2020-10-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
När syns liket? Är det ett lik i dykfilmerna alltså, det är ju väldigt intressant... dessa delar av filmerna skulle ju inte vara offentliga, mao har filmerna kommit på omvägar.

Edit: 17:51? Isf, kan någon bekräfta att det verkligen är Estonia det pratas om just vid det tillfället och inte någon exempelbild från annat case?

Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Det är onekligen Rockwaters filmer, MEN, alla sekvenser med känsliga uppgifter som tex lik ska vara bortklippta och raderade.

Så hur fan har ryssarna fått tag på det? 🤔

Har sökt överallt både nu o tidigare efter nya klipp, detta hade jag missat helt.

Det är ju blandade klipp. Rockwater har ju tidsstämpel på sitt material. Och det finns några klipp från December 1994. Så de borde ju vara Rockwaters.

Men klippen utan tidsstämpel är väl inte nödvändigtvis Rockwater?
Precis innan talar de om Rabe och Bemis. Kan ju vara deras material också.
Citera
2020-10-08, 14:56
Medlem
Giant Squids avatar
Enligt tyskarna ska ryktena om ett hål på styrbordssida vid spaavdelningen uppstått 1996 och härstamma från sjöfartsverket.
Vem och varför ? undrar jag.

"""""
...approximately mid 1996 when rumours were circulating that there was a big hole in the starboard side of the hull in way of sauna and swimming pool compartments on 0-deck. The information came at first from some source in the upper middle management of Sjöfartsverket. A check of the available video material - see Chapters 25-28 - revealed that the respective parts on all video tapes had been cut out """"

Från kapitlet Unexplained Damage, kap, 32
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter32.htm
Citera
2020-10-08, 15:00
Medlem
Tittade lite i den Officiella rapporten
OM Gummitätningen visiret sidan 42
Innan Estländarna köpte båten

Visirlåsen och deras funktion besiktigades
varje år av MacGregor-koncernens
serviceavdelning i Åbo. Låsen fungerade
korrekt varje gång. Enligt serviceavdelningen
är det mycket osannolikt att någon
reparation skulle ha utförts på visirlåsen
utan deras kännedom under den
period då de svarade för underhållet av
drift- och kontrollsystemet.
Strax före övergången till estnisk flagg
i slutet av år 1992 hade uppmärksamhet
riktats mot ramp- och visirlåsens hållfasthet
och Wasa Line hade infordrat
anbud på förstärkning av dem, men inget
åtgärdades.
Efter övergången till estnisk flagg utfördes
inget mer underhåll av MacGregor-
koncernens serviceavdelning i Åbo,
eftersom det reguljära underhållet utfördes
av besättningen och då det enligt de
nya ägarna inte hade vuxit fram något
behov av extern service
. Nya gummitätningar
hade dock beställts.

MAN frågar sig hur den rapporten kvalitetssäkras
extensivt läst med beaktande av verkligheten så är det en " Knarkhandlare " som skall göra en service där uppgifter finns om Madrasser och trasor
I ett land utan fungerande instanser när den ordinarie centralmakten har kollapsat / rest hem med en korruption som är välkänd

Om vattnet sprutar in sidan om madrassen var kommer den uppgiften ifrån --->

sid 55
ingår i supplementet.
De svenska fartygsinspektörer som
ledde övningen har förhörts av kommissionen
och har uppgivit att fartyget var i
gott skick och mycket välunderhållet.
De
fann inga brister som skulle ha föranlett
att fartyget kvarhållits eller ha medfört
någon annan allvarlig anmärkning, om
inspektionen hade varit en reguljär hamnstatskontroll.
Några anmärkningar noterades
dock. Så t.ex. var bogvisirets gummitätningar
slitna, hade slitmärken på
några ställen och var i behov av utbyte.

Som det heter här ibland " Källa på det ? "
Om fartyget ligger på Botten skulle då Estländare säga FANNS INGEN TÄTNING ALLS ...
skulle Inspektörer säga då FANNS INGEN TÄTNING ALLS ....

Skulle dom säga så blir det ju Fängelse - Det ligger i farans Riktning att dom blåljuger

Beaktar man inte den Möjligheten faller ju rapportens Trovärdighet. Kanske helt och hållet
EN påstådd årlig service innan ägarskiftet som sedan skall skötas av manskapet efteråt i ett U -Land

Ett servicevarv ( som det verkar yrkesmän ) årligen ersättes av en Knarklangare ombord

Då börjar det likna sagor den rapporten ...kanske står på slutet
Och så levde dom lyckliga i alla sina dar ..
Citera
2020-10-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Det är ju blandade klipp. Rockwater har ju tidsstämpel på sitt material. Och det finns några klipp från December 1994. Så de borde ju vara Rockwaters.

Men klippen utan tidsstämpel är väl inte nödvändigtvis Rockwater?
Precis innan talar de om Rabe och Bemis. Kan ju vara deras material också.

liket har inte tidstämpel, kan det vara inzoomat?

Om ja, hur fan fick ryssarna tag i det?

Om nej, det måste ändå vara färskt filmat inpå olycka om lik fortfarande flyter runt? Rabe var väl där kring 00/01?
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-08 kl. 15:04.
Citera
2020-10-08, 15:09
Medlem
I den mörkläggning av Estoniakatastrofen som ser ut att ha pågått sedan haveriet finns det en hel del som talar för förfalskade uppgifter. Staten bestämde varför Estonia havererade och sedan fick alla berörda myndigheter se till att de uppgifter som blev officiella stämde med den uppdiktade verkligheten.

Läs gärna denna insändare : http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page4.html
Citera
2020-10-08, 15:09
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, men simuleringen bygger på inträngning av vatten från bildäck från däcken under. De simulerar inte vatteninträngning via öppen akterport eller något annat vad jag förstår.

De listar i Fig 11 lyftkraftkurvorna om det är 2000t för resp akter på däck 0&1 samt 1000t på bildäck. Då kan det sjunka genom att luta så mycket att däck 4 kommer under vatten.

Hur tidserien ser ut vet jag inte, men det är absolut en möjlighet rent lyftkraftsmässigt. Sedan kan man reflektera hur sannolikt det är att ett hål uppkommer samtidigt som visiret ramlar av, men det har vi redan avhandlat.
Citera
2020-10-08, 15:17
Medlem
Citat:
liket har inte tidstämpel, kan det vara inzoomat?

Om ja, hur fan fick ryssarna tag i det?

Om nej, det måste ändå vara färskt filmat inpå olycka om lik fortfarande flyter runt? Rabe var väl där kring 00/01?

Snygg ändring! =)

Här beskriver Lars Ångström för riksdagen att han sett andra dykare än de officiella dykarna på olika dykfilmer.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utforda-dykningar-pa-estonia-ar-1994-andra-an_GT10456

Detta är något som jag har läst på annat håll också tror jag.
Citera
2020-10-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Snygg ändring! =)

Här beskriver Lars Ångström för riksdagen att han sett andra dykare än de officiella dykarna på olika dykfilmer.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utforda-dykningar-pa-estonia-ar-1994-andra-an_GT10456

Detta är något som jag har läst på annat håll också tror jag.

Hehe var tvunget att verifiera vad jag hade för mig.

Ja jag har läst det där, och sett debatten tror jag. Men det känns inte som att rysk militär skulle ge material av den här typen till en dokumentärfilm?

Edit: Är till och med ytterligare ett lik ser jag nu, en kvinnokropp i bara underkläder.
https://youtu.be/0dY2wHf0nRA?t=1077 Ser välbehållen ut, snabbt efter kommer tidsstämpel tillbaks, december 1994.

Det finns även klipp från 9:e oktober 1994 i dokumentären.
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-08 kl. 15:34.
Citera
2020-10-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
I denna ryska dokumentär finns dykbilder jag inte sett förut. Bland annat syns ett flytande lik. Någon som kan ryska?
https://youtu.be/0dY2wHf0nRA
Spännande film. Mycket är klipp från svenska dokumentärer dubbade till ryska. Det finns ett avsnitt med klipp från avsnittet av Uppdrag granskning om smugglandet av försvarsmateriel. Efter klippet kommer ett avsnitt med en kvinna som ser ut att bläddra i listor över bilar. Man gör en grej av en Scania och namnet Gunars Gobins. Finns det någon som vet vad det handlar om?

26.05 in i filmen.
Citera
2020-10-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Spännande film. Mycket är klipp från svenska dokumentärer dubbade till ryska. Det finns ett avsnitt med klipp från avsnittet av Uppdrag granskning om smugglandet av försvarsmateriel. Efter klippet kommer ett avsnitt med en kvinna som ser ut att bläddra i listor över bilar. Man gör en grej av en Scania och namnet Gunars Gobins. Finns det någon som vet vad det handlar om?

26.05 in i filmen.

The confirmation that the 'Estonia' carried secret cargoes of contraband type should be further investigated. Latest information (May 2005) is that the military contraband was carried a the Latvian heavy truck bound from the Ukraine (not confirmed) with registrations number AG 565 with driver Gunars Gobins, born 1964. The truck was passed and recorded by the Estonian customs (according to Hirschfeldt) and thus loaded on the 'Estonia' 27 September 1994 but the ship owners never registered the truck in the loading bill and never informed the Swedish customs (or the accident Commission) that the truck was aboard. It should be fairly easy to find out the background of Gunars Gobins and his truck.

According to Mr. Stephen Davis in an article 'Death in the Baltic: the MI6 connection' in New Statesman Monday 23rd May 2005 it is suggested that British intelligence was involved in the smuggling.

http://heiwaco.tripod.com/epunkt125.htm

Källan jag hänvisar till blandar o ger, minst sagt.
Citera
2020-10-08, 15:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Enligt tyskarna ska ryktena om ett hål på styrbordssida vid spaavdelningen uppstått 1996 och härstamma från sjöfartsverket.
Vem och varför ? undrar jag.

"""""
...approximately mid 1996 when rumours were circulating that there was a big hole in the starboard side of the hull in way of sauna and swimming pool compartments on 0-deck. The information came at first from some source in the upper middle management of Sjöfartsverket. A check of the available video material - see Chapters 25-28 - revealed that the respective parts on all video tapes had been cut out """"

Från kapitlet Unexplained Damage, kap, 32
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter32.htm
.

En tysk rapport säger 2000 att det fanns rykten 1996 om bortklippta sekvenser på ett hål i närheten av saunaområdet. 2020 hittas ett sådant hål.

Tja, man behöver inte vara fullbordad konspirationsteoretiker för att bli undrande om det inte låg något i ryktena, förstås.

Lägg märke till att mörkläggningsteorin här fungerar även om hålet ifråga tillkommit när fartyget träffade botten.
Citera
2020-10-08, 15:58
Medlem
Citat:
The confirmation that the 'Estonia' carried secret cargoes of contraband type should be further investigated. Latest information (May 2005) is that the military contraband was carried a the Latvian heavy truck bound from the Ukraine (not confirmed) with registrations number AG 565 with driver Gunars Gobins, born 1964. The truck was passed and recorded by the Estonian customs (according to Hirschfeldt) and thus loaded on the 'Estonia' 27 September 1994 but the ship owners never registered the truck in the loading bill and never informed the Swedish customs (or the accident Commission) that the truck was aboard. It should be fairly easy to find out the background of Gunars Gobins and his truck.

According to Mr. Stephen Davis in an article 'Death in the Baltic: the MI6 connection' in New Statesman Monday 23rd May 2005 it is suggested that British intelligence was involved in the smuggling.

http://heiwaco.tripod.com/epunkt125.htm

Källan jag hänvisar till blandar o ger, minst sagt.
Det var rätt så intressant information till diskussionen om smugglingen de två föregående veckorna. Det var synd att Uppdrag granskning inte hade den trådändan att börja nysta i när programmet gjordes. Det börjar vara dags för en uppföljning, men jag vet inte vem som skulle göra den. Nu är det ju mest Halv åtta hos mig på TV.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-10-08 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in