2020-09-07, 20:29
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0dspr1t
Äh, gå all-in på anti-wokeness istället och låt RP:na slåss mot BDSM-demonerna bakom gay-rörelsen. Typ kristna fundamentalist-detektiver som finner sanningen bakom näsdukskoden och en kulminerande granatkastarstrid mot Pinhead och cenobiter som leder till att hela Tenderloin brinner ned och gay liberation aldrig sker. Bonuspoäng om du också lägger till regler för att bota homosexualitet med exorcism.

Hade det varit Kult så kanske det hade funkat bättre. Det är till nya Chock och är en slags omvänd Jack The Ripper-historia (Jack the Stripper?) med övernaturliga inslag (fast mer klassisk skräck än BDSM-krokar och Pinhead). Men jag kommer att skildra Tenderloin som det skithål till område det var. Mission och Tenderloin verkar ju inte ha varit Disneyland direkt på 70-talet. Seriemördaren The Doodler hade härjat några år tidigare bland bögarna, de rasistiska Zebramorden utförda av svarta muslimer ägde rum 73-74 och alla minns ju Zodiac också.

Men däremot stort tack för infon kring näsdukskoden. Den hade jag inte ens hört talas om. Den får en given plats i äventyret. Mycket brunt och rött, kanske, haha.
Citera
2020-09-13, 19:08
Medlem
innocentblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Fast det ÄR accepterat numera. Det var accepterat för flera år sen. Folk var musiknördar, sportnördar, joggingnördar, bilnördar, poesinördar osv osv osv i alla oändlighet.
Hajjar att DU har negativa kopplingar till ordet men ingen annan har det.

Sen med brädspel, kolla dom nyare mer komplexa brädspelen som blivit allt mer vanliga. Mediefolk som plötsligt spelar komplexa spel som Gloomhaven och familjer som samlas runt Settlers of Catan som fram tills ett decennie sen skulle vara helt otänkbart.
Jag är 40+ och folk tycker mer att det är litet rart men det gör dom när jag berättar om när jag och mina polare spelade lovers in a strange spacetime med varandra och skrek order. Ingen som tycker det är konstigt eller jämfört med att dricka getblod... Det var väl tidigt 90-tal man gjorde det?

Sen om folk som gillar att engagera sig i föreningar och driver projekt tenderar att ha näsring och regnbågshår är väl struntsamma? Om det är dom som organiserar, då är det så dom ser ut.

Sen vet jag att både GBG Pride och Stockholm Pride (och kaaaanske Malmö med vet inte) har en nörddel/Sverokdel i sitt Pride tåg... folk som e HBTQ och Nördar. Inget av dom här sakerna är särskilt tabu längre... Så för att vara ärlig, jag tror problemet ligger hos dig: Släpp sargen nu för faen, greppa tärningspåsen, kom ut ur garderoben och nörda med oss andra!

Ses tjejer som spelar rollspel som nördiga?
Citera
2020-09-14, 12:07
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innocentblue
Förmodligen men varför bryr man sig om något är nördigt eller inte?

Nörden är inte längre enbart synonym med en socialt efterbliven, ful tönt med centimetertjocka brillor, avsaknad av frisyr och tvivelaktigt förhållande till sin hygien. Även filmstjärnor, kändisar och andra pysslar med "nördiga" hobbies.
Citera
2020-09-14, 14:30
Medlem
innocentblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Förmodligen men varför bryr man sig om något är nördigt eller inte?

Nörden är inte längre enbart synonym med en socialt efterbliven, ful tönt med centimetertjocka brillor, avsaknad av frisyr och tvivelaktigt förhållande till sin hygien. Även filmstjärnor, kändisar och andra pysslar med "nördiga" hobbies.

Hmm, jag vill inte riktigt vara en nörd bara för att jag började spela rollspel. Jag umgås med nördiga killar men känner mig inte nördig själv. Jag vet inte riktigt varför.
Citera
2020-10-04, 16:23
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Med tanke på att rollspel har börjat bli så pass vanligt så vet jag inte om det verkligen ses som nördigt längre, jag tror rollspel börjar närma sig samma nivå som videospel, det börjar bli normalt.
Citera
2020-10-04, 19:06
Medlem
innocentblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Med tanke på att rollspel har börjat bli så pass vanligt så vet jag inte om det verkligen ses som nördigt längre, jag tror rollspel börjar närma sig samma nivå som videospel, det börjar bli normalt.

Bra, jag brukade spela lajv förr men gillar det inte längre. Jag tror rollspel är lite mer seriöst och vuxet.
Citera
2020-10-08, 16:29
Medlem
Svampspors avatar
Som ett kul experiment började jag kolla upp lite vad det är för personer som är med i samma Facebookgrupper inriktade på rollspel som mig (främst Call Of Cthulhu). Av den förhållandevis låga andelen tjejer/kvinnor består absoluta merparten av förvirrade HBTQ-personer, blåhåriga vänstervridna miljövurmare och glasögonprydda manshatande kattkvinnor. I de internationella grupperna finner man dessutom mängder av personer som stödjer BLM-rörelsen och självklart Trumphatare. När och varför invaderades min kära hobby från åttio- och nittiotalet av dessa märkliga existenser? Jag tänker inte längre kalla mig nörd och därmed hamna i samma fack som denna depraverade samling individer.
Citera
2020-10-08, 16:57
Medlem
innocentblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
Som ett kul experiment började jag kolla upp lite vad det är för personer som är med i samma Facebookgrupper inriktade på rollspel som mig (främst Call Of Cthulhu). Av den förhållandevis låga andelen tjejer/kvinnor består absoluta merparten av förvirrade HBTQ-personer, blåhåriga vänstervridna miljövurmare och glasögonprydda manshatande kattkvinnor. I de internationella grupperna finner man dessutom mängder av personer som stödjer BLM-rörelsen och självklart Trumphatare. När och varför invaderades min kära hobby från åttio- och nittiotalet av dessa märkliga existenser? Jag tänker inte längre kalla mig nörd och därmed hamna i samma fack som denna depraverade samling individer.

Oj de verkar lite jobbiga att spela med.
Citera
2020-10-08, 19:42
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:

Det stämmer tyvärr att hobbyn infiltrerats av dessa krafter. Chaosium själva stödde för övrigt BLM och passade på att promota Harlem Unbound 2nd edition samtidigt. När det gäller Call of Cthulhu speciellt så verkar forum och grupper vara fyllda av personer som hela tiden måste markera hur rasistisk Lovecraft var samtidigt som de promotar TV-serier, rollspel, TV-spel, plyschfigurer och annat baserat på "monstrets" fiktion. Hyckleriet saknar motstycke i rollspelsvärlden.

Jag vet inte hur personerna kom in i hobbyn eller hur de blev överrepresenterade inom Sverok och på skithål till forum som rollspel.nu men det är något som måste ha skett för kanske 10-15 år sedan max. Plötsligt fanns de där och bestämde diskursen. Jag tror att de kom från våldtäktsfantasispelet Vampire, friform, Ung Vänster, genusutbildningar och lajv. Nu är det X-cards, sensitivity readers, inklusivitet, HBTQ som gäller. De växte aldrig upp med Conan the barbarian, Sagan om ringen-böckerna och Drakar och Demoner. Ibland tror jag att de odlas fram i stora, regnbågsskimrande frökapslar. Kanske djupt under Södertörns högskola?

De är också extremt duktiga på att dunka varandra i ryggen och ge varandra priser, fantastiska epitet och utmärkelser.
Citera
2020-10-08, 23:36
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Det stämmer tyvärr att hobbyn infiltrerats av dessa krafter. Chaosium själva stödde för övrigt BLM och passade på att promota Harlem Unbound 2nd edition samtidigt. När det gäller Call of Cthulhu speciellt så verkar forum och grupper vara fyllda av personer som hela tiden måste markera hur rasistisk Lovecraft var samtidigt som de promotar TV-serier, rollspel, TV-spel, plyschfigurer och annat baserat på "monstrets" fiktion. Hyckleriet saknar motstycke i rollspelsvärlden.

Jag vet inte hur personerna kom in i hobbyn eller hur de blev överrepresenterade inom Sverok och på skithål till forum som rollspel.nu men det är något som måste ha skett för kanske 10-15 år sedan max. Plötsligt fanns de där och bestämde diskursen. Jag tror att de kom från våldtäktsfantasispelet Vampire, friform, Ung Vänster, genusutbildningar och lajv. Nu är det X-cards, sensitivity readers, inklusivitet, HBTQ som gäller. De växte aldrig upp med Conan the barbarian, Sagan om ringen-böckerna och Drakar och Demoner. Ibland tror jag att de odlas fram i stora, regnbågsskimrande frökapslar. Kanske djupt under Södertörns högskola?

De är också extremt duktiga på att dunka varandra i ryggen och ge varandra priser, fantastiska epitet och utmärkelser.

Du har så rätt i allt du skriver! Denna vidriga rörelse drar verkligen fram som en enorm gräshoppssvärm och förtär och svärtar ner/regnbågar ner all underhållning som älskats av tidigare generationer i sin väg. Förutom rollspel måste ju även böcker, serietidningar, filmer, TV-serier och datorspel fördärvas. Det märkliga är ju att de alltid ger sig på ett tidigare populärt etablerat koncept och stöper om det enligt sina egna vridna normer. Förmågan att skapa egna framgångsrika verk tycks dock vara i det närmaste obefintlig bland dessa "kreativa" själar. Som sagt; hyckleriet med exempelvis Lovecraft Country (som jag aldrig skulle få för mig att läsa eller titta på) är ju ett tydligt exempel på att dessa människors vidriga agendor. Herr Lovecraft hade nog roterat som en skottspole i graven om han vetat vad som gjorts med hans eftermäle. Jag kommer varken köpa något nytt från Chaosium eller ta med tång i något som Eloso förlag släpper. En och annan illegal nedladdning för att se vad man går miste om känns fullt godtagbart i dessa mörka tider.

Jag har faktiskt haft det tvivelaktiga nöjet att spela rollspel med en representant av den nya generationens rollspelare. Givetvis gick det åt helvete och ingen i vår spelgrupp ville någonsin se denna person vid vårt spelbord igen. Lyckligtvis är ju dessa spelare ganska lätta att upptäcka, så att man kan hålla sig långt borta från dem i alla sammanhang. Du känner inte till något lämpligt ogräsbekämpningsmedel som biter på dessa regnbågsskimrande frökapslar?
Citera
2020-10-08, 23:41
Medlem
innocentblues avatar
Citat:
Du har så rätt i allt du skriver! Denna vidriga rörelse drar verkligen fram som en enorm gräshoppssvärm och förtär och svärtar ner/regnbågar ner all underhållning som älskats av tidigare generationer i sin väg. Förutom rollspel måste ju även böcker, serietidningar, filmer, TV-serier och datorspel fördärvas. Det märkliga är ju att de alltid ger sig på ett tidigare populärt etablerat koncept och stöper om det enligt sina egna vridna normer. Förmågan att skapa egna framgångsrika verk tycks dock vara i det närmaste obefintlig bland dessa "kreativa" själar. Som sagt; hyckleriet med exempelvis Lovecraft Country (som jag aldrig skulle få för mig att läsa eller titta på) är ju ett tydligt exempel på att dessa människors vidriga agendor. Herr Lovecraft hade nog roterat som en skottspole i graven om han vetat vad som gjorts med hans eftermäle. Jag kommer varken köpa något nytt från Chaosium eller ta med tång i något som Eloso förlag släpper. En och annan illegal nedladdning för att se vad man går miste om känns fullt godtagbart i dessa mörka tider.

Jag har faktiskt haft det tvivelaktiga nöjet att spela rollspel med en representant av den nya generationens rollspelare. Givetvis gick det åt helvete och ingen i vår spelgrupp ville någonsin se denna person vid vårt spelbord igen. Lyckligtvis är ju dessa spelare ganska lätta att upptäcka, så att man kan hålla sig långt borta från dem i alla sammanhang. Du känner inte till något lämpligt ogräsbekämpningsmedel som biter på dessa regnbågsskimrande frökapslar?

Vad hände? Blev hen en transsexuell Orc som spelarkaraktär?
Citera
2020-10-08, 23:54
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Vad hände? Blev hen en transsexuell Orc som spelarkaraktär?

Ja, något i den stilen... i 1920-tals Call of Cthulhu blev hen kränkt när en annan spelare råkade yttra N-ordet om en svart person. Lite senare startade hens karaktär en helt omotiverad killing spree där både oskyldiga NPC-civilister och andra spelare hamnade i skottlinjen.
Senast redigerad av Svampspor 2020-10-09 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in