Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Han kan nog chilla av och relaxa. Immun är han garanterat även om han inte har antikroppar. Hade han inte blivit immun hade han varit död i dag. Kroppen har ju bevisligen besegrat viruset.
Enligt vissa forskare är han inte immun. Han har ett skydd, men han är inte immun. Immunitet kräver enligt dessa antikroppar. Andra forskare verkar kalla även T-cellernas respons för immunitet, men man kan bli sjuk trots denna, så det är en lite suddig linje här.
Utifrån att T-cellsrespons inte är immunitet så är kroppens immunförsvar ändå mycket väl förberett nästa gång har drabbas av viruset och han kommer troligen att bara bli lätt sjuk, eller kanske helt asymptomatisk. Han kommer troligen att smitta väldigt lite (men kan fortfarande smitta). Allt under förutsättning att hans immunförsvar fungerar som det skall.
De som har varit extremt milt sjuka första gången (kanske helt asymptomatiska), de bör faktiskt vara mer oroliga då det kan innebära att de vid kraftig smitta en andra gång kan bli allvarligt sjuka i alla fall. Detta hävdar en del forskare som baserar det på att mängden smitta också påverkar hur sjuk man blir.
Vi kommer nog inte att bli av med detta viruset, men när du smittats av det ett en-två-tre gånger (beroende på hur mycket) så kommer kroppen att klara av det bra framöver (till dess det muterar eller att immunförsvaret börjar tunnas ut).
Själv hade jag antikroppar i våras, men inte längre. Jag är inte jätteorolig precis, men jag är inte heller helt säker...