Citat:
Ursprungligen postat av
rawraw
Detta står i domen:
Åklagaren har uppgett att Sekretess kom till Sverige som 10-åring år 2014 från ett annat land i Europa. Han kom hit som anhörig tillsammans med sin mamma och syster i anledning av att mamman gift sig här. Målsäganden har sedan år 2017 svenskt medborgarskap och har även ett svenskt personnummer. Sekretess har dubbelt medborgarskap och därmed två pass som åklagaren har gett in kopior av tillsammans med födelseattest samt yttrande från Migrationsverket. Sekretess har berättat att han går i den årskurs i skolan som motsvarar hans ålder. Tingsrätten har svårt att se anledningen för en förälder till ett barn i tioårsåldern som kommer hit tillsammans med barnet och ett syskon för att bo här tillsammans med en person som föräldern gift sig med, att uppge en felaktig ålder för barnet i samband med migrationen och dessutom bemöda sig att skaffa falska kopior av samtliga dokument. Tvärtom skulle angivandet av en för låg ålder för barnet kunna ha en negativ inverkan på barnets framtida möjlighet att t.ex. ta körkort och rösta så tidigt som möjligt. Varken Migrationsverket eller andra myndigheter har därutöver i något skede ifrågasatt riktigheten av Sekretess ålder.
Det är tingsrättens bedömning ja, har faktiskt sett exakt samma argument i en del andra uppenbara fall med fusk med ålder, "angivandet av en för låg ålder för barnet kunna ha en negativ inverkan på barnets framtida möjlighet att t.ex. ta körkort och rösta så tidigt som möjligt.", så det argumentet tycker jag inte säger så mycket.
Nu vet jag inte om det är åldersfusk här, men min poäng är att vad som INTE framkommer i domen, utan bara i migrationsverkets utredning är ju att mamman inte hade ett pass för BO, utan bara en passkopia som migrationsverkets inte gjorde en äkhetskontroll på. Skäggbarn är väl att ta i, men tex. tjejenien har jag sett räknas som ett land i Europa av domstolar förut. Hade det varit ett EU land, hade domstolen skrivit det.