2018-07-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Svenskar har (nästan) alltid betraktat finska killar som mindre vetande.
Men jag kommer ihåg hur det var i förorterna på 80-talet.
Det var så att finska killar var eftertraktade av svenska tjejer, oklart varför.
Jag känner många finska killar som har barn med svenska tjejer.
På 80-talet var det naturligt. Svenska killar verkar vara feminiserade osv, "pappa betalar" osv.

Sverige, Norge och Finland har väl alltid hållit varandra om ryggen.
Det är väl inget större fel på finska killar.
2018-07-15, 01:25
Medlem
Citat:
Det var så att finska killar var eftertraktade av svenska tjejer, oklart varför.

På 80-talet var det naturligt. Svenska killar verkar vara feminiserade osv, "pappa betalar" osv.

Citat:
Du ska ha klart för dig att jag respekterar svenskar, men svenska killar är nuförtiden
inte beredda på en fight, på samma sätt som dom var på 80-talet.

Känns som du har fastnat lite i din ungdom och någon sorts 80-tals/förort/kickers värld.
Jag tror absolut att finska killar var eftertraktade i svenska förorter på 80-talet, finnarna var väl en av de stökigaste grupperna på den tiden och det är väl knappast någon nyhet att många förortstjejer dras till de stökigaste killarna?
Jag förstår inte hur du kan tycka att det är oklart?
Och att svenskar har betraktat finska killar som mindre vetande är heller inget konstigt, om vi bortser från dom i norrbotten så har dom flesta med finsk ursprung i Sverige varit rätt trasiga människor. Kommit till förorterna för att ta lågavlönar jobb och haft massor med problem som missbruk, kriminalitet och psykisk ohälsa. Dom har aldrig setts som några tuffa karlakarlar utan snarare som rätt instabila och trasiga stackare.

Och det där med att vara beredda på en fight, tror du verkligen att majoriteten av alla män i Finland är det? Dom som är beredda på "fight" är i 9 av 10 fall socialt utsatta människor. Än en gång, du kan inte applicera ditt 80-tals-förorts-kickers-liv på vanliga svenskar.

Citat:
Det verkar fan snudd på er svenskar som att ni inte kan ta hand om vad vi har har här i Norden.
Det finns en nordisk högkultur som ni egenhändigt håller på att sabba.

Alltså kolla upp vilka nordiska kvinnor i svenska förorter det är som konverterar till islam.
2018-07-15, 02:01
Medlem
[quote=Lord_Stalin|64646871[/QUOTE]]
Citat:
Känns som du har fastnat lite i din ungdom och någon sorts 80-tals/förort/kickers värld.
Jag tror absolut att finska killar var eftertraktade i svenska förorter på 80-talet, finnarna var väl en av de stökigaste grupperna på den tiden och det är väl knappast någon nyhet att många förortstjejer dras till de stökigaste killarna?
Jag förstår inte hur du kan tycka att det är oklart?
Och att svenskar har betraktat finska killar som mindre vetande är heller inget konstigt, om vi bortser från dom i norrbotten så har dom flesta med finsk ursprung i Sverige varit rätt trasiga människor. Kommit till förorterna för att ta lågavlönar jobb och haft massor med problem som missbruk, kriminalitet och psykisk ohälsa. Dom har aldrig setts som några tuffa karlakarlar utan snarare som rätt instabila och trasiga stackare.

Visst, jag håller med om mycket av vad du säger. Men jag menar att i förorterna bodde det fortfarande
många svenska inte så välbeställda familjer. Men vi satt i samma båt där i förorten, både svenskar
som finskar. Nuförtiden bor det inga svenskar längre i förorterna. Men jag menar att svenskar kan
också utveckla sådan delvis "förortsthugg" attityd. Ohälsan bland unga svenskar ökar hela tiden,
många mår inte bra. Varför vet jag inte, men jag tror det beror på att den svenska skolan har
blivit sämre. Jag har trotts allt fått gå i trygga skolor genom min uppväxt. Skolorna i förorterna
var ännu inte i så bedrövligt skick som dom är i nu. Många ungas framtid blir förstörd.
Svenska samhället har helt klart problem, problem som ännu inte fanns på 80-talet.

Citat:
Och det där med att vara beredda på en fight, tror du verkligen att majoriteten av alla män i Finland är det? Dom som är beredda på "fight" är i 9 av 10 fall socialt utsatta människor. Än en gång, du kan inte applicera ditt 80-tals-förorts-kickers-liv på vanliga svenskar.

Nej man kan inte applicera det på vanligt folk, men svenskarna jag känner från den tiden var
absolut inga fjolliga mesar. Men visst fanns det tragik där också bland svenskar.
Många knarkade osv. Men men, jag har lämnat det vilda livet bakom mig för länge sedan.

Nuförtiden eftersträvar jag ett lugnt anständigt liv. Jag upplever att trots allt skit som
hände i förorterna på 80-talet, så var det en ganska oskyldig tid på många sätt, jämfört
med nu. Finskarna och svenskarna i den orten jag kommer ifrån var kompisar.
Jag har inget emot svenskar, tvärtom. En sak vi finskar har märkt om er svenskar är
att ni är fan bra på allt. Allt från sport och vidare ut i samhällsinstitutionerna. Bra folk helt enkelt.
Fast nuförtiden ropar många att det är kris överallt.
Senast redigerad av pk2 2018-07-15 kl. 02:11.
2018-07-15, 09:05
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Jag måste erkänna att jag tycker finska killar utstrålar mer maskulinitet än svenskar, en grov generalisering förstås.
Jag dras gärna till dessa perkele-pojkar.
Har t o m varit gift med en. Men det duger med en manlig svensk som vågar vara man.
I mitt yrke där det förekommer en del våld så söker jag mej gärna till de finska kollegorna när det hettar till.
Väkivaltaan Lascala
2018-07-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag måste erkänna att jag tycker finska killar utstrålar mer maskulinitet än svenskar, en grov generalisering förstås.
Jag dras gärna till dessa perkele-pojkar.
Har t o m varit gift med en. Men det duger med en manlig svensk som vågar vara man.
I mitt yrke där det förekommer en del våld så söker jag mej gärna till de finska kollegorna när det hettar till.
Väkivaltaan Lascala

Fast jag måste säga att svenska killar är sympatiska, jag har själv tittat lite på hur
schyssta svenska killar beter sig, och jag har försökt att apa efter en del. Man vill ju inte
verka okultiverad. Samtidigt har jag rört mig bland många olika sorters människor.
Det fanns likadana problem i den orten jag kommer ifrån redan på 70-talet när jag var liten,
som finns i förorterna idag. Det som gjorde att jag ändå har klarat mig rätt hyfsat, kan jag tacka
för att det i den förorten trots allt fanns en mycket bra skola. Om ni svenskar fixar i ordning
skolorna igen kommer många problem att vara lösta.
2018-07-15, 12:08
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Fast jag måste säga att svenska killar är sympatiska, jag har själv tittat lite på hur
schyssta svenska killar beter sig, och jag har försökt att apa efter en del. Man vill ju inte
verka okultiverad. Samtidigt har jag rört mig bland många olika sorters människor.
Det fanns likadana problem i den orten jag kommer ifrån redan på 70-talet när jag var liten,
som finns i förorterna idag. Det som gjorde att jag ändå har klarat mig rätt hyfsat, kan jag tacka
för att det i den förorten trots allt fanns en mycket bra skola. Om ni svenskar fixar i ordning
skolorna igen kommer många problem att vara lösta.
Jodå, dom är oftast sympatiska. Men det räcker inte..
Skolan är viktig men vad hjälper bra skolor när så många elever är obildbara och bara ställer till jävulskap.
De sympatiska lärarna får stryk istället för, som förr, eleverna.
2018-07-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jodå, dom är oftast sympatiska. Men det räcker inte..
Skolan är viktig men vad hjälper bra skolor när så många elever är obildbara och bara ställer till jävulskap.
De sympatiska lärarna får stryk istället för, som förr, eleverna.

Man får kanske överväga att föra in någon sorts straffsystem i skolorna.
Typ att man drar in barnbidraget om inte eleven sköter sig, eller nåt.
2018-12-07, 13:20
Medlem
Svenskar lider lite av det där med jantelag, att man inte får sticka upp.
Men om man har något att komma med, varför inte?

En sak som ni svenskar är experter på, det är att när det går bra för nån, ja då
hyllar ni personen till skyarna, men sen när motgångarna börjar komma, speciellt om man är så
storkäftad som tex Zlatan Ibrahimovic, så kommer ni fan att försöka sparka ned honom på
jorden igen. Men nu när ni har importerat halva världen till er så saknas det svensk-svenska
förebilder. Ni hade Borg och Stenmark förr, men vad har ni nu? Ingen vågar sticka upp.
Allt ska vara jämntjockt. Finskar som bott här länge har märkt er benägenhet att socialt
trycka ned den som utmärker sig. Så finskar i Sverige är inte längre så rebelliska av sig,
dessutom börjar finskarna som kom med arbetskraftsvågen på 60-talet att börja bli gamla.
Men, OK, vad har vi då här i Norden? Ni svenskar kommer fan att gå under om ni inte
börjar mobilisera lite. Det är också jantelagsskiten som gör att ni svenskar är extra utsatta, och
som riskerar nu när det behövs lite mod, att ni som idioter kommer att bara gå till slakt.

Svenskar har Fuglesang som är astronaut, Kopra är en amerikansk-finsk astronaut.
2018-12-07, 14:13
Medlem
Nu är det dags att sätta fart på det svenska och finska testosteronet.
Dom spelade nyss: Jag har en man i lådan..på finska med Ragni Malmsten.
Och nu hur vi ska jaga fruntimmer, så som vi gjorde på 80-talet.

Kaasua, gasa på helt enkelt.
2020-10-09, 14:43
Medlem
Vilken respektabel musik dom spelar på det finska önskelåtsprogrammet i den svenska
radiokanalen p2, där dom har alla invandrarradioprogram.

Finland som är ett tvåspråkigt land, det händer också att svenskar skickar in önskelåtar.
Det spelas också svenskspråkiga sånger i programmet.

Programledaren är väldigt bra också.

Svensk radio är bra, tack för att vi finskar kan ha lite kul på fredagseftermiddagarna.

Ikväll ska vi finska charmörer gå ut på stan och ragga svenska tjejer, trotts covid.
2020-10-09, 15:21
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Du ska ha klart för dig att jag respekterar svenskar, men svenska killar är nuförtiden
inte beredda på en fight, på samma sätt som dom var på 80-talet.
Det var tider det. Finnarna gav alltid de tuffaste fighterna, var alltid tvungen o knocka fanskapen annars gav de aldrig upp... Lite som den där riddaren i Monty Pyton haha.
2020-10-09, 15:25
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Vilken respektabel musik dom spelar på det finska önskelåtsprogrammet i den svenska
radiokanalen p2
Markoolio, vi drar till fjällen? ;D

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in