Citat:
Ursprungligen postat av
Svampspor
Som ett kul experiment började jag kolla upp lite vad det är för personer som är med i samma Facebookgrupper inriktade på rollspel som mig (främst Call Of Cthulhu). Av den förhållandevis låga andelen tjejer/kvinnor består absoluta merparten av förvirrade HBTQ-personer, blåhåriga vänstervridna miljövurmare och glasögonprydda manshatande kattkvinnor. I de internationella grupperna finner man dessutom mängder av personer som stödjer BLM-rörelsen och självklart Trumphatare. När och varför invaderades min kära hobby från åttio- och nittiotalet av dessa märkliga existenser? Jag tänker inte längre kalla mig nörd och därmed hamna i samma fack som denna depraverade samling individer.
Det stämmer tyvärr att hobbyn infiltrerats av dessa krafter. Chaosium själva stödde för övrigt BLM och passade på att promota Harlem Unbound 2nd edition samtidigt. När det gäller Call of Cthulhu speciellt så verkar forum och grupper vara fyllda av personer som hela tiden måste markera hur rasistisk Lovecraft var samtidigt som de promotar TV-serier, rollspel, TV-spel, plyschfigurer och annat baserat på "monstrets" fiktion. Hyckleriet saknar motstycke i rollspelsvärlden.
Jag vet inte hur personerna kom in i hobbyn eller hur de blev överrepresenterade inom Sverok och på skithål till forum som rollspel.nu men det är något som måste ha skett för kanske 10-15 år sedan max. Plötsligt fanns de där och bestämde diskursen. Jag tror att de kom från våldtäktsfantasispelet Vampire, friform, Ung Vänster, genusutbildningar och lajv. Nu är det X-cards, sensitivity readers, inklusivitet, HBTQ som gäller. De växte aldrig upp med Conan the barbarian, Sagan om ringen-böckerna och Drakar och Demoner. Ibland tror jag att de odlas fram i stora, regnbågsskimrande frökapslar. Kanske djupt under Södertörns högskola?
De är också extremt duktiga på att dunka varandra i ryggen och ge varandra priser, fantastiska epitet och utmärkelser.