2020-10-09, 13:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Har du sett den?
Jag har sett delen om hålet, ja. Jag älskar att han har en modell 1:50 (?) av Estonias förskepp på köksbordet.

Men vad har det med trovärdigheten hos forskningskonsortierna att göra?
Citera
2020-10-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De två konsortierna som utredde sjunkningsförloppet hade deltagande partners från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Storbrittanien, och experter från ytterligare länder. Det ena (HSVA-k) hade ingen svensk partner. Det är rätt uppenbart att det inte går att hitta utredare som de riktiga foliehattarna skulle acceptera.

Av SSPA-rapporten framgår det att man förutom omfattande beräkningar och modellförsök intervjuat dykare och tittat på den ROV-film som finns tillgänglig. Vad exakt mer skall de göra innan det duger?

Det jag försökte säga är att man verkar vara väldigt utlämnad till att lita på vad personer som får betalat av svenska staten säger. Har man släppt källkoden till de numeriska simuleringar man gjort så att andra personer kan testa att ändra parametervärden och se att man inte chery pickat värden som ger det förlopp man "önskar"?

Ett resonemang som bygger på att man ska lita på personer som avlönas av svenska staten kommer såklart inte vara övertygande för en person som tror på en konspiration där svenska staten satsar minst 300 miljoner kronor i 1994 års penningvärde för att täcka båten med betong. Att välja ut några forskare man kan lita på och få dem att skriva den rapport man vill verkar väl inte överdrivet svårt i det här sammanhanget, ändå?

Så för att vara övertygande så måste man väl öppna upp och visa att man inte håller på med några konstigheter, och släppa simuleringar etc så andra kan granska dessa och se att man inte valt parametervärden på speciella sätt. Allt handlar om att ingen ska behöva lita på att det du gör stämmer, utan allt måste kunna granskas.

Detta resonemang är väl inspirerat av, om jag inte missminner mig, något som Jaynes skriver i sin bok "Probability Theory The logic of science" och varför många sådana här situaitoner egentligen är helt logiska. Om priors är sådanna att sannolikheten för att den andra personen ljuger är mycket högre än sannolikheten för det som den påstår, så kommer inte posterior ändras nämnvärt.
Citera
2020-10-09, 13:09
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Jag har sett delen om hålet, ja. Jag älskar att han har en modell 1:50 (?) av Estonias förskepp på köksbordet.

Men vad har det med trovärdigheten hos forskningskonsortierna att göra?
Om du ser filmen så pratar han om det. Men du verkar vara skygg för viss fakta.
Citera
2020-10-09, 13:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Så dessa scaling laws var inte tillämpningsbar på Jan Hewelius då? Varför inte?
Det är klart att de var tillämpliga, men att luft komprimeras under tryck betyder inte att alla RORO-fartyg per automatik sjunker om de kapsejsar.

Men det innebär att luftventil eller liknande i botten är helt nödvändig om du gör
ett modellförsök med Estonia i skala 1:40. Annars blir det fel, vilket t.ex. Heiwa inte begriper. Jag skrev ett långt inlägg om detta med fysik-härledning med Boyles lag m.m. i den gamla tråden. Jag skall se om jag kan hitta det.
Citera
2020-10-09, 13:22
Medlem
Citat:
Så dessa scaling laws var inte tillämpningsbar på Jan Hewelius då? Varför inte?
Poängen är väl att scaling laws behövs när man bygger en miniatyrmodell. Hade du byggt en miniatyr av Jan Hewelius skulle du, enligt resonemanget, kunna sätta in en ventil där också men båten skulle inte sjunka utan bete sig som i verkligheten.

För att återkoppla till det jag skrev ovan i tråden så blir man ju dock här helt utelämnad till att den här ventilen ställs in på rätt sätt. Om jag inte litar på de som utför experimentet då kan de ju släppa ut för mycket luft, hur ska jag kunna granska det. Experimentet som de utfört blir tämligen värdelöst.

Här skulle man såklart som kritiker själv kunna beräkna vad den rätta mängden luft som ska släppas ut är, och sedan försöka replikera experimentet med detta värde.
Citera
2020-10-09, 13:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Det jag försökte säga är att man verkar vara väldigt utlämnad till att lita på vad personer som får betalat av svenska staten säger. Har man släppt källkoden till de numeriska simuleringar man gjort så att andra personer kan testa att ändra parametervärden och se att man inte chery pickat värden som ger det förlopp man "önskar"?

Ett resonemang som bygger på att man ska lita på personer som avlönas av svenska staten kommer såklart inte vara övertygande för en person som tror på en konspiration där svenska staten satsar minst 300 miljoner kronor i 1994 års penningvärde för att täcka båten med betong. Att välja ut några forskare man kan lita på och få dem att skriva den rapport man vill verkar väl inte överdrivet svårt i det här sammanhanget, ändå?

Så för att vara övertygande så måste man väl öppna upp och visa att man inte håller på med några konstigheter, och släppa simuleringar etc så andra kan granska dessa och se att man inte valt parametervärden på speciella sätt. Allt handlar om att ingen ska behöva lita på att det du gör stämmer, utan allt måste kunna granskas.

Detta resonemang är väl inspirerat av, om jag inte missminner mig, något som Jaynes skriver i sin bok "Probability Theory The logic of science" och varför många sådana här situaitoner egentligen är helt logiska. Om priors är sådanna att sannolikheten för att den andra personen ljuger är mycket högre än sannolikheten för det som den påstår, så kommer inte posterior ändras nämnvärt.
Simuleringar av den här typen görs inte med program som har öppen källkod,
så det är inte aktuellt. Vissa resultat, t.ex. de grundläggande hydrostatiska beräkningarna för Estonia med vatteninträngning (se ...Vassulos, 2002)kan du eller någon intresserad uppskatta själva, i vart fall med en 2D-modell (alltså konstant tvärsnitt). Du behöver ”bara” vrida modellen, räkna ut hur vattnet hamnar, beräkna nytt masscentrum, och nytt kraftcentrum för flytkraften. Projektarbete i maskinteknik, kanske? Ingen har presenterat resultat som visar att Estonia kunde kantra utan vatten på bildäck.

Låt mig säga så här:
Läs SSPAs slutraport först (80 sidor). Sedan kan vi diskutera vad som eventuellt är så dåligt att det behövs en ny studie.

Jag skall leta efter HSVAs slutrapport. Jag har den inte kvar längre, men den var mycket välskriven.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-09 kl. 13:28.
Citera
2020-10-09, 13:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Om du ser filmen så pratar han om det. Men du verkar vara skygg för viss fakta.
OK, vi för en debatt om trovärdigheten hos två forskningskonsortier och ditt bästa argument är en YT-film av Witte från 2011? Som jag skall spendera 30+ minuter på och sedan gissa vad ditt argument är. F that.

Jag är klar med vår diskussion.
Citera
2020-10-09, 13:33
Medlem
Citat:
Simuleringar av den här typen görs inte med program som har öppen källkod,
så det är inte aktuellt. Vissa resultat, t.ex. de grundläggande hydrostatiska beräkningarna för Estonia med vatteninträngning kan du eller någon intresserad uppskatta själva, i vart fall med en 2D-modell (alltså konstant tvärsnitt). Du behöver ”bara” vrida modellen, räkna ut hur vattnet hamnar, beräkna nytt masscentrum, och nytt kraftcentrum för flytkraften. Projektarbete i maskinteknik, kanske?

Låt mig säga så här:
Läs SSPAs slutraport först (80 sidor). Sedan kan vi diskutera vad som eventuellt är
så dåligt att det behövs en ny studie.

Jag skall leta efter HSVAs slutrapport. Jag har den inte kvar längre, men den var mycket välskriven.

Jag antar att de här programmen har någon form av programmeringsspråk. Jag menade att man skulle släppa den koden så andra som har tillgång till programmet åtminstonde kan verifiera. Tex matlab är inte öppen källkod, men jag kan ändå lägga upp de matlab filer jag skapar som öppen källkod.

Tror att jag hittade HSVAs slutrapport här http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf även om detta väl är någon konspirationssite, så de kanske har manipulerat den, vem vet. Länken i Estoniasamlingen verkade inte fungera.
Citera
2020-10-09, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Poängen är väl att scaling laws behövs när man bygger en miniatyrmodell. Hade du byggt en miniatyr av Jan Hewelius skulle du, enligt resonemanget, kunna sätta in en ventil där också men båten skulle inte sjunka utan bete sig som i verkligheten.

För att återkoppla till det jag skrev ovan i tråden så blir man ju dock här helt utelämnad till att den här ventilen ställs in på rätt sätt. Om jag inte litar på de som utför experimentet då kan de ju släppa ut för mycket luft, hur ska jag kunna granska det. Experimentet som de utfört blir tämligen värdelöst.

Här skulle man såklart som kritiker själv kunna beräkna vad den rätta mängden luft som ska släppas ut är, och sedan försöka replikera experimentet med detta värde.
Just det. Man kalibrerar ventilen tills önskvärt förlopp inträder. I detta fall att bekräfta det officiella scenariot av sjunkförloppet om jag förstod dig rätt? Chalmers hade 8 försök på sig att få det att stämma med officiellt scenario.
Citera
2020-10-09, 13:47
Medlem
Med de nya fakta som har tillkommit, så kommer nya beräkningar och simulationer för sjunkförlopp att (kanske? eventuellt? troligen?) genomföras. Avgörande för detta är att noggranna data för den nya skadan som upptäckts finns tillgängliga. Finns de redan registrerade efter den senaste dykningen med ROV, eller behövs nya dyk göras?
Citera
2020-10-09, 13:50
Medlem
Citat:
Just det. Man kalibrerar ventilen tills önskvärt förlopp inträder. I detta fall att bekräfta det officiella scenariot av sjunkförloppet om jag förstod dig rätt? Chalmers hade 8 försök på sig att få det att stämma med officiellt scenario.

Jag har ingen detaljerad kunskap om de försök Chalmers gjort, och huruvida man kalibrerat ventilen. Min poäng var att det är svårt för en utomstående, speciellt någon som misstänker att staten försöker dölja något, att utesluta att ventilen är felaktigt inställd.
Citera
2020-10-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Och vad har du för formell utbildning som är mer respektabel än Chalmers då? Harvard? Oxford? University of Phoenix?

Med tanke på ditt svar så anser du att en formell utbildning garanterar intelligens och logiska resonnemang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in