2020-10-09, 15:07
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatjoBengt
Off topic

Varför ser du ned på dig själv?

Högre utbildning kräver hög intelligens.
Hög intelligens får man gratis av naturen.

Vissa har förmågan att kunna slita som djur medan andra ger upp på en gång.
Förmågan att slita som ett djur får man gratis av naturen.

För att lyckas krävs inte bara talang utan även talang som uppskattas av andra.
Talang får man gratis av naturen.

Så, nu kan du sluta se ned på dig själv.

On topic

Sossarna har övergivit arbetarna. Det finns alltså en öppning där för ett nytt parti att bildas.
Men tills dess är enda alternativet att rösta på invandringskritiska partier på högerkanten.
Jag ser inte ner på mig själv. Jag är bara medveten om att jag har sämre lön än vissa andra på grund av de livsval jag har gjort. Jag har t.ex inte prioriterat att skaffa mig den kompetens som ger mig högre lön utan är nöjd med det jag har.

Jag är väl medveten om att jag har högre potential om jag verkligen vill. Jag vet att jag har något högre intelligens än mina arbetskamrater och min arbetsmoral är det absolut inget fel på.

Men det är mitt eget "fel" att jag inte gör något av det.
Det är inte "de rikas" fel.
Det är det nästan aldrig med arbetare som känner sig misslyckade och vill skylla ifrån sig.
Det är det jag försökte säga med mitt inlägg.
Citera
2020-10-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Arbetare som röstar höger är obildade och har ett kunskapsförakt.
Så du menar alltså att de arbetare som röstar för införsel av 30-40-åriga afganer som inte vill jobba och registrerat sig som barn är intelligenta? På vilket sätt?
Vill dina bildade arbetare ha fler moskeer?
Vill dina bildade arbetare frivilligt skänka 20% av sin inbetalade skatt till utlänningar om inte jobbar och aldrig kommer att jobba.
Citera
2020-10-09, 15:54
Medlem
Människor luras av medias bild om att Sverige till stor del består av en enda stor Urban medelklass och därmed om man då inte är uppenbart fattig så sållar man in sig själv i denna massa.
Trots då att man i teorin är i en arbetarklass position.
Det har också att göra med vår partiidentifikation som med åren har försvagats, nu röstar man inte för ett kollektivt intresse som man gjorde förr (arbetarrörelsen).
Vi tenderar således att sakrösta i större utsträckning för våra enskilda intressen och vad som nämns i litteraturer är att det är en gåta varför vissa i arbetarklassen röstar på högerpopulistiska partier då deras politik går emot deras ekonomiska intressen.
Det spekuleras helt enkelt om att människor är för dåligt insatta och där politik har omvandlats att handla mer om andra skiljelinjer så som kulturella aspekter än just bara den ekonomiska dimensionen. Det talas inte i olika klasser idag inom politiken, inte direkt uttalat iallafall.
Citera
2020-10-09, 16:02
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
För att jag är trött på vänsterns galenskap.

Hatet mot nationen och det egna folket.
Feminism, dvs hat mot vita män
Solidaritet med hela världen, utom utsatta svenskar
Ansvarslöshet, allt är någon annans fel, och oftast samhället men aldrig individens
Förakt för kunskaper, och dyrkan av åsikter som verkar snälla
Förakt mot äldre, och tron att tonåringar är klokare än pensionärer
Skriken om rasism hela tiden
Ovilja till fri debatt.
Hatet mot vita och mot sunda heterosexuella
Hatet mot västvärlden
Hatet mot folk med andra åsikter, vänsterns sk goda hat mot tex SD
Tron att alla samhällsproblem löses genom höjda skatter
Mm

Jag betalar gärna extra skatt faktiskt för att sparka ut sossar, kommunister, miljöidioter, och nyliberala dårar.

Det handlar inte om att spara hundralappar, vilket bara är en lögn vänsteridioter kommer med då den korrekta siffran är tusenlappar varje månad en vanlig arbetare kan spara genom högerpolitik.

Högerpolitik behövs för att göra dagens sjuka samhälle, friskt igen.

Detta, och mycket mer är anledningen att ALDRIG rösta rött.
Citera
2020-10-09, 16:12
Medlem
Många är trött på id-politiken. Som rödgröna driver.
Citera
2020-10-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Sveriges ekonomiska politik missgynnar stora delar av arbetarklassen och hela medelklassen. Den gynnar arbetslösa, kriminella och den absoluta överklassen till viss del.

En arbetare som tjänar 25 000 kronor brutto betalar 40% i skatt.

En vanlig svennebanan som tjänar 32 000 kronor bruttolön i månaden (medianlönen) betalar 50% i skatt.

En mellanchef som tjänar 50 000 kr i månaden betalar 60% i skatt.

Det är inte konstigt om de 3 och framförallt kategori 2 och 3 inte vill rösta vänster.
om Bruttolön = 25 000 kr/mån
Då betalar arbetsgivaren = 32 855 kr/mån
Arbetsgivaravgift = 7 855 kr/mån
Kommunalskatt = 7 500 kr/mån
Begravningsavgift = 53 kr/mån
Public service-avgift = 116 kr/mån
Jobbskatteavdrag = 2 102 kr/mån tillbaka från skatten

nettolön = 19 433 kr/mån
25% moms = 4 858 kr/mån

Arbetaren skapar 32 855 kr/mån och får behålla 14 575 kr/mån.
Staten stjäl 18 280 kr/mån
Skatt = 56%

I verkligheten blir det ofta mer än 56% i skatt för arbetaren då arbetaren ofta kör bil till bruket vilket medför stora bensinkostnader (bensin är 70% skatt) och bil relaterade avgifter/skatter.

Ponera att arbetaren åker till jobbet och arbetar 1 dag.
Företaget betalar arbetaren 1 564 kr för en dags arbete.
Staten stjäl 641 kr i arbetsgivaravgift och kommunalskatt, public service och begravningsavgift.
Arbetaren kör till macken och slänger in sina resterande 923 kr i pumpen vilket ger 69.6 liter bensin.
Priset för dessa 69.6 liter bensin är 273 kr (3.92kr/l). Resterande 650 kr är moms, energiskatt, koldioxidskatt och moms på energi- och koldioxidskatten (ja, vi skattar skatter på samma produkt.. Som redan har skattats)

Arbetaren skapar alltså 1 564 kr på den fria marknaden och får enbart behålla 273 kr - resten stjäl staten.

Skatt för en vanlig arbetare som vill köpa bensin för att kunna åka till jobbet och betala mer skatt? 83%.
Sverige är det vidrigaste landet i världen - Nord Korea har mer respekt för sina medborgare.
Citera
2020-10-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur ljuger jag? Vad yrar du om?

Du borde få ut mer än 33 enligt min snabba huvudräkning.

Snarare 35.

Om jag får ut 31.5 på 44.
Citera
2020-10-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Du borde få ut mer än 33 enligt min snabba huvudräkning.

Snarare 35.

Om jag får ut 31.5 på 44.

Din snabba uträkning var lite för snabb. Försök igen.
Citera
2020-10-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaconMerkantilist
om Bruttolön = 25 000 kr/mån
Då betalar arbetsgivaren = 32 855 kr/mån
Arbetsgivaravgift = 7 855 kr/mån
Kommunalskatt = 7 500 kr/mån
Begravningsavgift = 53 kr/mån
Public service-avgift = 116 kr/mån
Jobbskatteavdrag = 2 102 kr/mån tillbaka från skatten

nettolön = 19 433 kr/mån
25% moms = 4 858 kr/mån

Arbetaren skapar 32 855 kr/mån och får behålla 14 575 kr/mån.
Staten stjäl 18 280 kr/mån
Skatt = 56%

I verkligheten blir det ofta mer än 56% i skatt för arbetaren då arbetaren ofta kör bil till bruket vilket medför stora bensinkostnader (bensin är 70% skatt) och bil relaterade avgifter/skatter.

Ponera att arbetaren åker till jobbet och arbetar 1 dag.
Företaget betalar arbetaren 1 564 kr för en dags arbete.
Staten stjäl 641 kr i arbetsgivaravgift och kommunalskatt, public service och begravningsavgift.
Arbetaren kör till macken och slänger in sina resterande 923 kr i pumpen vilket ger 69.6 liter bensin.
Priset för dessa 69.6 liter bensin är 273 kr (3.92kr/l). Resterande 650 kr är moms, energiskatt, koldioxidskatt och moms på energi- och koldioxidskatten (ja, vi skattar skatter på samma produkt.. Som redan har skattats)

Arbetaren skapar alltså 1 564 kr på den fria marknaden och får enbart behålla 273 kr - resten stjäl staten.

Skatt för en vanlig arbetare som vill köpa bensin för att kunna åka till jobbet och betala mer skatt? 83%.
Sverige är det vidrigaste landet i världen - Nord Korea har mer respekt för sina medborgare.

Kan säga direkt att kommunalskatten inte är 7500 på 25000 i lön brutto.
Citera
2020-10-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Din snabba uträkning var lite för snabb. Försök igen.

Så du menar att på de 6000kr mer än mig du tjänar får du bara behålla 1500 kr ???
Citera
2020-10-09, 17:51
Medlem
ekerilars avatar
Jag är arbetare. Mina värderingar ligger kanske i grund och botten lite till vänster.

MEN: Makt tenderar att korrumpera. Socialdemokratin har historiskt varit ett parti som gjort mycket bra, men har de senaste årtiondena utvecklats till en maktbas, där regeringsinnehavet makten, ses som något viktigare än sitt politiska budskap.

Om man med arbetare menar oss som faktiskt jobbar, är det alliansen som gjort bra saker för mig. Jobbskatteavdraget har medfört att jag som låginkomsttagare numer får så pass mycket över att jag kan leva ett drägligt liv. Detta har inneburit mer för min köpkraft, än de lönehöjningar jag fått.

Slopad fstighetsskatt gör jag kan bo kvar i mitt hus, även sedan området blivit gentrifierat och jag på min fritid höjt bostadsstandarden.

Än mer märks det på kommunal nivå där, S än mer framstår som en maktbas, mer än ett parti. övriga partier, (även vänstern faktiskt) vill åtminstone något utöver att inneha maktpositioner.

V, fi eller mp är av uppenbara orsaker ett otänkbart alternativ för mig.

Därför lägger jag min röst på allianspartier.
Citera
2020-10-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Kan säga direkt att kommunalskatten inte är 7500 på 25000 i lön brutto.
Det är visst 7 500 kr ditt kioskmongo. Sedan får du 2 102 kr tillbaka genom jobbskatteavdraget.

7 500 kr kommunalskatt
2 102 kr jobbskatteavdrag
5 398 kr skatt på bruttolön

Sedan tillkommer moms, avgifter, etc. Ovanpå detta finns även en saftig arbetsgivaravgift på 7 855 kr som arbetaren har skapat och staten stjäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in