2020-10-09, 14:14
Medlem
526s avatar
Jag tror inte vanliga löntagare med låg- och medelinkomst skulle ha råd med sjukvård, universitet, etc om det inte var skattefinansierat.

Jag tycker staten ska driva sjukvård, skolor, försvar, infrastruktur, och de absolut nödvändiga sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna.
I övrigt ska den inte göra något alls. Allt som har med påverkan av människor ska bort, och skatten bör halveras.
Citera
2020-10-09, 14:16
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du är precis ett sånt exempel på vad jag skrev om. Dvs medelklass/arbetarklass tänker större än den egna plånboken! De ser helheten.
Det skulle aldrig en riktigt rik göra
Så sträck på dig!
Jag skiter fullständigt i pengarna.
Om jag var tvungen att välja mellan att vara mångmiljonär i ett kaosartat multikulti-Sverige och att vara en uteliggare utan ett öre på fickan i ett svenskt och homogent Sverige skulle jag utan att blinka välja det senare alternativet.

Det handlar om äkta empati.
En vilja att det svenska folket, ens förlängda familj, ska överleva och frodas i ett eget land där vi har möjlighet att bilda vår egen framtid utan konflikter.
Sekundärt, men också viktigt, är att andra folkgrupper ska få göra likadant i sina länder.

Det vill säga, så långt ifrån vit överhöghet och rasism man kan komma.
Citera
2020-10-09, 14:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag tror inte vanliga löntagare med låg- och medelinkomst skulle ha råd med sjukvård, universitet, etc om det inte var skattefinansierat.

Jag tycker staten ska driva sjukvård, skolor, försvar, infrastruktur, och de absolut nödvändiga sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna.
I övrigt ska den inte göra något alls. Allt som har med påverkan av människor ska bort, och skatten bör halveras.

Hur ska socialtjänsten och äldreomsorgen drivas enlig dig?
Citera
2020-10-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet
Vad är det som gör att arbetarklass och medelklass tror/är övertygade om att det skulle bli bättre för dem när de röstar på högerpolitik?

Mer i plånboken ?
Det rör sig om ett par hundralappar i månaden och för det så får vi en sämre välfärd som det gnälls över
Man kan inte både ha kakan och äta upp den samtidigt och på sikt vill högern skrota välfärden för ett par hundralappar mer i plånboken. Det blir dyra försäkringar och är du inte helt tipp topp, så kanske du inte ens får ordna en försäkring
Det blir en skolgång som kostar pengar osv osv. Så de fjuttiga slantarna kommer inte räcka till någonting, det blir dyrare att leva som arbetarklass och medelklass
* invandringen... ja du... har du haft någon koll sen 80,90-talet så vet du att invandringen ökar när högern styr, det hände med Calle Bildt och det hände med Reinfeldt och ingen som helst integration hade de med i beräkningarna, inget ansvar. Det komiska i det hela är att vänstern håller nere invandringen och fokuserar på integration, se på 70 & 80-talet innan högern kom in och förstörde.
* Att det blir bättre för alla, hallå! Det blir alltid nedskärningar och missar för arbetarklass och medelklassen när högern har varit i farten, nedskärningar som nästan helt omöjliga att rätta till. Vi kräver bra välfärd och gratis skolgång och gratis sjukvård, men vi vill inte betala för det med våra skattemedel och hittar högern en enda chans att skära ner på något så gynnar det inte arbetarklassen och medelklassen utan de pengarna gynnar endast de riktigt rika, hur kan någon ha missat detta ?

Så, varför röstar folk från arbetarklassen och medelklassen på högerpolitik när det med facit i hand bara blir värre varje gång ?
Det kan bero på att många arbetare numera tjänar relativt bra och inte vill betala hur hög skatt som helst. Hantverkare är en sådan grupp. Inte sällan startar hantverkare eget. De tycker att de inte bör bli beskattade mer än de redan över 60 procent de betalar. Dessutom erbjuder inte Socialdemokraterna några reformer längre som gynnar arbetarklassen, jämfört med hur det har sett ut historiskt. Många arbetare har dessutom tröttnat på den import sossarna och miljöpartiet ägnar sig åt. Arbetarna har lessnat på att deras surt förvärvade kronor i allt för hög utsträckning går till att försörja invällare, som aldrig har betalat en krona till välfärden men som ändå ska utnyttja den.
Citera
2020-10-09, 14:23
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paritet
Vad är det som gör att arbetarklass och medelklass tror/är övertygade om att det skulle bli bättre för dem när de röstar på högerpolitik?

Mer i plånboken ?
Det rör sig om ett par hundralappar i månaden och för det så får vi en sämre välfärd som det gnälls över
Man kan inte både ha kakan och äta upp den samtidigt och på sikt vill högern skrota välfärden för ett par hundralappar mer i plånboken. Det blir dyra försäkringar och är du inte helt tipp topp, så kanske du inte ens får ordna en försäkring
Det blir en skolgång som kostar pengar osv osv. Så de fjuttiga slantarna kommer inte räcka till någonting, det blir dyrare att leva som arbetarklass och medelklass
* invandringen... ja du... har du haft någon koll sen 80,90-talet så vet du att invandringen ökar när högern styr, det hände med Calle Bildt och det hände med Reinfeldt och ingen som helst integration hade de med i beräkningarna, inget ansvar. Det komiska i det hela är att vänstern håller nere invandringen och fokuserar på integration, se på 70 & 80-talet innan högern kom in och förstörde.
* Att det blir bättre för alla, hallå! Det blir alltid nedskärningar och missar för arbetarklass och medelklassen när högern har varit i farten, nedskärningar som nästan helt omöjliga att rätta till. Vi kräver bra välfärd och gratis skolgång och gratis sjukvård, men vi vill inte betala för det med våra skattemedel och hittar högern en enda chans att skära ner på något så gynnar det inte arbetarklassen och medelklassen utan de pengarna gynnar endast de riktigt rika, hur kan någon ha missat detta ?

Så, varför röstar folk från arbetarklassen och medelklassen på högerpolitik när det med facit i hand bara blir värre varje gång ?

För att arbetarklassen (folk med låg inkomst som bor i mindre attraktiva områden) är de som drabbas absolut hårdast av bilbränder, skattepengar till islamisering, terrorism, och alla andra negativa effekter som vänsterns massinvandringspolitik har lett till?

Rika folk som bor i Stockholms innestad eller Södermalm slipper detta då deras områden är för dyra att bosätta sig i, det är dessa som är eliten och röstar vänster och trots detta slipper mångkulturen. Arbetarna får stå ut med skiten istället.

Är väl gissningsvis inte den förste i tråden som lyfter fram detta...
Citera
2020-10-09, 14:25
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:

Konstigt att TS har fått för sig att det är till sådana samhällsviktiga saker vänstern vill lägga skattepengarna. Trots världens högsta skatter är Sverige numera ett skitland.
Citera
2020-10-09, 14:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur ska socialtjänsten och äldreomsorgen drivas enlig dig?

Jag har en vision om att offentlig/statlig/kommunal verksamhet ska kunna drivas effektivt.
Det sägs att det bara är privat drivna företag som skapar incitament för att göra vinst och öka kvalitet. Men det går att driva statlig verksamhet utan o man skapar en sund organisationskultur.
Senast redigerad av 526 2020-10-09 kl. 14:38.
Citera
2020-10-09, 14:36
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Konstigt att TS har fått för sig att det är till sådana samhällsviktiga saker vänstern vill lägga skattepengarna. Trots världens högsta skatter är Sverige numera ett skitland.

Tror vi alla håller med om det. Men det är tre olika frågor, och det är här som SD förlorar:

1 - Ska staten lägga pengar på sjukvård, skolor, infra, försvar. Låt oss kalla det "den utökade nattväktarstaten"?

2 - Ska staten hålla på med annat som kulturbidrag, mediabidrag, finansiering av NGOs i civilsamhället (feministiska, muslimska föreningar etc) och allt annat lulllull staten håller på med?

3 - Frågan om invandringen

Problemet är att det finns ett helt tomt fält på GAL-TAN skalan. Det är den där den med vänster+TAN
Tror de flesta tycker att svenska medborgare ska ha den grundläggande välfärden, och samtidigt en sund migrationspolitik. Men det finns INGET parti som står för det. Röstar man på SD drar man med sig M och de vill montera ner välfärden.
Därför röstar sossar fortfarande på S och vågar inte gå över till SD.
SD skulle tjäna på att bli tydligare om den ekonomiska politiken
Senast redigerad av 526 2020-10-09 kl. 14:40.
Citera
2020-10-09, 14:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Äldreomsorg lyder väl under sjukvård, eller vården iaf.

Sedan 1992 är det kommunens ansvar.

Citat:
Jag har en vision om att offentlig/statlig/kommunal verksamhet ska kunna drivas effektivt.
Det sägs att det bara är privat drivna företag som skapar incitament för att göra vinst och öka kvalitet. Men det går att driva statlig verksamhet utan o man skapar en sund organisationskultur.

Vi kan väl säga att det bör bli ett större resultatfokus.
Citera
2020-10-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Jag är en arbetare. Jag tjänar omkring 30000 i månaden. Om någon tjänar bättre än mig beror det på en rad olika faktorer: han har bättre utbildning än mig, han har jobbat hårdare, längre och bättre än mig, han är smartare än mig, han har mer kompetens än mig, han har bättre kontakter än mig, han bor där det finns gott om bra jobb, han har bytt jobb oftare än mig eller han har helt enkelt ansträngt sig för att hitta bättre jobb än mig.
Alla faktorerna behöver inte vara sanna på en gång men dessa faktorer spelar roll i löneutvecklingen

Off topic

Varför ser du ned på dig själv?

Högre utbildning kräver hög intelligens.
Hög intelligens får man gratis av naturen.

Vissa har förmågan att kunna slita som djur medan andra ger upp på en gång.
Förmågan att slita som ett djur får man gratis av naturen.

För att lyckas krävs inte bara talang utan även talang som uppskattas av andra.
Talang får man gratis av naturen.

Så, nu kan du sluta se ned på dig själv.

On topic

Sossarna har övergivit arbetarna. Det finns alltså en öppning där för ett nytt parti att bildas.
Men tills dess är enda alternativet att rösta på invandringskritiska partier på högerkanten.
Citera
2020-10-09, 14:56
Medlem
Knotknets avatar
Arbetare som röstar höger är obildade och har ett kunskapsförakt.
Citera
2020-10-09, 15:04
Medlem
sebastian_s avatar
Sveriges ekonomiska politik missgynnar stora delar av arbetarklassen och hela medelklassen. Den gynnar arbetslösa, kriminella och den absoluta överklassen till viss del.

En arbetare som tjänar 25 000 kronor brutto betalar 40% i skatt.

En vanlig svennebanan som tjänar 32 000 kronor bruttolön i månaden (medianlönen) betalar 50% i skatt.

En mellanchef som tjänar 50 000 kr i månaden betalar 60% i skatt.

Det är inte konstigt om de 3 och framförallt kategori 2 och 3 inte vill rösta vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in