Citat:
Ursprungligen postat av
VerklighetenJa
--------------------------------------------------------------------------------------
Torped iden kan vara snurrig från många synvinklar ..just nu fattas förklaring hålets läge i Höjdled som många tycker är över vattenlinjen --glest med Airborne torpedoes --- Kanske om det kränger och lutar
Räkna på detta går nog inte så lätt
Bla för att man inte vet lasten i plåtens centralplan + att det på insidan finns stag och balkar
n.b det behövs inte i alla lägen en kraft vinkelrätt mot en plåtyta för att en Förskjutning vinkelrätt skall inträffa. Det kan räcka med laster i plåtens plan.
Dessa uppkommer på den platsen med Nosens Upp och Nergående rörelse.
Energin räcker inte att flytta på båten eller att den kränger men den kan räcka att slå hål i plåten
jfr Pistolskott genom en fönsterruta.och med hålet har man andra förutsättningar för analysen förloppet.
Förmodligen finns det jämförbara skador på andra ställen fartyg ute i världen där man vet mer .och kan jämföra med.
Man kan nog börja med vad som krävs för en plan plåt med balkar på insidan i en datormodell
lägga på laster se hur det går man kommer nog att överskrida materials kapacitet ..Då man ställs inför problem hur man fortsätter ...Sprick fortplantning finns det teori för men det kan bli svårt.
och med problemet lasten från fartygets rörelse i sjön upp och ner. och i sidled kan förekomma laster på fronten och skrovet.
Jag tror att den skadan ( utan att ha efterforskat ) kan ha uppkommit utan Kollision öh taget Uppkommit på ytan. Lite stor är den skadan men kanske ändå
Tack för svar. Du har nog rätt i att det krävs simuleringar med en detaljerad modell av fartyget för att förstå en tänkt kollision ur ett systemperspektiv.
Kan du dock utveckla något kring att lasten uppkommit genom fartygets upp/ner-rörelse? Vilken motkraft krävs?
Jag noterade förövrigt att i den vattentäta sektionen på däck 1 där revan går ned (den ligger mitt för durken som skiljer bildäck och däck 1, se animationen i dokumentärens sista avsnitt) finns det 16 hytter, styrbord om mittenkorridoren.
I dessa hytter befann sig 9 personer som överlevde. (Se sid 23 i ref nedan). Om det den vägen kom in allt vatten som krävs för att sjunka måste de själva drunknat då fartyget lutade när de flydde.
Dock var det på animationen tydligt att det låg ett annat utrymme direkt bakom revan på däck 1. Är inte det dubbelskrovet? I så fall, hur mycket vatten rymdes i dubbelskrovet, för då har ju vattnet hamnat där om det nu skulle läckt in?
Jag har letat men hittar inga tillräckligt detaljerade ritningar.
http://www.estoniasamlingen.nu/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf