2020-10-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Just nu är det tydligen på modet att värna om de äldre runt om i världen.
När vi har en allvarlig influensa-säsong som lägger sig som en bombmatta inom äldreomsorgen nästa gång så bryr sig inte en jävla käft om dessa äldre dock.

Ja precis ... västvärldens äldre blir piggare för varje dag, och äldre. Man börjar värna om dom, både av humanitära och ekonomiska skäl. Köpstarka gamlingar och deras behov och hjälpmedel är en industri.

Geriatrik är en framtidsbransch. I Japan jobbar man på robothjälpmedel (duschar proteser osv), det forskas som fan. Men här i Sverige är vi lite bakom, som vi ofta är. Våra gamla är sopor.

Tusentals gamlingar som betalat extremt hög skatt (gissningsvis 80%) i decennier får skitvård och behandlas som collateral damage när FHM killgissar så det står härliga till och har helt fel.

Det fanns en belöning för hela skiten, och belöningen kallades flockimmunitet. Nu har vi tappat greppet om den och frågan är om vi haft nåt grepp tidigare ... Var fan är den?

Och jag säger som jag brukar: hade viruset bara angripit minderåriga hade vi inte accepterat 6000 döda.

Det är en j-a skillnad på människor helt enkelt.

Jag är mkt tveksam till att bli gammal i Sverige.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-10-08 kl. 18:01.
Citera
2020-10-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja precis ... västvärldens äldre blir piggare för varje dag, och äldre. Man börjar värna om dom, både av humanitära och ekonomiska skäl. Köpstarka gamlingar och deras behov och hjälpmedel är en industri.

Geriatrik är en framtidsbransch. I Japan jobbar man på robothjälpmedel (duschar proteser osv), det forskas som fan. Men här i Sverige är vi lite bakom, som vi ofta är. Våra gamla är sopor.

Tusentals gamlingar som betalat extremt hög skatt (gissningsvis 80%) i decennier får skitvård och behandlas som collateral damage när FHM killgissar så det står härliga till och har helt fel.

Det fanns en belöning för hela skiten, och belöningen kallades flockimmunitet. Nu har vi tappat greppet om den och frågan är om vi haft nåt grepp tidigare ... Var fan är den?

Och jag säger som jag brukar: hade viruset bara angripit minderåriga hade vi inte accepterat 6000 döda.

Det är en j-a skillnad på människor helt enkelt.

Jag är mkt tveksam till att bli gammal i Sverige.
Vi borde naturligtvis stänga ner samhället varje enskild influensa-säsong. Det är inte mer än rätt då vissa äldre kan avlida av infektionen. Allt annat är hyckleri.
Citera
2020-10-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, inte är man förvånad direkt.

I Sverige har 6000/10.000.000= 0,06% av befolkningen dött.
I USA har 200.000/330.000.000= 0,06% av befolkningen dött.

Ändå beskrivs Trumps coronahantering som en katastrof i Aftonbladet, samtidigt som de hyllar
Anders Tegnell och Stefan Löfven. Visst är det fantastiskt?
Det går inte ens att jämföra.

1) USA har inte haft nån samlad coronastrategi. Det enda Trump har gjort är att gnälla på Dr. Fauci och delstater. Han har försökt lägga skulden på andra, i vanlig ordning.

Sverige har haft en av världens mest fokuserade coronastrategier. Det ett odiskutabelt faktum, oavsett om man sympatiserar med den.

2) Ingen i USA tar eller har ett övergripande ansvar för hanteringen. Alla skyller på alla, och folk vet inte ens vem de ska vara arga på. I Sverige tar Folkhälsomyndigheten det övergripande ansvaret för pandemihanteringen. Tegnell och Johan Carlsson tar personligt ansvar för sin myndighets strategi.

3) USA:s pandemi är långt ifrån över. Nu menar jag inte att den är över i Sverige heller, men människor slutade (nästan) att dö i Sverige för snart tre månader sen, och det står sig än så länge. I USA dör fortfarande många varje dag. USA kommer att nå 300.000 döda innan första vågen är över.

4) Sverige har varit öppet. Vi har inte haft lockdown. Svenskarna har inte fråntagits sina friheter med tvång. Jag vet att många här i tråden längtar efter att bli utsatta för lite tvångsmedel, men resten av världen håller inte med. Speciellt inte ett frihetsdyrkande land som USA.

5) USA har nu otroligt hög arbetslöshet, för att vara USA. Ja, jag vet att Sveriges är på samma absoluta nivå, men Sverige har en arbetsmarknad som är utformad för en högre nivå av arbetslöshet än USA, så det går inte att jämföra. Det slår hårdare för amerikaner.

6) En stor del av USA saknar tillgång till sjukvård.
Citera
2020-10-08, 18:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Och varför tror du att alla tappar sina antikroppar efter några veckor? Cellerna är skadade och kan inte längre producera dem.

Tappar man antikropparna efter några veckor?

Märkligt då jag, som låg sjuk i covid-19 i slutet av april/början av maj, testade positivt i en antikroppstest i mitten av augusti. Jag planerar dock att ta en till antikroppstest i slutet av mars nästa år, dvs precis innan det som, troligtvis, är årets covid-19 säsong, kulminerar i april.
Citera
2020-10-08, 18:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Aftonbladet är en tidning med socialdemokratisk anknytning. Det är inte opartisk rapportering. De har en klar tendens till att skriva förskönande om sådant regeringen kan hållas ansvariga för. När skrev Aftonbladet någonting positivt om Donald Trump senast? Länka mig gärna en hyllningsartikel av Donald Trump i Aftonbladet.
Dom skrev om när Trump fått covid. Det var väl positivt?
Citera
2020-10-08, 18:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Och varför tror du att alla tappar sina antikroppar efter några veckor? Cellerna är skadade och kan inte längre producera dem.

Nu börjar vi hamna på en en nivå där jag känner att vi kan diskutera på en normal nivå. Ja, celler skadas. Det är ett sjukt kraftigt virus vi har att göra med som drabbar blodet, hjärtat, inflammationer och andra organ. Hur länge det gäller vet jag inte men varningsklockor ringer med tanke på långvarigheten avs detta.
Citera
2020-10-08, 18:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vi borde naturligtvis stänga ner samhället varje enskild influensa-säsong. Det är inte mer än rätt då vissa äldre kan avlida av infektionen. Allt annat är hyckleri.

Varför ska vi göra det när vi har vaccin mot influensa? Snarare borde det väl vara gratis för allmänheten att vaccinera sig mot det, då hade kanske fler gjort det.
Citera
2020-10-08, 18:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Suck. Nu börjar du svamla i vanlig ordning. Jag har aldrig påstått att AB är politiskt oberoende men jag kan likväl inte se hur du kan få det till att Aftonbladet hyllar Tegnell eller Löfvens hantering kring Covid-19.

Nej, det är faktiskt inget svammel. Man måste vara väldigt färgad med socialdemokratiska ögon om man inte upptäcker den politiska vinkeln i Aftonbladet. Nu senast är det Ebbas Buschs festande som Annika Strandhäll "rasar" mot...

Visa mig gärna några artiklar i Aftonbladet som sågar Tegnell och Löfvens coronastrategi. Gärna skrivet av någon ledarskribent, eller krönikör.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige har haft en av världens mest fokuserade coronastrategier. Det ett odiskutabelt faktum, oavsett om man sympatiserar med den.

Nja, att stå med händerna i kors och säga att det inte går att göra nånting är ingen strategi. Hur mycket Tegnell-flocken än vill få det att låta som att man valt en strategi med omsorg. Man fick panik, visste inte vad man skulle göra och valde att göra det man alltid gör i liknande situationer. Ingenting.

Apati är inte detsamma som strategi.
Citera
Medlem
docentdisciplins avatar
C19.se rapporter in nu ikväll 1116 nya fall för idag, +6 döda. För en vecka sedan på torsdagen var det 727 nya fall och 0 döda. Så en fortsatt uppgång.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tappar man antikropparna efter några veckor?

Märkligt då jag, som låg sjuk i covid-19 i slutet av april/början av maj, testade positivt i en antikroppstest i mitten av augusti. Jag planerar dock att ta en till antikroppstest i slutet av mars nästa år, dvs precis innan det som, troligtvis, är årets covid-19 säsong, kulminerar i april.

Sen på bollen precis som regeringen då, då måste givetvis ta nytt antikroppstest tidigare än så.
Citera
2020-10-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför ska vi göra det när vi har vaccin mot influensa? Snarare borde det väl vara gratis för allmänheten att vaccinera sig mot det, då hade kanske fler gjort det.
Varannan som dör i influensa är vaccinerad. Enligt CDC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in