Citat:
Ursprungligen postat av
Cineasten
KULT; Divnity lost och Mutant År 0 är inte särskilt pk. Det blir vad man gör det till.
Kommande nya versionen av Twilight 2000 känns inte heller särskilt pk..
Ja, Twilight 2000 kan jag inte yttra mig om (vare sig det gamla eller det nya), inte heller Mutant År 0. Kult har väl gjorts för att sticka ut lite, även om de inte orsakat något rabalder förutom när de vek ned sig och fick stryka några opassande illustrationer. Sådan är den artistiska integriteten ibland, ytterst fisljummen när den ställs mot pengar.
Men det finns nyare rollspel där det ser ut som om art directorn har sett till att det finns illustrationer av alla möjliga hudfärger, att alla ska inkluderas i illustrationsform (förutom feta vita män med flint och glasögon kanske), etc. Det finns sensitivity readers också för den amerikanska marknaden så att de undviker twitterstormar där 12 personer från Seattle blir upprörda över att just deras imaginära kön inte representeras i produkten.
Chaosium har ju blivit mer "woke" nu, så det ska bli intressant att se hur Elosos Call of Cthulhu Sverige utvecklar sig i framtiden. Jag hoppas att de undviker att bli lika tama som Chaosium. Så at man slipper se textsnuttar som i Harlem Unbound:
"Racism has been rampant in the Americas since white
men first stepped on the continent, enforcing their views
on the indigenous peoples, and with blacks in chains
in the bottom of their boats."
Skrivet att en totalt historielös svart man vid namn Chris Spivey, som helt nonchalerar det faktum att rasism, krig, slaveri och människooffer existerat bland kontinentens indianstammar sekel efter sekel. I Sydamerika var det till och med sju resor värre.
Han hävdar också att bara för att man har mörk hudfärg så kan man inte vara rasist. Men så är det när man inte tittar lite närmare på den afrikanska historien, alla blodiga stamkrig, andra svartas syn på allehanda pygméstammar och vilka som egentligen sålde slavar till de vita.
Chaosium hade dessutom den goda smaken att göra lite extra reklam för produkten under BLM-kaoset i USA. Totalt smaklöst, då folk har fått sina butiker plundrade och brända medan andra har blivit mördade under dessa "fridfulla" protester. De hade ju också hoppats på att 2nd edition skulle vinna någon ENnie 2020 (trots att första versionen redan deltagit och vunnit tidigare).
Det är ett av skälen till att jag oroar mig för framtida svenska Cthulhuprodukter om Chaosium blir mer och mer involverade i processen. Jag gillar Lovecraft och Call of Cthulhu som spel, men jag har svårt för det nya Chaosiums "tänk" ibland.