2020-10-08, 08:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I mätningarna på Stockholms avloppsvatten var det nästan lika höga värden, oavsett hur många i samhället som var smittade i samhället. Förutom under högsommaren, när man inte hittade något alls.

Vad jag menar är, man kan nog inte dra några slutsatser om hur utbredd smittan är från avloppsvattnet. Det är nog mer som en av/på knapp. Man kan avgöra om det finns förekomst (eller inte) av covid, i upptagningsområdet för det avloppsvattnet.

Så laboratoriet kunde nog se tidigt att det dök upp i Uppsala, men klokare än så blir man inte. Vanlig PCR-testning är nog en avsevärt bättre indikator när man väl har lite spridning.

Se mitt fetade nedan, tack IM:

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, man ser skillnader i koncentrationer beroende på hur många som är smittade. Skulle därför säga att det är en säkrare metod om man vill veta smittans utbredning. Alla testar sig inte, men de allra flesta går på toaletten.
Citera
2020-10-08, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så länge IVA fall och dödlighet är platt som en pannkaka så är det ingen ökning.
Läs artikeln i fråga, citat:
Forskarna kan dock konstatera att det ökade antalet fall av covid-19 de senaste veckorna reflekteras i avloppsvattnet och därmed inte beror på att fler personer har testats.
Ökad smitta mer jobb för sjukvården, fråga Uppsala.

Avloppsvattnet avslöjade: Ökad smittspridning i Uppsala
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/forutsag-okad-smittspridning-av-corona-i-avloppsvattnet

Kraftig smittspridning i Uppsala län – Akademiska kan gå upp i stabsläge
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/planerad-vard-stalls-in-pa-akademiska
Citera
2020-10-08, 08:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Så kan det gå när inte masken är på!

”Det verkar som att fler personer än vad som tidigare varit känt har smittats av coronaviruset i Vita huset, rapporterar ABC News. Enligt ett internt regeringsmeddelande har "34 anställda och andra kontakter" smittats de senaste dagarna. En senior rådgivare till presidenten ska vara bland de smittade.”

svt.se
Citera
2020-10-08, 08:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Otroligt!

Skrämmande:

– Väldigt många har blivit sjuka. Bristande utrustning är en orsak, särskilt i början. Vår städerska kom utan skyddsutrustning till en avdelning där vi vårdade smittade. Hon var livrädd, men fick utrustning av oss, säger Jens Odsvall. ”

Jag vet inte vad de tänkt sig ska hända, tror de resultatet blir annorlunda den här omgången? Det enda vi lär oss av historien är att vi inte lär oss något av historien. Att göra om samma sak och tro på ett annorlunda resultat är definitionen på vansinne.
Citera
2020-10-08, 08:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Så kan det gå när inte masken är på!

”Det verkar som att fler personer än vad som tidigare varit känt har smittats av coronaviruset i Vita huset, rapporterar ABC News. Enligt ett internt regeringsmeddelande har "34 anställda och andra kontakter" smittats de senaste dagarna. En senior rådgivare till presidenten ska vara bland de smittade.”

svt.se
Skicka Tegnell på dem!

Allvarligt talat så är det lite lustigt att höra en del svenska kommentarer till detta.
Citera
2020-10-08, 08:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte vad de tänkt sig ska hända, tror de resultatet blir annorlunda den här omgången? Det enda vi lär oss av historien är att vi inte lär oss något av historien. Att göra om samma sak och tro på ett annorlunda resultat är definitionen på vansinne.
Ja, det känns som vansinne, igen!

Det ska bli mycket intressant att höra vad regeringen beslutar idag om lättnaderna i antal vid publika evenemang, fortsatt 50 eller ny gräns på 500?
Citera
2020-10-08, 08:45
Medlem
Läget i Europa i Irish Times svep.

Noterar att holländarna har fått slut på remdesivir och frågar om sjukhusplatser i Tyskland. De hoppade på flockimmunitetsvagnen och nu har de problem igen.

https://www.irishtimes.com/news/world/europe/bars-and-cafes-shut-in-european-capitals-as-second-wave-takes-hold-1.4374945
Citera
2020-10-08, 08:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skicka Tegnell på dem!

Allvarligt talat så är det lite lustigt att höra en del svenska kommentarer till detta.
Ja, alltihopa är som en svart komedi och om man inte själv satt mitt i smeten hade man nog kunnat skratta åt det!🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-08, 08:54
Medlem
Citat:
Se mitt fetade nedan, tack IM:
Tack, men jag har tittat på statistiken själv, och jag har omfattande eftergymnasial utbildning inom statistik.

Deras mätserie gav inte något stöd för att de kan förutsäga nivån av smitta, utan enbart förekomsten av den. Att värdena i avloppet kan väntas bli högre när IVA är fullsatt tillför ingen ny kunskap.

Det finns ingen prestige för mig i det ena eller det andra. Jag hade gärna sett att man kunde använda avloppsmätningar på det här sättet. Men fel är fel. Om korrelationen hade varit bra så hade alla länder enbart ägnat sig åt avlopp nu.

Antalet hittade fall är en mycket bättre indikator för nivån av smitta. Avloppet kan däremot detektera smitta där man inte testar människor i bred skala.
Citera
2020-10-08, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Stäng samtliga förskolor också kommer rapporter om att smittade föräldrar lämnar barn på förskolor.

Ja men så kan man ju göra... Finns inga restriktioner om att barn inte får gå i skolan /förskola även om det finns smitta i familjen....
Citera
2020-10-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Läget i Europa i Irish Times svep.

Noterar att holländarna har fått slut på remdesivir och frågar om sjukhusplatser i Tyskland. De hoppade på flockimmunitetsvagnen och nu har de problem igen.

https://www.irishtimes.com/news/world/europe/bars-and-cafes-shut-in-european-capitals-as-second-wave-takes-hold-1.4374945

Jag undrar lite vad folk här i tråden säger om det som händer runt om i Europa nu?

Sverige är ju hatat för att vi inte stängde ner i våras.
Nu när alla länder länge har sett vad som är på gång utan att stänga i tid? Är inte alla dessa länder massmördare nu?
Citera
2020-10-08, 09:01
Medlem
vinlands avatar
Det känns fan som man planerat med flit för att maximera smitta i samhället, när man ser till FHM:s strategier, där man nu "bollar" med "lättnader", när man vet att virus alltid kommer efter sommaren.

Och i USA ser vi nu hur de stora medicinbolagen börjar stämma varandra, så fort ett nytt ämne som verkar lovande, presenteras för offentligheten. Donald Trump skall enligt medierna äga andelar i medtech-företaget Regeneron, som han just fått en egen dos ifrån som han nu talar varmt om:
https://www.fiercepharma.com/pharma/pfizer-biontech-regeneron-sued-for-infringement-allele-s-patent-their-covid-19-products

Frågan är vad Tegnell och Giesecke har för privata intressen inom Medtech. Kan inte Wikileaks-gänget börja gräva lite i denna skit..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in