2020-10-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Vet någon om det är mildare straff för pedofili i Sverige än på Island? Bara en tanke.
Ja, finns väl inget land i världen som har lägre straff för våldtäkter än Sverige?
Citera
2020-10-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det är tingsrättens bedömning ja, har faktiskt sett exakt samma argument i en del andra uppenbara fall med fusk med ålder, "angivandet av en för låg ålder för barnet kunna ha en negativ inverkan på barnets framtida möjlighet att t.ex. ta körkort och rösta så tidigt som möjligt.", så det argumentet tycker jag inte säger så mycket.
Nu vet jag inte om det är åldersfusk här, men min poäng är att vad som INTE framkommer i domen, utan bara i migrationsverkets utredning är ju att mamman inte hade ett pass för BO, utan bara en passkopia som migrationsverkets inte gjorde en äkhetskontroll på. Skäggbarn är väl att ta i, men tex. tjejenien har jag sett räknas som ett land i Europa av domstolar förut. Hade det varit ett EU land, hade domstolen skrivit det.

Men det står att han har dubbelmedborgarskap. Då kan de bara kolla på båda passen. Det står även att åklagaren lämna in kopia på pojkens två pass. Det är verkligen inte en svår grej att kolla upp om någon har dubbelmedborgarskap. Även om de ”bara” lämnade in kopia till Migrationsverket när de sökte medborgarskap i Sverige
Citera
2020-10-08, 13:34
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMojo83
Ja men då kan vi ju ifrågasätta allt på samma gång då?
Jag menar det är ju bara Polisens, Åklagarens och BOs bild av allt. Det är ju klart att allt det här är en konspiration av staten för att sätta dit någon!

Varför finns ens en hovrätt? Tingsrätter kan ju tydligen aldrig göra fel, och att ifrågasätta deras beslut betyder att man tror på en konspiraton. Det är väl bara lägga ner hovrätten då?
Citera
2020-10-08, 13:39
Medlem
Citat:
Varför finns ens en hovrätt? Tingsrätter kan ju tydligen aldrig göra fel, och att ifrågasätta deras beslut betyder att man tror på en konspiraton. Det är väl bara lägga ner hovrätten då?

Fast att vi har högre instans att överklaga till är ju bara ett bevis för att vi iaf har en aspiration till rättsäkerhet?

Att spekulera vilt i huruvida en individ blåst stat och verklighet på 5+ år av sin ålder när denne anklagar någon för våldtäkt är lite mer långsökt.
Citera
2020-10-08, 13:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rawraw
Varför skulle hans ålder inte vara sann? Det står i domen att man ser att han är pojkaktig. Sedans står det att brottsoffer kom till Sverige från ett europeiskt land när han var 10 år. Hans mamma gifte sig med någon som var svensk medborgare.

Så varför skulle de ens bemöda sig att skaffa ett falsk pass? Menar du att han egentligen var över 18 år och låtsades vara 10 år när han kom till Sverige?

Man säger en lägre ålder för att dom ska ha högre chans att klara skolan, det är därför man ser barn med skägg redan i fjärdeklass nu för tiden.
Citera
2020-10-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawraw
Nej jag har inte ”totalt missat debatten”. Om du läser mitt inlägg så förstår du att jag pratar om det här fallet. Det är trots allt en tråd om ett specifikt fall och inte en generell diskussion

Huruvida just han "bemödar" sej att skaffa falskt pass är specifikt för honom. Incitamenten, som det dräller av i den offentliga debatten, är just generella. Det finns väldigt många anledningar. Och det är svaret på din fråga.
Citera
2020-10-08, 13:42
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Men ok vi leker med tanken ändå då.
Det är en +15 åring som planerat allt det här när han kom till Sverige med sin mamma.

Straffvärdet för våldtäkt i det här fallet hade ändå landat på ungefär samma.
Alltså är det en jävla ickediskussion ändå.

Det var ett fall nyligen där en mamma, jag tror från Turkiet hade förfalskat sina barns ålder neråt, antagligen bara för bidragens eller skolans skull, det upptäcktes av en slump, jag ska leta upp och länka det till dig, för annars påstår väl du att sådant inte händer i Sverige. Ålderfusk är väl en rasistik myt eller nåt.
Citera
2020-10-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Man säger en lägre ålder för att dom ska ha högre chans att klara skolan, det är därför man ser barn med skägg redan i fjärdeklass nu för tiden.

Ditt argument förutsätter att hans mor och han hade den här planen för 5 år sen när de kom till landet...
Citera
2020-10-08, 13:45
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Fast att vi har högre instans att överklaga till är ju bara ett bevis för att vi iaf har en aspiration till rättsäkerhet?

Att spekulera vilt i huruvida en individ blåst stat och verklighet på 5+ år av sin ålder när denne anklagar någon för våldtäkt är lite mer långsökt.

Nu var ju åldern bara en liten del av alla konstigheter i FUPen, men såklart en väldigt viktig.
Citera
2020-10-08, 13:46
Medlem
Citat:
Det var ett fall nyligen där en mamma, jag tror från Turkiet hade förfalskat sina barns ålder neråt, antagligen bara för bidragens eller skolans skull, det upptäcktes av en slump, jag ska leta upp och länka det till dig, för annars påstår väl du att sådant inte händer i Sverige. Ålderfusk är väl en rasistik myt eller nåt.

Har inte påstått nånting, jag har påpekat att ditt argument är orealistiskt i den här situationen.
för du menar väl att Eie inte borde åtalats för våltäkt mot barn då det enligt dig finns en risk att barnets mor ljugit om hans ålder för 5 år sen när de kom till Sverige.

Jag påpekade bara att oavsett om han var 25 eller 30 hade straffvärdet blivit ungefär det samma för brotten. 2.5 - 3år.

Så vad spelar det då för roll?
Citera
2020-10-08, 13:52
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Har inte påstått nånting, jag har påpekat att ditt argument är orealistiskt i den här situationen.
för du menar väl att Eie inte borde åtalats för våltäkt mot barn då det enligt dig finns en risk att barnets mor ljugit om hans ålder för 5 år sen när de kom till Sverige.

Jag påpekade bara att oavsett om han var 25 eller 30 hade straffvärdet blivit ungefär det samma för brotten. 2.5 - 3år.

Så vad spelar det då för roll?

Jag tror inte försvaret hade tagit upp det och begärt en utredning om det inte spelar någon roll alls, men du verkar ju veta bättre här.
Vi får väl se om domen överklagas och det prövas i Hovrätten.
Tror inte det finns mer att diskutera just runt åldern nu.
Citera
2020-10-08, 13:54
Medlem
Varför blev inte gärningsman åtalad och dömd för utpressning? Det framkom väl ganska tydligt i smsen och pojkens berättelse?
Blir man inte åtalad för utpressning om man hotar med att kontakta närstående och hotar med sprida bilder på någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in