• 1
  • 2
2020-10-09, 15:14
Medlem
Hej alla kära vänner har en Volvo V70 -00

undrar om någon av er har erfarenhet av en bensinpump och undrar om jag behöver en ny då jag inte får någon ström till den . Kollade med en volt mätare tog bort slangarna till pumpen och ingen ström vissadeds då. Räcker det med en ny pump eller är det något annat som är knas ? Vad kan felet vara och vad kan man göra åt det
Citera
2020-10-09, 15:17
Bannlyst
Om du inte har någon ström till pumpen så kommer det givetvis inte fungera med en ny pump.
Googla fram ett kopplingsschema.
Citera
2020-10-09, 16:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firrobecca

undrar om någon av er har erfarenhet av en bensinpump och undrar om jag behöver en ny då jag inte får någon ström till den . Kollade med en volt mätare tog bort slangarna till pumpen och ingen ström vissadeds då. Räcker det med en ny pump eller är det något annat som är knas ? Vad kan felet vara och vad kan man göra åt det
Hur mätte du? Vred på tändning och krypa in under bilen och mäta? Eller satt någon i bilen och vred på och du mätte samtidigt?
Citera
2020-10-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur mätte du? Vred på tändning och krypa in under bilen och mäta? Eller satt någon i bilen och vred på och du mätte samtidigt?
Bensinpumpen sitter i skufen på bilen jag mätte direkt på pumpen där slangarna sitter kanske gjort fel kanske ska kolla ström någon annanstans men googlade lite på folk som hade samma problem och några skrev att det inte kommer ström om pumpen inte "arbetar" så man kan inte kolla ström på de sättet. Hade liknade problem med en annan Volvo V70 för sjukt många år sen och då behövde jag bara byta bränslepump hade kört bilen så det bara var 1 liter kvar så massa smuts osv som låg i tanken fastnade i pumpen men jag mins inte alls hur jag fick reda på att det var pumpen som krongla
Citera
2020-10-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Om du inte har någon ström till pumpen så kommer det givetvis inte fungera med en ny pump.
Googla fram ett kopplingsschema.
Det ska jag göra
Citera
2020-10-09, 17:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Bensinpumpen sitter i skufen på bilen jag mätte direkt på pumpen där slangarna sitter kanske gjort fel kanske ska kolla ström någon annanstans men googlade lite på folk som hade samma problem och några skrev att det inte kommer ström om pumpen inte "arbetar" så man kan inte kolla ström på de sättet. Hade liknade problem med en annan Volvo V70 för sjukt många år sen och då behövde jag bara byta bränslepump hade kört bilen så det bara var 1 liter kvar så massa smuts osv som låg i tanken fastnade i pumpen men jag mins inte alls hur jag fick reda på att det var pumpen som krongla
när man vrider på tändningen ska pumpen gå några sekunder sedan blir den strömlös så när man mäter där behöver man vara två. Det är inget ovanligt att pumparna lägger av annars skulle jag tro att pumprelät är kass då får du ingen ström dom sekunderna man vrider på tändningen
Citera
2020-10-09, 18:34
Medlem
Citat:
när man vrider på tändningen ska pumpen gå några sekunder sedan blir den strömlös så när man mäter där behöver man vara två. Det är inget ovanligt att pumparna lägger av annars skulle jag tro att pumprelät är kass då får du ingen ström dom sekunderna man vrider på tändningen
Jag hör inte motorn gå heller och jag testa byta 2 st relän för någon annan på ett fordon skrev att man kunde byta men den som sitter brevid så testa detta men funkade inte
Citera
2020-10-09, 18:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag hör inte motorn gå heller och jag testa byta 2 st relän för någon annan på ett fordon skrev att man kunde byta men den som sitter brevid så testa detta men funkade inte
Hmmm säkringar har du garanterat kollat
Citera
2020-10-09, 19:11
Medlem
duden83s avatar
har du kollat youtube?
om du behöver byta:

generell
https://youtu.be/mDIlwbx0B-s
https://youtu.be/jM6jCMH8w8k

volvo:
https://youtu.be/YSHDpVE1qbE
https://youtu.be/gUo9mtlwUcw
https://youtu.be/0L8bmx-1CQY

har inte kollat innehållet, det får du göra själv. men den sista lät ju som den skulle kunna vara bra. finns massor fler också.

men det är klart. de flesta elfel är enkla saker. har du testat säkringen, relä? (enklaste är att byta reläet med en likadan och se om felet "flyttar" sig) har du mätt att du har spänning till bränslepumpen (med tändningen i rätt läge).
Kan du koppla bort ordinarie ström matningen och koppla ditt ström direkt från batteriet för att testa om den startar?
finns massa knep du kan testa. Har inte byt bränslepump själv, men kan fordons-el.
Senast redigerad av duden83 2020-10-09 kl. 19:23.
Citera
2020-10-09, 19:28
Medlem
duden83s avatar
https://youtu.be/0L8bmx-1CQY?t=350

typ detta borde kunna göra för att se om den funkar eller den behöver bytas ut. dvs. koppla förbi elsystemet och testa för dit ström direkt från batteriet (men utan att ta bort pumpen från bilen tänker jag, ta bara o dra dit el och testa om den pumpar om den får el direkt till sig)
Senast redigerad av duden83 2020-10-09 kl. 19:37.
Citera
2020-10-09, 19:50
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Enklare om du mäter spänningen över pumpen. Strömmen är noll om pumpen inte körs (Ingen ström flyter i kretsen). Dock skall den ha 12-14V fram efter att reläet har dragit. Drar inte reläet så är det förmodligen en säkring till reläet eller en säkring till pumpen. Många bilar har även 2 st bränslepumpar en i tanken och en efter tanken på väg mot insprutning/förgasare.
Citera
2020-10-09, 20:18
Medlem
Citat:
Hmmm säkringar har du garanterat kollat
Japp det har jag dom ser hela ut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera