2020-10-08, 18:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu tror jag iofs att de ensamkommande afganerna - och deras familjer - kommer att få sina PUT så småningom. Om jag förstått rätt finns det redan nu en skrivning om omvandling i "särskilt ömmande" fall. Men det blir nog som för många andra migranter ett liv på bidrag där allt fler ska dela på en allt mindre kaka.

P.S. Palme är grovt underskattad på Flashback. Jag kan bara beklaga att vi inte har en politiker av hans kaliber idag. Han hade inte krupit för miljöpartiet.
Palme var ju en exceptionell ledare och talare, otroligt intelligent, berömd i hela världen, vän med de flesta på alla sidor utom USA men de hade största respekt för honom, han hade bott i USA och kunde landet utan och innan. Han är Löfvens absoluta motsats.

Det är inte de delarna jag ogillar. Han hade varit en fantastisk utrikesminister t.ex. Men han körde Sveriges ekonomi i botten, inflationen och löneökningarna var 15% per år, marginalskatterna 90%, bidrag till alla startades av honom osv. Med den usla ekonomin förlorade han (s) makt som varat i 40 år.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-08 kl. 18:19.
Citera
2020-10-08, 18:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronladan
Frågan är dock vilken bortförklaring de ska ha den gången. Nu kom ju coronan lägligt. Förhoppningsvis brakar regeringen samman innan de kan komma till ett nytt beslut, men det är mest önsketänkande. Sossar är som bekant de halaste jävlarna på denna jord. Det blir så när man har noll samvete eller moral.

Jag tror iofs att en borgerlig regering kommer att få lika svårt att tillämpa lagen och börja utvisa folk som inte ska vara här. För att ge en tydlig signal om att alla som kommer hit faktiskt inte får stanna behövs det helt andra volymer än de sporadiska utvisningar som skett hittills. Tänk mediacirkusen kring dessa utvisningar mulitplicerat med hundra. Då är det nog en frestande utväg för en regering att hitta något kryphål som gör att man slipper ta tag i detta.
Citera
2020-10-08, 18:23
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Vem är förvånad? Svenskarna har i val efter val röstat fram politiker som öppet prioriterar andra folkslag.
Citera
2020-10-08, 18:37
Medlem
Gronladans avatar
Citat:
Jag tror iofs att en borgerlig regering kommer att få lika svårt att tillämpa lagen och börja utvisa folk som inte ska vara här. För att ge en tydlig signal om att alla som kommer hit faktiskt inte får stanna behövs det helt andra volymer än de sporadiska utvisningar som skett hittills. Tänk mediacirkusen kring dessa utvisningar mulitplicerat med hundra. Då är det nog en frestande utväg för en regering att hitta något kryphål som gör att man slipper ta tag i detta.

Eller så har diskursen ändrats så pass att det vore ett acceptabelt alternativ. Jag tror på riktigt att folks tankar har skiftat de senaste åren angående dessa frågor, och att det kommer att fortsätta. Media blir därmed mindre hetsiga - man kunde ju t.o.m. ana viss kritik mot Morgan från SVTs håll i deras inslag.
Citera
2020-10-08, 18:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Är du helt säker på att vi är så värst välkomna utomlands?
Det råder nämligen en hyfsat spridd ide om att svenskar bär på en smitta och då syftar jag inte på CoVid-19, dom vill inte ha in problem i sina länder av missionerande svenskar.
Jag äger tankar själv på att lämna landet, och att jag har valt med omsorg för att jag antar starkt att vi kommer inte att tas emot med öppna armar utan att jag kommer att bli bespottad men hellre det än att på äldre dagar tvingas till att förlita sig till världens lägsta avskum inklusive våra egna psykopater som bara vill att man ska dö.

Svenskar är enligt min erfarenhet uppskattade.
Svenskar kan oftast mer än de säger (till skillnad från amerikaner). Svenskar levererar det som ska levereras i tid (till skillnad från fransmän o italenare). Svenskar är måna om att det som levereras fungerar o är rätt kvalitet (till skillnad från kineser). Svenskar flaggar för problem så det inte blir större problem (till skillnad från indier). Svenskar håller oftast budget (till skillnad från israeler).

Merparten över gäller även våra grannar i öst o väst.

Svenskar andes också som lite naiva o lätt korkade.

Sedan så är det ju det där med alkohol på fritiden....

Som alltid så är jag övertygad om att våra ingenjörer, tekniker o annat välutbildat folk fortfarande är välkommna till väldigt många länder.

Det är väl först när genusvetarna från Södertörn söker sig bort som andra länder stänger sina gränser.

Jag är övertygad om att den skada som MP, S og C nu försöker ställa till med kan komma att få långtgående konsekvenser.
Citera
2020-10-08, 18:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Eller så har diskursen ändrats så pass att det vore ett acceptabelt alternativ. Jag tror på riktigt att folks tankar har skiftat de senaste åren angående dessa frågor, och att det kommer att fortsätta. Media blir därmed mindre hetsiga - man kunde ju t.o.m. ana viss kritik mot Morgan från SVTs håll i deras inslag.

Visst, det är möjligt.

Det som oroar mig är att det kan gå fort när folks tankar börjar röra på sig. Situationen i Sverige har länge varit extrem, och då är det lätt att det slår över åt andra hållet.
Citera
2020-10-08, 18:52
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Vem är förvånad? Svenskarna har i val efter val röstat fram politiker som öppet prioriterar andra folkslag.

Nej. Svenskarna röstade S, M och SD.
Den parlamentariska situation gav MP och C oproportionerligt inflytande för mandatet, de fick själv ta hand om migrationspolitiken då S gör som S brukar göra, allt är till salu för bibehållen makt.

I längden jämnar det ut sig.
Opinionen brukar inte gilla när politik går stick i sträv mot gängse åsikt, speciellt inte i en huvudfråga inför valet.
Sånt här lättar folks partilojalitet och öppnar för övervägning över hela parletten.
Citera
2020-10-08, 19:01
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Nej. Svenskarna röstade S, M och SD.
Den parlamentariska situation gav MP och C oproportionerligt inflytande för mandatet, de fick själv ta hand om migrationspolitiken då S gör som S brukar göra, allt är till salu för bibehållen makt.

I längden jämnar det ut sig.
Opinionen brukar inte gilla när politik går stick i sträv mot gängse åsikt, speciellt inte i en huvudfråga inför valet.
Sånt här lättar folks partilojalitet och öppnar för övervägning över hela parletten.

S migrationspolitik står närmare MP och C än SD alla dagar i veckan.

Media har lurat er att tro att S är restriktiva, men det är de inte. Då hade man satt ner foten för längesen. Nu blir MP slagpåsen och S kan låtsas vara i opposition mot MPs liberala invandringspolitik när det egentligen är S som driver den bakom kulisserna, sanna mina ord.
Citera
2020-10-08, 19:10
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Intressanta tankar, även om jag tror SVT fortfarande är för långt gångna. Om jag minns rätt röstade 52 respektive 54 procent av SVT respektive SR:s journalister på MP för några år sedan, medan motsvarande siffra var 42% för svenska journalister i allmänhet. Förhoppningsvis kommer fler dagstidningar bära facklan mot "godhetsapostlarna" inom en snar framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Har du autism eftersom du tror att alla andra har det? Var nöjd istället att ditt MP styr landet ner i helvetet. Du skriver som en typisk mupp.
Fint att du tog åt dig, men hur är det med din läsförmåga? Både fåraktiga MP-anhängare och enfaldiga SD-röstare som dig som tror valurnan är lösningen på alla våra problem är förtjänta av kritik.
Senast redigerad av Medelkass 2020-10-08 kl. 19:12.
Citera
2020-10-08, 19:17
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
S migrationspolitik står närmare MP och C än SD alla dagar i veckan.

Media har lurat er att tro att S är restriktiva, men det är de inte. Då hade man satt ner foten för längesen. Nu blir MP slagpåsen och S kan låtsas vara i opposition mot MPs liberala invandringspolitik när det egentligen är S som driver den bakom kulisserna, sanna mina ord.

S har egentligen ingen egen politik
De anpassar sig efter vindar och försöker vara luddiga så de inte behöver binda sig ideologiskt.
vid makten styr de som tvättäkta göteborgare: om du gnider min rygg så gnider jag din så kommer vi överens.

Tiden för jante är dock förbi när gatorna brinner.
Citera
2020-10-08, 19:17
Medlem
Citat:
Visst, det är möjligt.

Det som oroar mig är att det kan gå fort när folks tankar börjar röra på sig. Situationen i Sverige har länge varit extrem, och då är det lätt att det slår över åt andra hållet.

Vilka röstar du på i valen?
Citera
2020-10-08, 19:36
Medlem
Gronladans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Intressanta tankar, även om jag tror SVT fortfarande är för långt gångna. Om jag minns rätt röstade 52 respektive 54 procent av SVT respektive SR:s journalister på MP för några år sedan, medan motsvarande siffra var 42% för svenska journalister i allmänhet. Förhoppningsvis kommer fler dagstidningar bära facklan mot "godhetsapostlarna" inom en snar framtid.

Fint att du tog åt dig, men hur är det med din läsförmåga? Både fåraktiga MP-anhängare och enfaldiga SD-röstare som dig som tror valurnan är lösningen på alla våra problem är förtjänta av kritik.

Journalisterna är väl snart de enda som röstar på MP. Då blir det svårt att uppehålla någon slags bild av att miljömupparna är någon värd att lyssna på. De får anpassa sig, de har inget val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in