Citat:
Ursprungligen postat av
QplusNPC
Nåväl. Så övertygade ni och MSM låter så behövs kanske inte längre val. Dribblar man tillräckligt länge kan man argumentera för att valresultat inte är lika tillförlitligt som de påstått allmänna trenderna och mätningarna. Val kan ju vara valfusk, så kanske vi kan ersätta demokratin med storföretagens och MSMs analyser.
Jag måste delvis hålla med dig. Valresultat kan i bland till viss del vara en skimär och inte reflektera huruvida de är ett bevis för eller emot om landet kan betraktas som en demokrati.
USA är delvis ett sådant exempel, där en kandidat kan vinna de s.k. Popular Votes och en annan Electoral Votes. Är det ett utslag för demokratin om den kandidat som fått flest röster inte sedan vinner valet? Här måste jag nog säga att det faktiskt är det, så Demokrat jag än är och så frustrerad jag än var, när Trump vann trots att Hillery fick flesta absoluta röster på sig. Så länge de två helt dominerande partierna är överens om att det valsystem som idag råder är det som är bäst för den amerikanska demokratin, så är också det ett utslag för den demokratiska viljan, när den som vinner electoral votes också blir President. Oavsett hur många miljoner röster mer som avlagts på den andra kandidaten. Gillar man inte systemet, och tycker det är orättvist, får man arbeta för en förändring av detsamma.
Tycker jag det är en demokrati när man antingen begränsar vilka partier eller kandidater som får ställa upp i ett val alternativt efter ett val proklamerar "de stora ledaren" som vinnare av valet med (typ) 96,7 % av rösterna, efter att ha tvingat folk till valurnorna och med hot eller löftet talat om för dem hur de skulle rösta. Nej naturligtvis inte!
Du ställer frågan om det behövs val, när vi är så övertygade om att Biden skall vinna som tendenserna nu visar. Frågan är enkel att besvara. Ja självklart, val behövs alltid och val skall alltid hållas. Det är också både en medborgerlig skyldighet och en viktig rättighet att ta tillvara på sin rösträtt. För att använda en gamla klyscha, om man inte utnyttjar sin rätt till att rösta har man också förverkat sin rätt att därefter klaga, om saker och ting inte utvecklar sig på det sätt man själv önskar.
Tror jag då att Biden har så stor ledning att det nu är kört från Trump?
Ja och nej, om inget oförutsätt händer, en "October Suprise", av megamagnitud, så har jag mycket svårt att se att Trump, i den nedåtgående trend han nu befinner sig, skall kunna vända detta. Han har haft alla kort, han har bara spelat dom fel. Inte minst ju närmare valet han kommit ju mer fel har det blivit. Nu får det nog bli en "Wag The Dog" händelse för att valvindarna skall flippa över till den sittande Presidentens fördel.
Håller med alla som tycker att Biden är en svag kandidat för det Demokratiska Partiet, jag ser också ett problem i att han är så gamla som han är, men jag ser nog också ett större problem i Trumps ålder och sjukdomstillstånd. Biden är vältränad för sin ålder, Trump är en åldrande fettsäck, helt utan fysiskt aktivitet. Och nej, det är inte fysisk aktivitet att spela golf, åkandes golfbil och med bagen i bilen. Det ger i bästa fall lite frisk luft, men ingen fysisk träning. Men Biden är en trygg kandidat, det amerikanska folket vet vad dom får, en traditionell Demokratisk politik, utan överraskningar, i väntan på nästa stora ledare för det Demokratiska Partiet, efter namn som Roosvelt, John F Kennedy, B Clinton och Obama.