2020-10-08, 11:21
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QplusNPC
Tack, du la manken till här. Jag väljer att fokusera på stycket ovan. Mitt bekymmer är att analyser och trender beställs och finansieras av uppdragsgivare som bedriver en kampanj för den ena sidan i ett val. När nittio procent av MSM består av sex mediebolag och deras bevakning av omvärlden formar väljarnas verklighetsuppfattning, och när denna mediekoncentration med få ägare sedan beställer mätningar med mer eller mindre tillförlitlig metodik, så har man tippat idén om demokratin över ända.

Det är när allt kommer omkring ett försök att manipulera och kontrollera människors sinnen och röster. Demokratin har urholkats och många kanske inte ser det lönt att utnyttja sin rösträtt då.

Jag både håller med och förkastar det du skriver. Om vi säger att jag godtar din tes ovan, så är det dock inte demokratin man möjligen "tippat... över ände", det är då snarare opinionsbildningen. Men det är klart "medlet" kan vara opinionsbildning samtidigt som målet är politiskt.

Samtidigt så tycker jag att du lite grann "dumförklarar folket". Jag håller nämligen också med om att MSM styrs av ett allt mindre antal oberoende aktörer, som alla på sitt sätt agerar både självständigt men också i kluster, och inte så sällan i drev. Vilket inte minst vi i Sverige har många exempel på. Tror just dreven är mer påtagliga i mindre länder som Sverige, då trycket blir så mycket större än i stora ofta federala nationer där både anonymiteten (här definierad som att det går att komma undan/gömma sig) är större, men också variationen av det som erbjuds på den mediala marknaden.

Varför tycker jag då att du dumförklarar mediekonsumenten, jo jag tror att de flesta gör ungefär som jag, vi konsumerar media från flera håll, och med olika politiska agendor. Jag själv älskar att jämföra rapporteringen från den amerikanska valet genom att både följa Fox och CNNs sändningar (liksom fler andra tv-kanaler). På samma sätt som jag i Sverige läser ledarartiklar från redaktörer med olika politiska agendor. Först därefter bildar jag mig en uppfattning om vad just jag tycker.

Som exempel på hur CNN respektive FOX väljer att skildra saker olika, kan jag ta Trumps återstart av sin valkampanj under Pandemin. CNN väljer att filma från ganska långt håll, med vidvinkel och gärna upp emot de tomma övre läktarsektionerna och återkommer gång på gång till att det endast är 6 000 personer (enligt Fire and Rescue) på plats i Arenan. Detta medan Fox väljer att komma väldigt nära talarpodiet med sina kameror och endast filmar den nedersta läktarsektionen, samt parkett, där det var fullt med folk. Samtidigt som de talar om att det är fullt i Arenan.

Självfallet hade bägge kanalerna sina egna agendor för vad de ville att sändningarna skulle förmedla. CNN avsåg att visa att det var betydligt färre personer på plats än den tiotusentals personer stora publik som (tillsammans med platserna utomhus) på förhand hade kommunicerats från Republikanerna. Enligt Team Trump var det ju till och med (pga Tiktik kampanjen vet vi nu i efterhand) miljoner som ville få biljetter till kampanjmötet.

Fox försökte hålla skenet uppe och visa på ett stort intresse och att man "fyllde" arenan. Dock denna taktik visade sig ju vara en katastrof, då det, förutom att annan media visade bilder med tomma läktare, dessutom satte strålkastarljuset på det faktum med packade arenor utan social distansering eller munskydd etc. Vilket fick debatten om Trumpadministrationens dåliga hantering av Pandemin att ta ordentlig fart.

Men här var det väldigt tydligt att två olika TV-kanaler på vardera sidan av det politiska spelfältet redan på förhand hade en agenda som de sedan ville kommunicera ut till sina tittare.

Vem vann, naturligtvis den som visade upp sanningen, och som vi alla vet "Sanningen ligger i betraktarens öga”
2020-10-08, 11:24
Medlem
Citat:
Detta val borde dock vara avgjort. Trump ska inte ha en chans under de förutsättningarna som råder, men trots allt är jag optimistisk. Detta är inget vanligt val och Trump har en bas med väljare som troligen går man ur huse, dems troligen inte. Jordskredsseger åt Trump.

Jag vågar inte idag tippa utgången. Jordskredsseger åt något håll tror jag inte på.

Det som förvånar mig är att så många tror det är avgjort.
2020-10-08, 11:30
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Har läst dina inlägg i tråden med stort intresse.

En fråga, som du kanske inte kan svara på men jag ställer den ändå: Hur träffsäker är din metod på att förutsäga segraren i presidentval om man tittar historiskt?

Det känns för mig som att om din tes stämmer så skulle vi inte behöva några opinionsundersökningar i USA alls utan det skulle räcka med att titta på nyregistrerade väljare. Och i så fall så skulle inte opinionsmätningar spela den roll den gör i debatten utan alla pundits skulle redan vara på det klara med att Trump vinner igen.

Är du verkligen övertygad om att din metod fungerar?

Tack för frågan. Bra att du ställer den, då denna metod är en av de mest träffsäkra, tror jag.

..Om vi tittar på denna metod rent generellt är det inget nytt, 2016 så var det ju vad jag själv anser den mest träffsäkra tekniken. Team Trump själva nyttjade detta och bortsåg från alla polls. Därför kunde de vara ganska kalla när alla andra gick på Demokratiskt styrda polls som ringde upp alltför många demokrater för att få ett äkta resultat..

Nu detta val 2020, med 2016 i ryggen, finns en historik att bygga på och jag finner data för att vi skall vara ännu mer säkra detta val, inte mindre säkra. Vi kan då utgå efter exakt vad som hände 2016 få ett resutat "Per stat" sen kan vi modellera och lägga till nya faktorer, ex Bidens Housewives, eller Trumps latinos..

Alla bör kunna vara överens om:

1. Antalet registrerade styr möjligheten att vinna eller förlora en delstat
2. Antalet nytillkomna registrerade styr entusiasmen kring en kandidats valrörelse och därmed troligen ett högre valdeltagande
3. Demokrater poströstar mer än Republikaner som i större utsträckning går till vallokalen
4. Republikaner har större röstbenägenhet historiskt än Demokrater (80-81% mot 73-74%)
5. Sannolikheten att en kandidat har konverterade väljare från det andra lägret, dvs Demokrat till Republikan eller vice versa (Biden housewives, Trump Blacks and Latinos).

Tar man fram dessa siffror kör dem genom utfallet 2016 får man en väldigt god hum om vart staten lutar. Mitt bästa exempel Arizona startade alltså året med att vara övervikt Demokratisk vinst medan vi nu under 2020 sett att Republikanerna tagit över momentum. Republikanerna kommer nu ha 100.000 rösters övervikt när registreringsmöjligheten avslutas inför detta val och det är då matematiskt mycket svårt för Demokraterna att vinna.
2020-10-08, 11:42
Medlem
Surtrutens avatar
Internal FEMA memo: 34 people connected to White House, more than previously known, infected by coronavirus.

För ett dygn sedan var det "bara" 26!

Blir det några kvar framåt valdagen?
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-08 kl. 11:48.
2020-10-08, 11:44
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Detta val borde dock vara avgjort. Trump ska inte ha en chans under de förutsättningarna som råder, men trots allt är jag optimistisk. Detta är inget vanligt val och Trump har en bas med väljare som troligen går man ur huse, dems troligen inte. Jordskredsseger åt Trump.

I förra valet avstod många demokrater från att rösta, eftersom de inte trodde att någon som Trump skulle ha en chans. I år vet de bättre. Och är uppretade.

Lägg därtill att majoriteten nya väljare är demokrater. Likaså majoriteten av de som inte röstade i förra valet. Spiken i kistan blir att det är mycket enklare att poströsta denna gång, vilket får upp valdeltagandet. Detta vet clownen och det är därför han sprattlar så om just poströsterna.

26 dagar kvar
2020-10-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Jag både håller med och förkastar det du skriver. Om vi säger att jag godtar din tes ovan, så är det dock inte demokratin man möjligen "tippat... över ände", det är då snarare opinionsbildningen. Men det är klart "medlet" kan vara opinionsbildning samtidigt som målet är politiskt.

Samtidigt så tycker jag att du lite grann "dumförklarar folket". Jag håller nämligen också med om att MSM styrs av ett allt mindre antal oberoende aktörer, som alla på sitt sätt agerar både självständigt men också i kluster, och inte så sällan i drev. Vilket inte minst vi i Sverige har många exempel på. Tror just dreven är mer påtagliga i mindre länder som Sverige, då trycket blir så mycket större än i stora ofta federala nationer där både anonymiteten (här definierad som att det går att komma undan/gömma sig) är större, men också variationen av det som erbjuds på den mediala marknaden.

Varför tycker jag då att du dumförklarar mediekonsumenten, jo jag tror att de flesta gör ungefär som jag, vi konsumerar media från flera håll, och med olika politiska agendor. Jag själv älskar att jämföra rapporteringen från den amerikanska valet genom att både följa Fox och CNNs sändningar (liksom fler andra tv-kanaler). På samma sätt som jag i Sverige läser ledarartiklar från redaktörer med olika politiska agendor. Först därefter bildar jag mig en uppfattning om vad just jag tycker.

Som exempel på hur CNN respektive FOX väljer att skildra saker olika, kan jag ta Trumps återstart av sin valkampanj under Pandemin. CNN väljer att filma från ganska långt håll, med vidvinkel och gärna upp emot de tomma övre läktarsektionerna och återkommer gång på gång till att det endast är 6 000 personer (enligt Fire and Rescue) på plats i Arenan. Detta medan Fox väljer att komma väldigt nära talarpodiet med sina kameror och endast filmar den nedersta läktarsektionen, samt parkett, där det var fullt med folk. Samtidigt som de talar om att det är fullt i Arenan.

Självfallet hade bägge kanalerna sina egna agendor för vad de ville att sändningarna skulle förmedla. CNN avsåg att visa att det var betydligt färre personer på plats än den tiotusentals personer stora publik som (tillsammans med platserna utomhus) på förhand hade kommunicerats från Republikanerna. Enligt Team Trump var det ju till och med (pga Tiktik kampanjen vet vi nu i efterhand) miljoner som ville få biljetter till kampanjmötet.

Fox försökte hålla skenet uppe och visa på ett stort intresse och att man "fyllde" arenan. Dock denna taktik visade sig ju vara en katastrof, då det, förutom att annan media visade bilder med tomma läktare, dessutom satte strålkastarljuset på det faktum med packade arenor utan social distansering eller munskydd etc. Vilket fick debatten om Trumpadministrationens dåliga hantering av Pandemin att ta ordentlig fart.

Men här var det väldigt tydligt att två olika TV-kanaler på vardera sidan av det politiska spelfältet redan på förhand hade en agenda som de sedan ville kommunicera ut till sina tittare.

Vem vann, naturligtvis den som visade upp sanningen, och som vi alla vet "Sanningen ligger i betraktarens öga”

Det var inte meningen att dumförklara någon, särskilt inte de amerikanska väljarna som nu är ovanligt uppegående. Jag tror att jag nog håller de amerikanska väljarna särskilt högt denna gång annars hade jag inte trott på Trumpvinst.

Mina inlägg ovan var bara allmänna reflektioner kring vår demokrati. Jag tror USA och Trump trots allt, mot alla odds, gör något historiskt om några veckor. Tack för ditt långa inlägg, vi skulle nog kunna skriva essäer om detta fram och tillbaka 😊
Senast redigerad av QplusNPC 2020-10-08 kl. 11:53.
2020-10-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
I förra valet avstod många demokrater från att rösta, eftersom de inte trodde att någon som Trump skulle ha en chans. I år vet de bättre. Och är uppretade.

Lägg därtill att majoriteten nya väljare är demokrater. Likaså majoriteten av de som inte röstade i förra valet. Spiken i kistan blir att det är mycket enklare att poströsta denna gång, vilket får upp valdeltagandet. Detta vet clownen och det är därför han sprattlar så om just poströsterna.

26 dagar kvar

Den möjligheten ser jag inte bort ifrån och vi får se vad det kommer att innebära. Sker det några oegentligheter här så är det nog det som blir spiken i kistan.
Senast redigerad av QplusNPC 2020-10-08 kl. 11:54.
2020-10-08, 11:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det var inte meningen att dumförklara någon, särskilt inte de amerikanska väljarna som nu är ovanligt uppegående. Jag tror att jag nog håller de amerikanska väljarna särskilt högt denna gång annars hade jag inte trott på Trumpvinst.

Mina inlägg ovan var bara allmänna reflektioner kring vår demokrati. Jag tror USA och Trump trots allt gör något historiskt om några veckor. Tack för ditt långa inlägg, vi skulle nog kunna skriva essäer om detta fram och tillbaka 😊
Historiskt!
Menar du att Trump bli den femte presidenten sedan valet 1900 att inte bli omvald eller
menar du att Trump bli den fjärde republikanska presidenten att inte bli omvald sedan valet 1900. 😁
2020-10-08, 12:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Den möjligheten ser jag inte bort ifrån och vi får se vad det kommer att innebära. Sker det några oegentligheter här så är det nog det som blir spiken i kistan.
Mycket kan hända med tanke på hur Trump hanterat frågan.
Utan Trumps uttalanden om "poströster" och hans vägran att svara på om han lämnar ifrån sig makten vid en förlust skulle det vara en ickefråga och fungerat lika bra som alla tidigare val.

Nu kan man se alla möjliga och omöjliga scenarier från att valet, inkl. "poströstandet" fungerar som vanligt till att det blir kaos.
2020-10-08, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mycket kan hända med tanke på hur Trump hanterat frågan.
Utan Trumps uttalanden om "poströster" och hans vägran att svara på om han lämnar ifrån sig makten vid en förlust skulle det vara en ickefråga och fungerat lika bra som alla tidigare val.

Nu kan man se alla möjliga och omöjliga scenarier från att valet, inkl. "poströstandet" fungerar som vanligt till att det blir kaos.
Den där frågan förvånar mig ständigt. Vad är det folk tror att Trump ska göra? Tror folk att han har militären i sin hand så att han kan genomföra en blodig statskupp, eller tror de att han ska klamra sig fast vid ett bordsben i Ovala Rummet och vägra lämna?

Jag tycker det är en icke-fråga. Självklart lämnar han ifrån sig makten, han har inget val. Att MSM ställer frågan och gör sånt väsen kring den är bara för att ha nåt att bråka om.
2020-10-08, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Allt det där kan du se på FiveThreeEight.

Varje poll redovisar antingen Likely Voters, Registered Voters eller Voters. Det går möjligtvis att skönja att Trump har någon procentenhet bättre siffror hos Registered Voters men det är knappt.

Glöm inte att ca 5% av de röstande redan har lagt sin röst. Så Bidens ledning håller nu sakta men säkert på att låsas in. Det är nog därför som Trump blir mer och mer desperat för varje dag som går. Det räcker inte med att få till en "October surprise" i slutet av oktober och då plötsligt skutta i opinionen. Det är för sent.
Men finns det någon analys av varför nyregistreringarna ökar för republikaner, samtidigt som polls visar sviktande väljarstöd? Har man frågat folk i pollsen "Kommer du rösta i enlighet med din röstregistrering?" och fått veta att reps tänker rösta dem? Eller att reps tänker stanna hemma? Finns det någon nedbrytning av Likely Voters i registrerade reps o dem?

Det är ju en gåta varför nyregistreringarna för republikanerna ökar samtidigt som stödet minskar i polls.
2020-10-08, 12:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men finns det någon analys av varför nyregistreringarna ökar för republikaner, samtidigt som polls visar sviktande väljarstöd? Har man frågat folk i pollsen "Kommer du rösta i enlighet med din röstregistrering?" och fått veta att reps tänker rösta dem? Eller att reps tänker stanna hemma? Finns det någon nedbrytning av Likely Voters i registrerade reps o dem?

Det är ju en gåta varför nyregistreringarna för republikanerna ökar samtidigt som stödet minskar i polls.

Det skulle kunna vara så att folk registrerar sig som rep för att säkra att de inte magiskt försvinner från röstlängden, det har nämligen rapporterats från tidigare val att folks namn inte längre är registrerade på valdagen.

Men det skulle även kunna vara så att det är folk som vanligen är republikaner som registrerar sig men som tänker rösta på Biden.

De är båda hypotetiska dock och vi lär inte få ett svar fören i november

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in