[quote=Lord_Stalin|64646871[/QUOTE]]
Citat:
Känns som du har fastnat lite i din ungdom och någon sorts 80-tals/förort/kickers värld.
Jag tror absolut att finska killar var eftertraktade i svenska förorter på 80-talet, finnarna var väl en av de stökigaste grupperna på den tiden och det är väl knappast någon nyhet att många förortstjejer dras till de stökigaste killarna?
Jag förstår inte hur du kan tycka att det är oklart?
Och att svenskar har betraktat finska killar som mindre vetande är heller inget konstigt, om vi bortser från dom i norrbotten så har dom flesta med finsk ursprung i Sverige varit rätt trasiga människor. Kommit till förorterna för att ta lågavlönar jobb och haft massor med problem som missbruk, kriminalitet och psykisk ohälsa. Dom har aldrig setts som några tuffa karlakarlar utan snarare som rätt instabila och trasiga stackare.
Visst, jag håller med om mycket av vad du säger. Men jag menar att i förorterna bodde det fortfarande
många svenska inte så välbeställda familjer. Men vi satt i samma båt där i förorten, både svenskar
som finskar. Nuförtiden bor det inga svenskar längre i förorterna. Men jag menar att svenskar kan
också utveckla sådan delvis "förortsthugg" attityd. Ohälsan bland unga svenskar ökar hela tiden,
många mår inte bra. Varför vet jag inte, men jag tror det beror på att den svenska skolan har
blivit sämre. Jag har trotts allt fått gå i trygga skolor genom min uppväxt. Skolorna i förorterna
var ännu inte i så bedrövligt skick som dom är i nu. Många ungas framtid blir förstörd.
Svenska samhället har helt klart problem, problem som ännu inte fanns på 80-talet.
Citat:
Och det där med att vara beredda på en fight, tror du verkligen att majoriteten av alla män i Finland är det? Dom som är beredda på "fight" är i 9 av 10 fall socialt utsatta människor. Än en gång, du kan inte applicera ditt 80-tals-förorts-kickers-liv på vanliga svenskar.
Nej man kan inte applicera det på vanligt folk, men svenskarna jag känner från den tiden var
absolut inga fjolliga mesar. Men visst fanns det tragik där också bland svenskar.
Många knarkade osv. Men men, jag har lämnat det vilda livet bakom mig för länge sedan.
Nuförtiden eftersträvar jag ett lugnt anständigt liv. Jag upplever att trots allt skit som
hände i förorterna på 80-talet, så var det en ganska oskyldig tid på många sätt, jämfört
med nu. Finskarna och svenskarna i den orten jag kommer ifrån var kompisar.
Jag har inget emot svenskar, tvärtom. En sak vi finskar har märkt om er svenskar är
att ni är fan bra på allt. Allt från sport och vidare ut i samhällsinstitutionerna. Bra folk helt enkelt.
Fast nuförtiden ropar många att det är kris överallt.