2020-10-08, 18:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Vad finns att hylla Trump för?

Hög tillväxt, växande BNP och lägre arbetslöshet. Han är inte så impopulär som man lätt kan förledas att tro om man enbart läser svensk press, i synnerhet Aftonbladet. Han företräder väl något som jag skulle vilja kalla för en traditionell marknadsliberal högerkonservativ politik. Den har säkert sina fördelar den med.
Citera
2020-10-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nja, att stå med händerna i kors och säga att det inte går att göra nånting är ingen strategi. Hur mycket Tegnell-flocken än vill få det att låta som att man valt en strategi med omsorg. Man fick panik, visste inte vad man skulle göra och valde att göra det man alltid gör i liknande situationer. Ingenting.

Apati är inte detsamma som strategi.
Jag vet inte vilket universum du har levt i det här året, men det är inte samma som jag.
Citera
2020-10-08, 18:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varannan som dör i influensa är vaccinerad. Enligt CDC.

Ja du, jag kan inte säga emot dig utan källa. Frågan är ju hur många som hade strukit med utan vaccin?
Citera
2020-10-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tappar man antikropparna efter några veckor?

Det är allmänt känt:

Studies Report Rapid Loss of COVID-19 Antibodies. The results, while preliminary, suggest that survivors of SARS-CoV-2 infection may be susceptible to reinfection within weeks or months.
https://www.the-scientist.com/news-opinion/studies-report-rapid-loss-of-covid-19-antibodies-67650
Citera
2020-10-08, 18:28
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Just nu är det tydligen på modet att värna om de äldre runt om i världen.
När vi har en allvarlig influensa-säsong som lägger sig som en bombmatta inom äldreomsorgen nästa gång så bryr sig inte en jävla käft om dessa äldre dock.

Tala för dig själv din idiot. Om det är några man ska se upp till är det de äldre. De är både kloka, har erfarenhet och har slitit och arbetat/betalat skatt för att bygga detta land.
Citera
2020-10-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är faktiskt inget svammel. Man måste vara väldigt färgad med socialdemokratiska ögon om man inte upptäcker den politiska vinkeln i Aftonbladet. Nu senast är det Ebbas Buschs festande som Annika Strandhäll "rasar" mot...

Visa mig gärna några artiklar i Aftonbladet som sågar Tegnell och Löfvens coronastrategi. Gärna skrivet av någon ledarskribent, eller krönikör.
Du är så fruktansvart slötänkt att det finns inte. Det är du som kommer med påståendet att AB hyllar Tegnell och Löfvens Covid-19 strategi. Det du länkar är artiklar skrivna baserat på artiklar från annat håll. Något svensk massmedia älskar att publicera då det genererar klick. Är hyllningen nu att AB inte sågar Tegnell eller vad består hyllningarna i egentligen?
Citera
2020-10-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du, jag kan inte säga emot dig utan källa. Frågan är ju hur många som hade strukit med utan vaccin?
Jag orkar inte leta upp det nu, men utan vaccin hade det varit många fler, ja.

Jag menar bara att nuvarande dödstal i influensa är inklusive vaccin. Det är inte ett resultat av otillräcklig vaccinering.

Även med vaccin mot covid lär vi se hundratals döda med covid per år. Kanske mer än så.
Citera
2020-10-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Tala för dig själv din idiot. Om det är några man ska se upp till är det de äldre. De är både kloka, har erfarenhet och har slitit och arbetat/betalat skatt för att bygga detta land.
Absolut. Således bör vi naturligtvis digitalisera hela samhället och säga upp all form av social kontakt med andra människor "in person" för att beskydda dessa sköra grupper. För det ska man ju veta, ett vaccin är inte helt skyddande. Allt annat är hyckleri. Eller är du beredd att offra dessa människor? Själviskt minsann.
Citera
2020-10-08, 18:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag orkar inte leta upp det nu, men utan vaccin hade det varit många fler, ja.

Jag menar bara att nuvarande dödstal i influensa är inklusive vaccin. Det är inte ett resultat av otillräcklig vaccinering.

Även med vaccin mot covid lär vi se hundratals döda med covid per år. Kanske mer än så.

Det kan du inte påstå utan belägg, om vi hade vaccinerat hela svenska befolkningen så hade vi vetat, men det är väldigt få som vaccinerar sig, även bland pensionärerna. 2018 vaccinerade sig ca: 41% av pensionärerna enligt FHM.

Ja trots ett vaccin så kommer folk att dö av covid19, bland annat för att inte alla vaccinerar sig.
Citera
2020-10-08, 18:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det går inte ens att jämföra.

1) USA har inte haft nån samlad coronastrategi. Det enda Trump har gjort är att gnälla på Dr. Fauci och delstater. Han har försökt lägga skulden på andra, i vanlig ordning.

Sverige har haft en av världens mest fokuserade coronastrategier. Det ett odiskutabelt faktum, oavsett om man sympatiserar med den.

2) Ingen i USA tar eller har ett övergripande ansvar för hanteringen. Alla skyller på alla, och folk vet inte ens vem de ska vara arga på. I Sverige tar Folkhälsomyndigheten det övergripande ansvaret för pandemihanteringen. Tegnell och Johan Carlsson tar personligt ansvar för sin myndighets strategi.

3) USA:s pandemi är långt ifrån över. Nu menar jag inte att den är över i Sverige heller, men människor slutade (nästan) att dö i Sverige för snart tre månader sen, och det står sig än så länge. I USA dör fortfarande många varje dag. USA kommer att nå 300.000 döda innan första vågen är över.

4) Sverige har varit öppet. Vi har inte haft lockdown. Svenskarna har inte fråntagits sina friheter med tvång. Jag vet att många här i tråden längtar efter att bli utsatta för lite tvångsmedel, men resten av världen håller inte med. Speciellt inte ett frihetsdyrkande land som USA.

5) USA har nu otroligt hög arbetslöshet, för att vara USA. Ja, jag vet att Sveriges är på samma absoluta nivå, men Sverige har en arbetsmarknad som är utformad för en högre nivå av arbetslöshet än USA, så det går inte att jämföra. Det slår hårdare för amerikaner.

6) En stor del av USA saknar tillgång till sjukvård.

Oj, vet inte ens hur jag ska börja.

Samlad coronastrategi. Vad är det för något? Tycker du Sverige har det? På riktigt? Sverige hade ju absolut noll och ingen beredskap för det här. Det saknades vårdplatser, det saknades beredskap, det saknades personal. Det saknades material och bristerna kvarstår till stor del även idag.

I Sverige har vi inget tjänstemannaansvar. Det inga tjänstemän som tar något ansvar. De som är ansvariga för hanteringen sitter i regeringen. Det går inte att delegera ett ansvar. Det enda dessa tjänstemän på FHM kan göra är att lämna råd och rekommendationer till regeringen. Du kan utgå från dessa råd är färgat av vad som dels går att göra och dels vad regeringen vill göra.

Pandemin är inte över någonstans i världen. Sverige har lika lite kontroll över den som man har i USA eller någon annanstans. Möjligen med undantag av länder som intagit en mycket strikt hållning, såsom Nya Zeeland. Där har man bättre kontroll.

Ordet lockdown är tveklöst pandemins mest missbrukade ord, eftersom det inte finns några klara kriterier för vad som menas med en lockdown. Vi har ju på ett sätt lockdown vad gäller evenemang som samlar större grupper än 50. Det är lockdown på sportevenemang, nöjesparker etc. Det har varit lockdown på att besöka sjukhus och äldreboenden. Andra länder stänger barer och cafeer och inte minst skolor Jag tolkar en strikt lockdown som utegångsförbud och mig veterligen är det bara Kina som tillämpat full lockdown under en period och då i väldigt begränsade områden.

Ja, vår arbetslöshet i Sverige är högre än på mycket länge. Faktiskt värre än i många andra länder, men det beror på strukturella skillnader också. Mycket hög migration av icke anställningsbar arbetskraft exempelvis. Sedan har vi ju trots nedmonteringen av välfärden fortfarande en A-kassa som ger i alla fall någon form av grundtrygghet.

Att en stor del av USA saknar tillgång till sjukvård vet jag inte var du fått ifrån. De allra flesta i USA har tillgång till sjukvård och de allra flesta har tillgång till sjukvårdsförsäkringar. Det är ju inte så att det inte förekommer vårdköer i Sverige precis. Jag skulle nog vilja sammanfatta det som att varken USA eller Sverige är några mönsterstater vad gäller invånarnas möjligheter till avancerad vård med korta väntetider. Sedan är vare sig Sverige eller USA några u-länder.
Citera
2020-10-08, 18:40
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Absolut. Således bör vi naturligtvis digitalisera hela samhället och säga upp all form av social kontakt med andra människor "in person" för att beskydda dessa sköra grupper. För det ska man ju veta, ett vaccin är inte helt skyddande. Allt annat är hyckleri. Eller är du beredd att offra dessa människor? Själviskt minsann.

Är du helt störd.
Jag uppmanar ju till att skydda våra fina äldre. Om det är några som förtjänar bästa läkarvård är det ju dem. Kanske inte du dock ditt ego.
Citera
2020-10-08, 18:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom skrev om när Trump fått covid. Det var väl positivt?

Eller hur? Då intervjuade de någon som sa att Trump drabbats av Kharma....
Idag körde de en artikel med rubriken "Detta händer om Trump dör före valet". (säkert en våt dröm flera på redaktionen har, men förhoppningsvis slår det inte in).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in