2020-10-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur tycker du Stefan Löfven har skött det? Har han som regeringschef klivit fram och tagit något ansvar tycker du? Förutom hans tal vid inledningen av pandemin där att han talade om att tusentals skulle dö har det varit knäpptyst.

Nu exploderar smittan även i Sverige. Det var väldigt dystra miner från FHM idag under presskonferensen. Vad tror du Löfven kommer att säga? "Vi såg det aldrig komma"? Eller kanske något mer slagkraftigt denna gång? Ack, arma svenska folk. Det finns ingen sammanhållande kraft i det här landet som ens tycks ha den minsta ambition att ta smittan under kontroll. Tyvärr.
Fel. Löfven är inte högsta chef för FHM.

I Sverige är det tvärtom förbjudet för regeringen att lägga sig i FHM:s dagliga arbete. Han kan bli avsatt om han gör det. En gång om året får han påverka myndigheten, genom regleringsbrevet där man bestämmer myndighetens övergripande uppdrag och budget.

Donald Trump är högsta chef för CDC.

Olika länder, olika system.
Citera
2020-10-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilka är de alla menar du? Inte fan gav ni bort 10% av er lön till svältande individer innan Covid. Välfärden har gott om pengar/resurser. Gäller bara att prioritera och allokera dessa rätt.

Alla 100% I tråden bryr sig, tror jag, om svensk sjukvård och äldrevård.

Inte fan ger jag bort mina pengar för det.
Citera
2020-10-08, 21:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hade Spanien samma testkapasitet i våras som i nuläge? Om inte så blir det lite päron och tennisbollar som blandas, godtyckligt.

Nej, och det är just det som skapar hysterin som är nu trots att den faktiska situationen är en bråkdel av hur det var i våras. Att dödsfallen ökar lite nu är inget konstigt, men det är knappt märkbart på kurvan när kurvan innehåller vårens dödsfall.
Citera
2020-10-08, 21:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Av allt dumt som du "förgyllt" detta forum med tar nog ditt påstående att Sveriges coronastrategi (eller snarare brist på strategi) skulle vila på någon vetenskap. Tag bara Tegnells tjuriga attityd att vägra införa munskyddskrav i butiker och i lokaltrafik. Det hade varit en enkel åtgärd att få ned smittspridningen. Åtgärder som rekommenderas av de flesta länders smittskyddsmyndigheter och därtill även WHO.

USA:s "strategi" är väl ungefär densamma som Sveriges. Uppmaningar om att hålla avstånd, samt att tvätta händerna. Man har vägrat att stänga skolorna i likhet med Sverige. I övrigt bygger det mesta på frivillighet. Resultatet är ungefär detsamma som i Sverige. Sverige är nu för övrigt inne i den andra vågen av smittspridning. Det är möjligt att USA fortfarande kvar i den första, men då ska man samtidigt komma ihåg att USA är ett stort land och olika delstater har helt olika skeenden i detta. De som drabbades först, bla New York befinner sig ungefär där Sverige befinner sig idag.

USA:s sjukvårdssystem bygger i mångt och mycket på att medborgarna har privata sjukförsäkringar. De allra flesta har det och för dem fungerar vården rätt skapligt. De allra flesta amerikaner vill ha kvar sitt sjukvårdssystem och det gäller inte bara rika amerikaner.
USA stängde tiotusentals eller hundratusentals skolor runt hela landet. Dock var det beslut som skedde på lägre nivå i skoldistrikt och delstater så det var ju inte Washington som bestämde det.
Citera
2020-10-08, 21:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fel. Löfven är inte högsta chef för FHM.

I Sverige är det tvärtom förbjudet för regeringen att lägga sig i FHM:s dagliga arbete. Han kan bli avsatt om han gör det. En gång om året får han påverka myndigheten, genom regleringsbrevet där man bestämmer myndighetens övergripande uppdrag och budget.

Donald Trump är högsta chef för CDC.

Olika länder, olika system.

Läs vad jag skriver istället. Löfven är regeringschef i Sverige. FHM har ingen verkställande makt. Det är inte FHM som beslutar. De har inget som helst beslutsmandat.

Du verkar för övrigt inte kunna ett smack rörande myndighetsstyrning.
Citera
2020-10-08, 21:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
USA stängde tiotusentals eller hundratusentals skolor runt hela landet. Dock var det beslut som skedde på lägre nivå i skoldistrikt och delstater så det var ju inte Washington som bestämde det.

Jag vet inte hur många skolor det var, men du har rätt. Jämför man USA med Sverige så har delstaterna betydligt mer befogenheter jämfört med Sveriges regioner. Makten är mer central i Sverige.
Citera
2020-10-08, 21:26
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
vågar man käka kyckling med ursprung från kina.

producenten är MHV Foods ab?

är det säkert eller riskerar jag få korona.

kycklingen är redan tillagad och kokad, men jag kör den i ugnen lite.
Är väl lika bra att äta svensk kyckling, men hur som så lär det inte vara några problem om den är tillagad i ugnen.
Citera
2020-10-08, 21:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Alla 100% I tråden bryr sig, tror jag, om svensk sjukvård och äldrevård.

Inte fan ger jag bort mina pengar för det.

Det är ingen sjukvård eller elementär välfärd som ligger i någon farozon. Såvida vi inte börjar prioritera fel.
Citera
2020-10-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är ingen sjukvård eller elementär välfärd som ligger i någon farozon. Såvida vi inte börjar prioritera fel.

Hoppas du har rätt. Detta har kostat många miljarder som ska tas ifrån något.
Citera
2020-10-08, 21:38
Medlem
Jag anar myteri i vardande mot FHM. Visst var det någon region som rekommenderade munskydd i äldrevården, eller hur det nu var. Och nu verkar Uppsala röra sig mot vidare analys av avloppsvatten. Kommer Tegnell att bli flockimmunitetsepidemiolog i Somalia? Viktig region för regeringen. Och Karin Tegmark Wisell får efterträda honom?

Nu hoppas forskare börja mäta viruset i Uppsalas olika stadsdelar för att kunna sätta in riktad provtagning och komma åt klusterspridning.

– Den ökning de ser nu vid provtagning och på sjukhusen, kunde vi förutse redan för flera veckor sedan, konstaterar Anna Székely, miljömikrobiolog på EBC, labbet vid Uppsala universitet där avloppsvattnet testas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/forutsag-okad-smittspridning-av-corona-i-avloppsvattnet
Citera
2020-10-08, 21:38
Medlem
Johan Carlson utvecklade även beskedet att hårdare lokala restriktioner kan införas. Det kan till exempel gälla en stark avrådan från att besöka köpcentrum och resa med kollektivtrafik på orter med hög smittspridning.

- Samtidigt lägger man ett krav på verksamhetsutövarna, till exempel att begränsa antalet personer som kommer in i en butik, i ett köpcentrum eller i en buss.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-10-08, 21:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kolla Spaniens kurvor över fall och döda och säg mig sen att det inte är en casedemic i jämförelse med epidemin som de facto härjade i våras.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

Ännu bättre om du tittar i den officiella rapporten där fall och dödsfall bokförs på inträffad dag och inte rapportdag som Worldometer.
https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_224_COVID-19.pdf
(Fall på s5 och dödsfall på s6)

Tack för länken!

Ja, jämfört med i våras, så är det numera extremt många fler bokförda infektionsfall, jämfört med dödsfall. Det är jag helt införstådd med. Enligt min uppfattning, så är det mycket glädjande att man nu har mycket bättre uppsyn över infektionens spridning, jämfört med hur det var under våren.

På sidan 6 syns mycket tydligt att det har varit en markant uppgång av dödsfall sedan sommaren. Jag ville påpeka risken att samma sak kan hända i Sverige. Skribenten "Hexen666" påstod att läget var lugnt i Sverige, och hänvisade till att dödsfall och intensivvårdsfall fortsätter att ligga mycket lågt. Det kan ändras, såsom har skett i Spanien.

Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Jag är trött på denna pandemi nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu spec när älsklingen är på rhodos och vill dit

Jag förstår att du är trött. Jag föreslår att du riktar ditt missnöje mot dom som tyckte att det var en bra idé att släppa in detta virus till Sverige, och därefter låta viruset frodas.

Självklart är det tröttsamt att krisen bara fortsätter på obestämd tid. Det hade varit bättre att bekämpa epidemin kraftigt under en begränsad period, och därefter lätta på restriktionerna. Du kan räkna med att ingenting blir bättre, så länge som Anders Tegnell styr över Sveriges smittskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in