Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
De två konsortierna som utredde sjunkningsförloppet hade deltagande partners från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Storbrittanien, och experter från ytterligare länder. Det ena (HSVA-k) hade ingen svensk partner. Det är rätt uppenbart att det inte går att hitta utredare som de riktiga foliehattarna skulle acceptera.
Av SSPA-rapporten framgår det att man förutom omfattande beräkningar och modellförsök intervjuat dykare och tittat på den ROV-film som finns tillgänglig. Vad exakt mer skall de göra innan det duger?
Det jag försökte säga är att man verkar vara väldigt utlämnad till att lita på vad personer som får betalat av svenska staten säger. Har man släppt källkoden till de numeriska simuleringar man gjort så att andra personer kan testa att ändra parametervärden och se att man inte chery pickat värden som ger det förlopp man "önskar"?
Ett resonemang som bygger på att man ska lita på personer som avlönas av svenska staten kommer såklart inte vara övertygande för en person som tror på en konspiration där svenska staten satsar minst 300 miljoner kronor i 1994 års penningvärde för att täcka båten med betong. Att välja ut några forskare man kan lita på och få dem att skriva den rapport man vill verkar väl inte överdrivet svårt i det här sammanhanget, ändå?
Så för att vara övertygande så måste man väl öppna upp och visa att man inte håller på med några konstigheter, och släppa simuleringar etc så andra kan granska dessa och se att man inte valt parametervärden på speciella sätt. Allt handlar om att ingen ska behöva lita på att det du gör stämmer, utan allt måste kunna granskas.
Detta resonemang är väl inspirerat av, om jag inte missminner mig, något som Jaynes skriver i sin bok "Probability Theory The logic of science" och varför många sådana här situaitoner egentligen är helt logiska. Om priors är sådanna att sannolikheten för att den andra personen ljuger är mycket högre än sannolikheten för det som den påstår, så kommer inte posterior ändras nämnvärt.