2020-10-08, 15:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för den här listan.

Pierre Isacsson var en känd musiker och hade varit medlem i gruppen Family Four. Osäker på om hans kropp hittades men jag tror inte det. Om # 6 från Linköping tjänstgjorde ombord 1993 var hon kanske en av de svenskor jag talade med och handlade av?
Har det alltså återfunnits några kroppar?
Citera
2020-10-08, 15:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återfanns någon av den svenska personalen?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Jag vet faktiskt inte gällande det svenska personalen förutom just Pierre Isacsson.
Citera
2020-10-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Tycker hela grejen är alldeles för konspiratorisk.

Det är otroligt mycket rykten, påståenden och antaganden hela tiden. Nån som hört nåt, eller nån som tycker sig har sett nåt osv, men ingenting verkar gå att bekräfta.

Videon på han som ska föreställa Phit är ju helt patetisk. Inte ett dugg lik.

Var är alla på sjukhuset, i ambulanserna och i helikoptrarna som tagit hand om dessa? Borde ju vara ganska många som kan uttala sig offentligt. Vad skulle de tex säga under i en rättegång när se får svära under ed. Var är alla dokument som styrker att de blev omhändertagna? Sjukhusjournaler tex? Finns det videos i samband med räddningarna osv.

Det enda man har kommit med är en jättekass video som folk menar är Avo Phit.

Varför är det tex bara Ester som är "försvinna"?

Jag tror att det är så enkekt att det bara blivit fel och ihopblandning av listorna. Dels dåligt skött av estniska myndigheter ang identiteterna och dels hanteringen av de som tig emot.

Någon/några har gjort ett misstag sedan försöker alla anhöriga leva på det hoppet och känner sig självklart blåsta och lurade när det visade sig vara fel. Rykten börjar spridas och bollen är i rullning. Ungefär så.
Om jag sitter i en ambulans och blir ihopkopplad med E kapten går jag ut och dementerar det!
Så tror jag människor fungerade 1994 också.
Någon sådan dementi har jag aldrig sett eller hört om.
Citera
2020-10-08, 15:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte gällande det svenska personalen förutom just Pierre Isacsson.
Men när 852 personer drunknar borde någon ha återfunnits i vattnet eller drivit iland. Har man alls hittat några döda?

Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Om jag sitter i en ambulans och blir ihopkopplad med E kapten går jag ut och dementerar det!
Det har du rätt i.
Senast redigerad av wwr 2020-10-08 kl. 15:50.
Citera
2020-10-08, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Det är från ett klipp från 1994. 26 år sedan. Hur många tror du analyserade en sekvens på 5 sek i ett av tusentals klipp? Där man dessutom måste zooma in och pausa för att ens kunna urskilja ansiktsdrag.

Klippet ligger på youtube och är förmodligen från ett estniskt reportage. Men vem fan hittar det om man inte söker specifikt på kapten Pihl?!

Att ingen hört av sig betyder ju knappast att det är Pihl som sitter i ambulansen.

Men vem vet. Personen i fråga kanske ger sig till känna i samband med detta. Det lär väl visa sig.
Senast redigerad av barfotalasse 2020-10-08 kl. 16:10.
Citera
2020-10-08, 16:34
Medlem
Citat:
Det är från ett klipp från 1994. 26 år sedan. Hur många tror du analyserade en sekvens på 5 sek i ett av tusentals klipp? Där man dessutom måste zooma in och pausa för att ens kunna urskilja ansiktsdrag.

Klippet ligger på youtube och är förmodligen från ett estniskt reportage. Men vem fan hittar det om man inte söker specifikt på kapten Pihl?!

Att ingen hört av sig betyder ju knappast att det är Pihl som sitter i ambulansen.

Men vem vet. Personen i fråga kanske ger sig till känna i samband med detta. Det lär väl visa sig.
De här uppgifterna om att han varit synlig har cirkulerat sen dag 1.
Enligt SVT nyhetssändning hade han överlevt och fanns på ett sjukhus i Wasa.
Vilket jag lyssnade på och tyckte var positivt , jag ansåg att han satt inne med bra information om vad som hände.
Två dagar senare kom dementin , han hade inte överlevt!
Jag är ingen person som tror att Elvis lever på någon stilla havs ö någonstans eller annat dravel om döda som återuppstår.
I psykologin kallas detta förnekelse.
Men just i det här fallet blir jag konfunderad eftersom vissa andra oberoende vittnen hävdar att de har sett honom.
Varför skulle han vara vid liv?
Ja han om någon har en del att förklara ,vilket han inte får eftersom lasten på Estonia inte var någon form av nyårsraketer.
Det finns en mörka krafter i detta och människoliv för dom är utan betydelse även om man är sjökapten, hinder och människor som kan prata tar man bort.

Det bästa vore att dyka ner och gå igenom kommandobryggan där kan ev. information finnas och kanske Estonias kapten finns kvar där nere.
Citera
2020-10-08, 16:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Jo. Så mycket som den olyckan diskuterats så hade den som satt i ambulansen hört av sig. Även tydliga bilder från sjukhuset.

Estniske transportministern:
Citat:
'I would like to think that Captain Piht escaped and is for some reason in a state that prevents him from talking himself,' said the Estonian transport minister, Ande Meister. He suggested that the ship's Swedish and Estonian owners might have reason to conceal his whereabouts. But he rated the possibility of Mr Piht having survived at 'one in a million'.
https://www.independent.co.uk/news/world/vanishing-captain-holds-key-to-riddle-of-disaster-1440250.html

SvT Aktuellt säger att kaptenen överlevde.

Något skumt är det. Inga kroppar. Antingen överlevde de eller också försvann de. Kaptenen gjorde både och. Att bärga kroppar har hög prio. Men har ej skett.

Man kan bara gissa. Nu när Sverige upprustar och höjer försvarsutgifter med 40% tas olyckan fram igen. Om olyckan är riggad utan några döda så är det bara de som har kallt krig som hobby som har resurser att genomföra det. Det skedde efter Sovjets fall. Nu talas om ett hål och ryska ubåtar.

Men varför låta kaptenen försvinna efter att ha tagit dessa bilder? Svårt att veta. Ville man lägga på mer mystik runt händelsen. Det talas ju om mystisk last o.s.v.

Skum händelse. Kaptenen överlevde, det tyder det mesta på.
Citera
2020-10-08, 16:48
Medlem
Citat:
Stort tack för den här listan.

Pierre Isacsson var en känd musiker och hade varit medlem i gruppen Family Four. Osäker på om hans kropp hittades men jag tror inte det. Om # 6 från Linköping tjänstgjorde ombord 1993 var hon kanske en av de svenskor jag talade med och handlade av?

Pierre Isacsson var en av de första döda som hittades och ligger begravd i Bromma, säger hans son i en intervju

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/ludvigs-pappa-sjong-in-i-det-sista--medan-estonia-gick-under/
Citera
2020-10-08, 16:48
Medlem
Citat:

Över 100 döda kroppar som flöt i havet bärgades efter olyckan.
Citera
2020-10-08, 16:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Över 100 döda kroppar som flöt i havet bärgades efter olyckan.
Jag ser det nu i Expressen.
Men helhetsbilden kvarstår.
Kaptenen har överlevt. Det tyder det mesta på. Man har inte heller tagit upp några kroppar vid dykning. Det anses ha hög prioritet.
Det är en märklig händelse.
Citera
2020-10-08, 17:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Pierre Isacsson var en av de första döda som hittades och ligger begravd i Bromma, säger hans son i en intervju

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/ludvigs-pappa-sjong-in-i-det-sista--medan-estonia-gick-under/
Varför gör Expressen en artikel om Estonia 2017?
Citera
2020-10-08, 17:07
Avslutad
Citat:
Jo. Så mycket som den olyckan diskuterats så hade den som satt i ambulansen hört av sig. Även tydliga bilder från sjukhuset.

Estniske transportministern:

https://www.independent.co.uk/news/world/vanishing-captain-holds-key-to-riddle-of-disaster-1440250.html

SvT Aktuellt säger att kaptenen överlevde.

Något skumt är det. Inga kroppar. Antingen överlevde de eller också försvann de. Kaptenen gjorde både och. Att bärga kroppar har hög prio. Men har ej skett.

Man kan bara gissa. Nu när Sverige upprustar och höjer försvarsutgifter med 40% tas olyckan fram igen. Om olyckan är riggad utan några döda så är det bara de som har kallt krig som hobby som har resurser att genomföra det. Det skedde efter Sovjets fall. Nu talas om ett hål och ryska ubåtar.

Men varför låta kaptenen försvinna efter att ha tagit dessa bilder? Svårt att veta. Ville man lägga på mer mystik runt händelsen. Det talas ju om mystisk last o.s.v.

Skum händelse. Kaptenen överlevde, det tyder det mesta på.

Varför måste personen i ambulansen hört av sig om det inte var Pihl bara för att det "pratas" mycket om Estonia? Det går ju knappt att se vem det är.
Men oavsett så räcker det tyvärr inte som bevis.

Det spelar heller ingen roll vad SVT säger. De blev väl lika dåligt underrättade som alla andra. Kom ihåg att det är en gammal Sovjetstat vi har att göra med.

Men vad har vi mer för bilder och videos på denne Pihl efter katastrofen som kan bekräfta att han överlevde.?Ge mig lite riktiga bevis nu. Du verkar övertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in