2020-10-09, 00:10
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Taiwans låga siffror har inte ett skit med munskyddet att göra. Och nej, alla bär inte munskydd. Och dom som bär det vet oxå hur man bär det. Något många, många andra länder inte har en jävla aning om. BEVISLIGEN!

Taiwans låga siffror beror på att man extremt tidigt stängde ner och samtidigt började kontrollera folk på flygplatser som landa där. Speciellt flyg från Wuhan. Och håller avstånd.

Om nu alla bar mask i Taiwan, har man slutat med det nu? Jag menar, viruset har väl försvunnit för flera månader sen...

Ta bort kaoset inom äldrevården så har vi klarat oss lika bra och om inte bättre än väldigt många andra länder. Och det utan munskydd. Och större nedstängningar.

Det var 7 dödsfall och 500 smittade i Taiwan när Sverige hade cirka 6000 dödsfall och närmare 90 000 smittade.
Klart att dom stoppade smittan från att spridas genom att göra narr av folk som inte bär mask för andras skull.

Om media i Sverige gjorde en sån handling genom att förlöjliga nån som inte följer FHM om dom råder om munskydd.. så hade nog varenda människa i landet haft munskydd nästa dag eftersom ingen vill vara den som är den och sticker ut genom att inte bära mask där avstånd inte kan hållas.

I Taiwan tar folk av sig maskerna när dom kommer hem eller besöker nåns hem så självklart sker spridning där också .. men inte ute på offentliga platser för där måste alla ha masker eller så riskerar dom att bli uthängda som idioter som inte bryr sig om andra.

Det är väl skillnaden mellan Sverige och Taiwan.. Taiwan sprider i hemmen medans Sveriges spridning sker på offentliga platser eftersom myndigheter har anställt klåpare som låtsas vara experter fast alla deras beslut bevisligen har totalt misslyckas.

I Taiwan så vet nog folk om att man bär mask för att skydda andra om man själv är smittad.. medans folk i Sverige tror att man är en idiot som försöker skydda sig själv från världens mest dödliga virus med hjälp av en tygbit för munnen.
Citera
2020-10-09, 00:22
Bannlyst
FHM låter smittan spridas as we speak genom att,

1. Inte införa krav på munskydd i stort sett överallt.

2. 1 meters avstånd? Wtf. Utan munskydd? Minst 4 meter.1 meter passar aerosoler bra då de får bredare spridning om någon backar 1 meter och talar mot en. Inomhus kvittar det om du andas samma dåligt ventilerade luft.
Det vet dom!! Därav "undvik handla på köpcenter" samtidigt som FHM hävdar endast luftburen droppsmitta vid intubering eller "mycket speciella omständigheter", vad är det för speciellt med köpcentrum aerosoler? Intuberas folk i affärerna?

3. Avsaknad av kuk. "Skärpta Rekommendationer" Kuklösare uttryck finns inte. Hela Sverige är kuklöst. Snabba som fn att tvätta bort graffitikonstnären blue's 20 metrs kuk målad på fasad i Svenska flaggans färger på Kungsholmen. Sverige behöver kuk-kraft. Inte Kapten klänning buskblottar psykfall kuk utan resolut real kuk.

4. Totalt "mental" vilt varierande snickrade råd vilka förvirrat hela folket. Ingen tar pademin på allvar pga av att ingen kan följa rekommendationer vilka bevisligen saknat effekt. Smittan är åter och ökar snart lavinartat om inte landet intetsägande lagom tar på sig munskydd och ökar avstånd mm. statsministern är totalt ointresserad. Syns aldrig i TV. Värdelösare statsminister finnsinte. Sitter och försöker skita samtidigt som det enda viktiga verkar vara att suga in korven tillbaks i arslet och ha makten att skita ut den halft sen suga in den skita ut suga in.

5. Lokala karantäner/insatser EFTER utbrott. Efter. Alla med vett i skallen hajjar meningslösheten i dessa åtgärder. Ett sel för gallerierna, vadå en vaktmästare som låser dörrn lite tidigare FHM får "någon sorts cred" sen öppnar en vecka efter.

6. Iom att smittan är så hög i Europa kommer FHM mentalt vara öppna & skapa samma antal samt fullt IVA allover again. Dom vill leka wargames. Dopaminpåslaget powerpoint & Kalkylerna blir roligare eftersläpningarna och så dom vill ha input till aspergerkalaset. 30 upprörda transvestiter hade gjort ett bättre jobb.

7. Äldreboenden öppna.

Enda sättet att stoppa smittspridningen utan 4 meters avstånd+munskydd är ett 100% säkert hemma test vilket pingar assymtomatisk smitta - ett test vilka alla som avser träffa andra/arbeta gör varje morgon och det finns ännu inte tillgängligt.

Folk snackar om Taiwan/Thailand lol inte så konstigt dessa håller smittspridningen nere, sett deras skolor? Ungarna sitter i glasmontrar 2 meter ifrån varandra.

Sen har alla munskydd i dessa två länder.

Tar väl en stund innan IVA börjar fyllas på? Kan inte matematiken bakom men andra här inne laborerar väl med spekulativa science fiktion bakom varför det tar tid.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-09 kl. 00:49.
Citera
2020-10-09, 00:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det var 7 dödsfall och 500 smittade i Taiwan när Sverige hade cirka 6000 dödsfall och närmare 90 000 smittade.
Klart att dom stoppade smittan från att spridas genom att göra narr av folk som inte bär mask för andras skull.

Om media i Sverige gjorde en sån handling genom att förlöjliga nån som inte följer FHM om dom råder om munskydd.. så hade nog varenda människa i landet haft munskydd nästa dag eftersom ingen vill vara den som är den och sticker ut genom att inte bära mask där avstånd inte kan hållas.

I Taiwan tar folk av sig maskerna när dom kommer hem eller besöker nåns hem så självklart sker spridning där också .. men inte ute på offentliga platser för där måste alla ha masker eller så riskerar dom att bli uthängda som idioter som inte bryr sig om andra.

Det är väl skillnaden mellan Sverige och Taiwan.. Taiwan sprider i hemmen medans Sveriges spridning sker på offentliga platser eftersom myndigheter har anställt klåpare som låtsas vara experter fast alla deras beslut bevisligen har totalt misslyckas.

I Taiwan så vet nog folk om att man bär mask för att skydda andra om man själv är smittad.. medans folk i Sverige tror att man är en idiot som försöker skydda sig själv från världens mest dödliga virus med hjälp av en tygbit för munnen.

Jag har sett att på krogen så gäller inga avstånd alls, det är trångt när man ska in och trångt när man ska hämta jackan, hur det ser därinne kan man bara gissa med fulla personer som tror de är odödliga.
Så partar dagens ungdom idag på dagens krogar runt om i Sverige, noll jävla koll överhuvudtaget.
Citera
2020-10-09, 00:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Det kan nog tyvär vara så att FHM kanske har begått fel men lever i ett land där man aldrig gör fel och därför låtsas arbetarna på FHM att dom verkligen använder deras hjärnor fast alla beslut om begränsningar som dom hittils har tagit.. inte har stoppat någon spridning bara saktat ner spridningen som fortsatte som vanligt.

Jag har en enkel lösning: Lägg ner Folkhälsomyndigheten.

Rekrytera sedan Frode Forland, och ge honom uppdraget att bygga upp en ny fungerande smittskyddsmyndighet i Sverige.

Citat:
Chansen är stor att FHM aldrig kommer erkänna att dom gjorde fel med det utblivna rådet om munskydden som stoppade spridningen i andra länder som Taiwan.

Jag tänker att munskydden inte är den mest avgörande åtgärden. Jag tänker att en mycket viktigare åtgärd är att isolera smittbärare redan innan dom får symtom på sjukdom.
Citera
2020-10-09, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Antalet fall ökar nu lavinartat i Europa, jamförelsen med hur den andra influensavågen spred sig 1918 är skrämmande lik, där man fick en topp i November 1919 med miljontals döda inom enbart ett antal veckors tidsrymd.

Antalet smittade i världen idag uppgår till cirka 36 miljoner av en total befolkning på 7,8 miljarder.

Det motsvarar 0.46% av världens befolkning. Andelen som kan komma att smittas är alltså enorm.

Jag tror också att det kommer säga brak när brittsommaren är över och Kung Bore gör intåg. Men den stora frågan just nu är när kurvan över antalet IVA-inläggningar säger fjong: https://c19.se/Sweden/Stockholm

Att fyra personer just nu ligger inlagda på IVA i hela Storstockholmsområdet efter veckor av "explosionsartad ökning" tyder väl på att det inte kommer att bli "Spanish Flu 2.0". Börjar nästan nosa på tanken att det här bara var en bluff från första början. Oavsett om detta virus är bluff eller blodigt allvar så har Myndighetssverige skött det så fabulöst illa från början till slut. Först Mellofestival inför 50 000 pers och sedan en hel allsvensk säsong utan publik. https://youtu.be/PIFdkPh7IdQ?t=8543
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-10-09 kl. 00:36.
Citera
2020-10-09, 00:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nästa peak kommer sannolikt också komma i mars/april.

Det är en stund kvar till dess,, som måste hanteras.
Undrar om det har med D-vitamin att göra trots allt. December januari är iofs solfattiga, men då har man kanske lite lager från sommaren, eller har i alla fall inte haft låga nivåer så länge. Senvintern däremot är kanske den tid på året då man ligger lägst och har haft lägre nivåer längst. Att D-vitamin skyddar mot covid/dödlig utgång verkar det ju finnas vetenskapligt
stöd för. Läkarna borde kanske skriva ut utevistelse - utan solblockerande munskydd! - på recept.
Citera
2020-10-09, 00:47
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har en enkel lösning: Lägg ner Folkhälsomyndigheten.

Rekrytera sedan Frode Forland, och ge honom uppdraget att bygga upp en ny fungerande smittskyddsmyndighet i Sverige.

Jag tänker att munskydden inte är den mest avgörande åtgärden. Jag tänker att en mycket viktigare åtgärd är att isolera smittbärare redan innan dom får symtom på sjukdom.

Det absolut viktigaste är såklart att förstärka sitt immunförsvar vilket är enkelt genom råkost.

Virus kunde aldrig sprida sig om inte folk gjorde sina immunförsvar klena genom dålig föda och antibiotika i kött och kranvatten.

En intressant sak jag tänkte på var att dom mäter covidspridning och droganvändningens nivå genom att testa avloppsvattnet i reningsverk... sen renar man vattnet och pumpar ut det i havet igen tillsamans med medeciner och covid som inte kunde renas till 100% i reningsverken..
sen tar dom samma vatten och renar det en gång till men lite medeciner och covid kan inte renas ur vattnet till 100% och pumpas nu ut ur kranar i svenska hushåll där folk utvecklas resistens mot antibiotikan i kranvattnet.. detta är väl bevisat och inte nånting som jag tror att jag har läst mycket om ? lol

Tänk om.. covid sprids genom kranvatten precis som medeciner som folk en gång urinerade ner i en toalett och som sen testades i reningsverk som såg en ökning av covid och droganvändning genom testerna.

Klart att man måste destillera kranvatten men dom flesta anser väl att det är helt riskfritt och okej att dricka svenska kranvatten.
Citera
2020-10-09, 00:51
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har sett att på krogen så gäller inga avstånd alls, det är trångt när man ska in och trångt när man ska hämta jackan, hur det ser därinne kan man bara gissa med fulla personer som tror de är odödliga.
Så partar dagens ungdom idag på dagens krogar runt om i Sverige, noll jävla koll överhuvudtaget.

Oansvariga ledare skapare väl ett oansvarigt folk tyvär.
Om svenska politiker inte bär munskydd så kommer dom flesta svenskar inte göra det heller.

I Amerika pratas det om mass-spridande event .. men om man pratade om sånnt här i Sverige då vore ju varenda ICA Maxi affär ett mass-spridande event klocken 17.00 på en Fredag.. och varenda krog efter klockan 22:00.

EDIT: inte mass-spridande med iaf okej-spridning på cirka 50 personer åt gången.
Senast redigerad av KungPungPat 2020-10-09 kl. 00:54.
Citera
2020-10-09, 00:54
Bannlyst
Citat:
Det absolut viktigaste är såklart att förstärka sitt immunförsvar vilket är enkelt genom råkost.

Virus kunde aldrig sprida sig om inte folk gjorde sina immunförsvar klena genom dålig föda och antibiotika i kött och kranvatten.

En intressant sak jag tänkte på var att dom mäter covidspridning och droganvändningens nivå genom att testa avloppsvattnet i reningsverk... sen renar man vattnet och pumpar ut det i havet igen tillsamans med medeciner och covid som inte kunde renas till 100% i reningsverken..
sen tar dom samma vatten och renar det en gång till men lite medeciner och covid kan inte renas ur vattnet till 100% och pumpas nu ut ur kranar i svenska hushåll där folk utvecklas resistens mot antibiotikan i kranvattnet.. detta är väl bevisat och inte nånting som jag tror att jag har läst mycket om ? lol

Tänk om.. covid sprids genom kranvatten precis som medeciner som folk en gång urinerade ner i en toalett och som sen testades i reningsverk som såg en ökning av covid och droganvändning genom testerna.

Klart att man måste destillera kranvatten men dom flesta anser väl att det är helt riskfritt och okej att dricka svenska kranvatten.

Reningsprocessen = månader.

Samt 2 reningsprocesser, en innan mälaren. Sen blandas med mälaren tills det är några få atomer för att sen hålla sig viralt aktiv ända till Lovö vattenintäkt (tas djupt under ytan) där det vidare går igenom filtrering av olika slag för att sen renas med klorin.

Sen ska det hålla sig aktivt äända till kranen.

För långsökt.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-09 kl. 01:04.
Citera
2020-10-09, 00:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Gardell och Mark har fått bidrag till plånboken och plåster på hål i finanserna genom att SR nu har gett paret utrymme i poddform.

Ja, det är otroligt att ingen journalist vågar ifrågasätta Gardell. Han har öppet berättat om sitt vårdslösa beteende då AIDS kom till Sverige. Det har senare kampanjats för att bögar ska få vara blodgivare, som om det skulle vara en mänsklig rättighet. Och jag tror att man riskerar ingenting om man underlåter att berätta att man är HIV-smittad för en partner. Även det togs bort. Man har helt enkelt ökat riskerna för folkhälsan för att en liten grupp inte ska känna sig kränkta. Är det en medicinsk eller vetenskaplig bedömning?

Undrar om inte aversionen mot munskydd har sina rötter i Gardells trilogi "Torka aldrig tårar utan handskar". En bra romansvit annars, men titeln antyder att man ska skita i att skydda sig. Och nu ska man inte ha munskydd och i våras fanns inte annan skyddsutrustning heller.

Det är precis så det är. Munskydd på och sprita händerna är det som gäller!
Citera
2020-10-09, 01:02
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Du menar att Covid skulle överleva :

Inte bara i veckor utan tom månader i vatten.

Samt 2 reningsprocesser, en innan mälaren. Sen blandas med mälaren för att sen hålla sig viralt aktiv ända till Lovö vattenintäkt där det vidare filtreras för att sen renas med klorin.

Sen ska det hålla sig aktivt äända till kranen.

Nä för långsökt.

Men hur står det till med de virus som skulle utvecklas av folks resistens mot antibiotika?
Det var mycket snack om det förut jag minns det så väl.. snack om att det skulle utvecklas super-virus eller super-parasiter som är resistenta mot antibiotika.

Antibiotika fungerar inte för att motverka en covid så det förvånar mig inte om covid är ett sånnt super-virus som det talades om för några år sedan när det snackades om antibiotikan i kranvatten och/eller medeciner i kranvatten.

Jag är då ingen expert men eftersom allt är möjligt så kan det säkert utvecklas nå parasit eller virus som klarar av klorin och antibiotikan som verkar finnas i både avlopp och evetuellt i kranvatten där medeciner definitivt bevisligen finns. (tror jag, kommer dock ej ihåg mer specifikt om vad jag läste)
Citera
2020-10-09, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ok, så du tror inte längre att det dör 5-10 om dagen i covid 19?

Det rätta svaret finns här:

https://covidstatistik.se/

Senaste rullande medelvärdet ligger på 2 så det blir 14.
Om två veckor tror jag medelvärdet når 70 i veckan. Det var runt 1000 fall idag 😱.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in