetarklass och medelklassen när högern har varit i farten, nedskärningar som nästan helt omöjliga att rätta till. Vi kräver bra välfärd och gratis skolgång och gratis sjukvård, men vi vill inte betala för det med våra skattemedel och hittar högern en enda chans att skära ner på något så gynnar det inte arbetarklassen och medelklassen utan de pengarna gynnar endast de riktigt rika, hur kan någon ha missat detta ?

Så, varför röstar folk från arbetarklassen och medelklassen på högerpolitik när det med facit i hand bara blir värre varje gång ?

Vilken otroligt korkad men ack så vanlig fråga bland Vänstern. Du har svaret bara i din frågeställning. Du respekterar och fattar inte att arbetarklassen är människor som alla andra och kan vara både liberala och konservativa.
Det är väl inte så jävla konstigt att inte folk som blir behandlade sämst av samhället inte vill rösta på Marxism?
Både S och V har sina ideologiska rötter i marxismen vilket märks. Du tjatar om detaljer som mer i plånboken (vilket ju är positivt, hallå?! Speciellt om man har det tight från början). Men det handlar ju om ens grundläggande värderingar och vilket parti som som någorlunda matchar det.
Marxismen skiter i människor och frihet, själva kärnan är förtryck, dessutom vill marxismen provocera fram total samhällskollaps.
Varför i helvete skulle en arbetare som lever i verkligheten vilja ha det? Det brukar vara bortskämd medel och överklass som gillar sådana tankar.
Fattar du inte att en arbetare kan gilla frihet mer än något annat?! Känna sig mer dragen till att alla människor ska garanteras frihet än att alla ska tvingas ner på exakt samma nivå och inte tillåtas växa?
Eller om vi tar konservatismen, fattar du inte att en arbetare kan känna sig stolt och beskyddande över sin kultur och traditioner?!
Vilka dumma jävla odemokratiska frågor du ställer. Som all annan vänster respekterar du inte andra människor utan tycker att alla ska göra likadant (som du vill).
Detta handlar fan inte om några hundralappar, kolla hur S och Mp beter sig. Eller V. Ett gäng hatiska och demokratiföraktande svin som alltid ska bete sig som svin i demonstrationer och aldrig kan bete sig som folk.
Citera
2020-10-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekauk
För att jag redan betalar en jävla massa skatt till skit som jag knappt får ta del av. Ska jag till vårdcentralen får jag vänta i 6 timmar så sämre lär det knappast bli. Om man drar in på kulturfjantarnas enorma bistånd som dessutom helt exkluderar vanliga Svenssons som är lite för fula i deras ögon och puttar in dem i vården så hade vi varit en bit på vägen.

Ja men eller hur. Inte som att underverk sker om det blir en S-regering. Sossarna styrde när jag gick på högstadiet och det var otroligt flummigt i skolan då. Minns inte att något var bättre i slutet av 90-talet/början av 2000-talet än det är idag.
Citera
2020-10-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Fast nu är det ju sossarna som bestämt sig för att släppa in ännu fler invandrare, och du som stödjer våldtäktspolitiken. Du, inte jag, röstar för fler våldtäktsafghaner till Sverige. Du röstar för fler mord, fler våldtäkter, fler rån, mer terror och färre svenskar.

Ja men å andra sidan får du ju några hundralappar mindre i månaden över om du röstar på vänstern. Eller...
Fast... även fast man stöttar grovt kriminella och får mindre pengar över i plånboken så blir ju iaf offentlig sektor märkbart bättre om Vänstern vinner. Eller..?
Eller så är det bara grovt kriminella som får ännu lägre straff, lyxlägenheter med städerskor och betald praktik precis efter sitt 3-månaders fängelsestraff för grovt förnedringsrån med tortyr, 7 mord, 10 våldtäkter osv osv osv.
Kanske några ungdomar får betalt att klottra ”Black lives matter” på 5 väggar inne i centrum i varje stad. Bra med högre skatt.
Citera
2020-10-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaconMerkantilist
Det är visst 7 500 kr ditt kioskmongo. Sedan får du 2 102 kr tillbaka genom jobbskatteavdraget.

7 500 kr kommunalskatt
2 102 kr jobbskatteavdrag
5 398 kr skatt på bruttolön

Sedan tillkommer moms, avgifter, etc. Ovanpå detta finns även en saftig arbetsgivaravgift på 7 855 kr som arbetaren har skapat och staten stjäl.

jahaaaaaaaaaa så jobbskatteavdraget räknade du inte in i din ekvation.

skulle inte förvåna mig för 5 öre om du jobbar inom kommunen eller landstinget.
Senast redigerad av Bananasplitt222 2020-10-09 kl. 19:26.
Citera
2020-10-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

låter mer rimligt med 5400 som han sa.

han räknade inte med jobbskatteavdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto