2020-10-08, 19:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag personligen tycker att om det dör en person i COVID-19 så är detta en för mycket.

Vad får man dö av då, för att du ska acceptera det?
Citera
2020-10-08, 19:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att inte öka publikgränsen till 500, var helt rätt beslut såklart. Det lustiga är, att man blir förvånad när dom för en gångs skull fattar rätt beslut! Jag skulle inte ha trott, att dom skulle våga gå emot Riksbögen Gardell. För på den nivån har det ju varit i Sverige: en debattartikel ifrån en person som representerar en PK-skyddad grupp - även om frågan i sig inte har något specifikt med den gruppen att göra - väger oerhört tungt i Regeringens och myndigheternas beslutsfattande.

Jonas Gardell är hänsynslös. Titta på hans debattinlägg i Expressen 1:a april 2020. Jonas Gardell försökte försvara sin egen plånbok, genom att bagatellisera dödsoffren för epidemin:
JONAS GARDELL
Låt Sverige vara Sverige i kampen mot corona
...
Jag tror att det var Sven Delblanc som nån gång sa ungefär: ”Livet är en sexuellt överförd sjukdom med hundra procent dödlig utgång.”
Det vill säga, vi ska alla dö.
...
I alla tider har människan levt med döden som en möjlighet och ända sedan antiken har man därför övat sig i att vänja sig vid tanken och acceptera att döden finns.
I dagens samhälle har vi velat förbjuda döden. ”Nollvision i trafiken”, ni vet.
En fantastisk ambition, men faktiskt också ett uttryck för vår skräck för döden.
Jonas Gardells strategi är att acceptera döden. Men Jonas Gardell medger att döden är obehaglig; åtminstone ifall döden drabbar någon i hans närhet.
Det där sista har jag inte hittat på själv utan läste i en bok av Peter Noll när jag var omkring 20 och min pappa var döende i ALS. Han blev 59.
Och det var dessutom under aids-åren när så många av mina jämnåriga dog runtomkring mig. Den stora chocken för oss då var, som jag skrev i en tidig text om aids:
”Vi trodde vi inte kunde dö.
Vi trodde det fanns en lag på det.
Att vi skulle få leva på.
Och leva och leva i evighet.
Vi hade fel.”
När vi sjunger ”Ja må du leva i 100 år” uttrycker vi en ödmjuk förhoppning, inte en mänsklig rättighet. Kanske måste vi vänja oss vid den tanken igen.
Jonas Gardell accepterar inte att ambitionen att rädda liv kommer i konflikt med hans egna plånbok.

Jonas Gardells vidriga inlägg diskuteras närmare i tråden "Kulturarbetares hårda angrepp mot Amanda Lind".
Citera
2020-10-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så härligt, jag får lust att åka dit, hela playan för sig själv, varmt och gott - priceless!
Ändå var det eller är et bara 3 procent som reser fick jag lära mig på turism kurs man gick på Lernia
Citera
2020-10-08, 19:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi testar ungefär dubbelt så mycket nu som då också.

Nej, det gör vi inte. Dessutom ser vi ungefär samma ökning när det gäller andelen (procent) positiva test. De är en reell ökning som vi ser nu. Förväntad, men något brantare än vad jag förväntat.
Citera
2020-10-08, 19:31
Medlem
Hoppas det blir åtal. Men jag tror nog att regeringen sätter press på Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket utreder tre dödsfall kopplade till covid-19

https://sverigesradio.se/artikel/7568781
Citera
2020-10-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så härligt, jag får lust att åka dit, hela playan för sig själv, varmt och gott - priceless!
Ja fast jag vill kolla på folk. Lite trist om det är helt dött på kvällen när man ska gå ut.
Citera
2020-10-08, 19:33
Medlem
Undvik sjukhus.

Norrtälje sjukhus har beslutat att övergå till stabsläge på grund av stor sjukfrånvaro samt bekräftade fall av covid-19 hos både personal och patienter.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7570818
Citera
2020-10-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Denna är från september om du vill ha det:

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/09/10/coronavirus-antibodies-fade-month-study-shows/
Coronavirus antibodies fade after only a month, study shows

Vad är det isländskt tjafs du dillar om hela tiden?
Du länkar till en låst artikel, inte bra.

Var det detta som du tänkte länka till?

Coronavirus antibodies fade after only a month, study shows
https://www.msn.com/en-gb/news/coronavirus/coronavirus-antibodies-fade-after-only-a-month-study-shows/ar-BB18UjM3?li=BBoPWjQ

COVID-19 immunity ‘declines sharply’ a month after hospital discharge
https://www.sciencefocus.com/news/covid-19-immunity-declines-sharply-a-month-after-hospital-discharge/

A comprehensive, longitudinal analysis of humoral responses specific to four recombinant antigens of SARS-CoV-2 in severe and non-severe COVID-19 patients
https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1008796
Citera
2020-10-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad får man dö av då, för att du ska acceptera det?
Så vidare det inte är ett pucko som Lasermannen mm
Citera
2020-10-08, 19:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige hade en vetenskapsbaserad och extremt fokuserad coronastrategi, som vi också har följt och som på det stora hela har fungerat. Jag skulle våga påstå att vi haft den mest stringenta och konsekventa strategin i hela världen. Att du inte håller med om strategin, och att du tycker att alla resultat är ett misslyckande, det får du stå för.

Om du tycker att USA har en coronastrategi så får du gärna sammanfatta den för mig på några rader.

Pandemin är givetvis inte över, men i Sverige är första vågen över. Det är den inte i USA.

Lockdown innebär att man inte får lämna sitt hem som man vill, när man vill. Man får inte röra sig fritt.

Arbetslösheten har slagit mycket värre för amerikanerna är den har för svenskarna. Vi kom från 7.1% arbetslöshet i februari, så det är ganska blygsam ökning. USA kom från 3.5%, så den har mer än dubblerats. Dessutom har de inga fungerande sociala skyddsnät.

Jag tänker inte ens sjunka till nivån att diskutera USA:s sjukvårdssystem jämfört med vårt. Inte ens Trumps väljare tycker att deras sjukvårdssystem fungerar. De är bara emot statlig sjukvård av tradition.

Av allt dumt som du "förgyllt" detta forum med tar nog ditt påstående att Sveriges coronastrategi (eller snarare brist på strategi) skulle vila på någon vetenskap. Tag bara Tegnells tjuriga attityd att vägra införa munskyddskrav i butiker och i lokaltrafik. Det hade varit en enkel åtgärd att få ned smittspridningen. Åtgärder som rekommenderas av de flesta länders smittskyddsmyndigheter och därtill även WHO.

USA:s "strategi" är väl ungefär densamma som Sveriges. Uppmaningar om att hålla avstånd, samt att tvätta händerna. Man har vägrat att stänga skolorna i likhet med Sverige. I övrigt bygger det mesta på frivillighet. Resultatet är ungefär detsamma som i Sverige. Sverige är nu för övrigt inne i den andra vågen av smittspridning. Det är möjligt att USA fortfarande kvar i den första, men då ska man samtidigt komma ihåg att USA är ett stort land och olika delstater har helt olika skeenden i detta. De som drabbades först, bla New York befinner sig ungefär där Sverige befinner sig idag.

USA:s sjukvårdssystem bygger i mångt och mycket på att medborgarna har privata sjukförsäkringar. De allra flesta har det och för dem fungerar vården rätt skapligt. De allra flesta amerikaner vill ha kvar sitt sjukvårdssystem och det gäller inte bara rika amerikaner.
Citera
2020-10-08, 19:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja säkert, koka soppa på spik är nog riktigt flådigt.
Du och flera andra stirrar er blinda på kortsiktiga och enkla (fast inte ens så effektiva) åtgärder för att få ner smittan utan minsta tanke på skadan som detta gör.

De boende på Kanarieöarna jublar säker varje dag över avsaknaden av turister.

De som lever på turismen tycker säkert det är jobbigt. Andra som lever där bara för klimatet tycker säkert det är rätt skönt att slippa turisterna. Sedan är förstås många bofasta sysselsatta inom andra näringar.
Citera
2020-10-08, 19:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
FHM har varit fullständigt okontroversiella i immunitetsfrågan. Man pratar om ett halvår-år, men att man kan antas få lindrigare sjukdom vid upprepad infektion nära inpå. Det är okontroversiell mainstream-vetenskap, baserat på vad vi vet om andra coronavirus.

Jag tänkte på spekulationerna om hur stor andel av befolkningen som skulle ha erhållit immunitet.

Citat:
Fast... det verkar ju onekligen vara oundvikligt...?

Kanske. Men det var ändå dumt med en strategi som gick ut på att låta epidemin skölja över landet helt ohejdat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in