2020-10-08, 16:20
Medlem
Maskinisten såg genom övervakningskameran att vatten strömmade in genom luckan i fören. I maskinrummet var det vatten till knäna.

https://youtu.be/pkMs0egji7I
Citera
2020-10-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Snygg ändring! =)

Här beskriver Lars Ångström för riksdagen att han sett andra dykare än de officiella dykarna på olika dykfilmer.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utforda-dykningar-pa-estonia-ar-1994-andra-an_GT10456

Detta är något som jag har läst på annat håll också tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Hehe var tvunget att verifiera vad jag hade för mig.

Ja jag har läst det där, och sett debatten tror jag. Men det känns inte som att rysk militär skulle ge material av den här typen till en dokumentärfilm?

Edit: Är till och med ytterligare ett lik ser jag nu, en kvinnokropp i bara underkläder.
https://youtu.be/0dY2wHf0nRA?t=1077 Ser välbehållen ut, snabbt efter kommer tidsstämpel tillbaks, december 1994.

Det finns även klipp från 9:e oktober 1994 i dokumentären.

https://www.youtube.com/watch?v=YiT2MDH5lO0

Rockwater utan tidsangivelser.
Citera
2020-10-08, 16:45
Medlem
Den med fetast plånbok mörkar allt som andra försöker o få fram.
Citera
2020-10-08, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var rätt så intressant information till diskussionen om smugglingen de två föregående veckorna. Det var synd att Uppdrag granskning inte hade den trådändan att börja nysta i när programmet gjordes. Det börjar vara dags för en uppföljning, men jag vet inte vem som skulle göra den. Nu är det ju mest Halv åtta hos mig på TV.
Japp. Bonde söker fru, halv åtta hos mig, mfl lågvattenprogram som typ kostar noll kr för ta upp programtider för saker som verkligen behöver analyseras på nytt
Citera
2020-10-08, 17:00
Medlem
Citat:
Maskinisten såg genom övervakningskameran att vatten strömmade in genom luckan i fören. I maskinrummet var det vatten till knäna.

Hur kom vattnet in där ? Innan eller efter slagsida?
Citera
2020-10-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Som sagt, jag har sett verkligheten, blir en bula. Tror du vi sköt mot målfartyg annars? Massan har du angett och den är konstant, stilla eller i rörelse, i vattnet eller värdsrymden.

Kinetisk energi:
23 m/s är maxfarten på torpeden med en massa på 2000 kg i min uträkning vilket ger en energi på 529.000 J.

Det ger inte bara en bula.

Vet att ubåtsjakttorpeder "träffat" fel och knappt skapat en bula i målfartyg. Se tidigare inlägg. Men våra ubåtsjakttorpeder har helt andra längder och vikter.

Men att en tung torped typ 613 som kommer i 45 knops fart inte ger åverkan på ett fartygsskrov kan du glömma.
Citera
2020-10-08, 17:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

Frågan att avgöra först är vad han egentligen säger och menar här. Det kan vara felöversatt eller missförstått.

Han kan mena att det var vatten till knäna på bildäck. Det vore naturligt i sammanhanget. Någon som kan estniska som kan göra en ny översättning?
Citera
2020-10-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Att övningstorpeder skulle sänka fartyget är osannolikt särskilt om inhemska sådana. Skadorna på skrovet borde se helt annorlunda ut i så fall. Men det kanske var en torped special som såg ut som en yx-egg som skapade den där sprickan i sidan på estonias skrov?

Och var tog torpederna vägen i så fall? Alltså efter att de träffat fartygets skrov. Torpederna har inte gått rakt igenom plåten i skrovet för i så fall borde det finnas stora runda ingångshål. Det finns ingen skarp sprängladdning i dem så torpederna kan inte pulvriseras eller gå upp i rök.

Och vad var det för övning och vad siktade de på, ett övningsmål av något slag? Torpeden missade övningsmålet och fortsatte några kilometer till och där råkar det vara en farled i vilken en passagerarbåt kommer åkandes varvid densamma blir träffad? Varför överhuvudtaget göra såna övningar i närheten av civil sjötrafik?

Enl min teori så ser det ut som att det sitter ett tvärskeppsspant till höger i bilden och ett långskeppsspant upptill på bilden. Därav hålets utseende. Behövs inga "yx-egg" för att förklara detta.

Ponera att övningstorpederna blåste efter träff och att det är dessa ballonger som passagerare har sett uppifrån däck som ljusa föremål och som sjön svepte över!
Vart de tog vägen senare är en annan fråga.
Mig veterligen har inte alla torpeder som flottans fartyg avfyrat i övningssyfte bärgats. Kan återkomma till det om intresse finnes.

Som sagt. Hänvisar till min teori om en torrövning som gick riktigt djävla illa.
Citera
2020-10-08, 17:33
Medlem
Citat:
Det var rätt så intressant information till diskussionen om smugglingen de två föregående veckorna. Det var synd att Uppdrag granskning inte hade den trådändan att börja nysta i när programmet gjordes. Det börjar vara dags för en uppföljning, men jag vet inte vem som skulle göra den. Nu är det ju mest Halv åtta hos mig på TV.
Den dag fem till åtta f.d. anställda vid Ericsson Radio Access (rsa) i kista sthlm väljer att börja prata fritt, liksom även den fd Controllern Bo gren och några till.
DÅ kan det bli riktigt roligt. För filurer som calle bildt, anders björk, håkan syren, gunnar karlsson samt för Johan fransson och Olof Forsberg!!!!
De dränktas anhöriga borde få klarhet,,,,,,
Citera
2020-10-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

I varje fall medan bogporten var tillräckligt stängd för att bara släppa in vatten efter kanterna. Men han tecknar nog en slagsida med händerna också.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Frågan att avgöra först är vad han egentligen säger och menar här. Det kan vara felöversatt eller missförstått.

Han kan mena att det var vatten till knäna på bildäck. Det vore naturligt i sammanhanget. Någon som kan estniska som kan göra en ny översättning?

Baserat på teckenspråket gissar jag att båten hade slagsida i det läget, att beskriva nivån på bildäck som knähög känns konstigt, vattennivån måste ha varierat väldigt. Samtidigt är ju inte golvet i ett maskinrum jämnhögt. Minns jag fel eller klättrade dom upp genom skorstenen för att ta sig ut?
Citera
2020-10-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Enl min teori så ser det ut som att det sitter ett tvärskeppsspant till höger i bilden och ett långskeppsspant upptill på bilden. Därav hålets utseende. Behövs inga "yx-egg" för att förklara detta.

Ponera att övningstorpederna blåste efter träff och att det är dessa ballonger som passagerare har sett uppifrån däck som ljusa föremål och som sjön svepte över!
Vart de tog vägen senare är en annan fråga.
Mig veterligen har inte alla torpeder som flottans fartyg avfyrat i övningssyfte bärgats. Kan återkomma till det om intresse finnes.

Som sagt. Hänvisar till min teori om en torrövning som gick riktigt djävla illa.

----------------------------------------------------------------

Aeehhh .. hhh vänta lite här nu Jag tycker killen i Boxershortsen som sticker direkt verkar trovärdig. Tycker han ger ett solitt intryck.
" Actions speaks louder than Words "
Som sedan snackar om ngt vitt i vattnet. Verkade mer konstigt .
Men vänligen berätta mer om det -->

Ponera att övningstorpederna blåste efter träff och att det är dessa ballonger

Förhåller det sig så att övningstorpeder har ngn typ " Krockkudde " som är vitt och gör att man kan fiska upp föremålet. 2 ton skulle det väga då är krockkudden inte så liten
Har torpeder sådant --- är dom vita och ---hur stora är dom Uppblåsta ????

Det kan man tänka sig att den har drivit iväg..Hårt väder och svagt ljus. Men borde man inte ha en Radiopejl eller lanterna så att det syns så att det kan fiskas upp.
Som sagts var innan --- det är konstigt ställe att öva på och tid men vänligen berätta om ballongerna.

En ( Vild ) spekulation att fenan stabilisatorn under vatten har kapat linor till ballongen
Citera
2020-10-08, 18:12
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tyskarna har uppgiften att det handlar om brandlarm och Björkman har den här: http://heiwaco.tripod.com/punkt123.htm

Om sprinklersystemet var igång kan ju någon utlöst brandlarmet.

Nej, det är inte ad hoc. Jag har inte sett någon förklara katastrofen med att sprinklersystemet löst ut, speciellt inte jag, så det är inte så att man behöver uppgiften till något. Det kan väl inte röra sig om så mycket vatten.

Tider och vatten till bilhöjd är inte viktigt här, tyskarna drar slutsatsen att det som stänker på linsen enligt vittnesmålet är från sprinklers eftersom kameran sitter för högt och för långt från bogporten för att stänk på linsen skall komma därifrån. Det låter som en rimlig slutsats och inte ad hoc; om det sedan är speciellt viktigt är en annan sak.

Ja, besättningsmännens tidsuppgifter stämmer inte riktigt Men då får jag passa på att fråga vad du anser om Sillastes teckning ? Bogrampen är om den stämmer stängd och vatten sprutar ut från sidorna flera minuter efter de stora smällarna 1.02 och den efterföljande slagsidan. Det är klart vad jag förstår även om tiderna som sådana inte stämmer. Då kan inte gärna smällarna vara bogvisiret som lossar och drar med sig rampen till fullt öppen.

Läste att Sillaste även sa att det var en jämn ström av vatten som sprutade in på bägge sidor av rampen. Han menade att det indikerade på att utrymmet mellan visir och ramp var vattenfyllda.

Hade visiret åkt av i samband med någon av de kraftiga stötarna/smällarna/slagen finns anledning att tro att vattnet skulle ha sprutat i varierande styrka, i takt med att vågorna sköljer in mot fören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in