2020-10-07, 23:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Undvik viruset som pesten.

Motocrossföraren Paul Coene, 46, var nära att dö i covid-19. Ändå fick han negativt svar på sitt antikroppstest. Nu är han ständigt rädd för att bli sjuk igen, och besviken på att uppföljningen från sjukvården uteblivit.

– Ingen har undersökt mig sedan jag kom ut.

https://www.svd.se/var-nara-att-do--paul-fick-anda-inga-antikroppar

Dog nästan i corona – men fick ändå inga antikroppar | SvD
Motocrossföraren Paul Coene, 46, var nära att dö i covid-19. Ändå fick han negativt svar på sitt antikroppstest. Nu är han ständigt rädd för att bli sjuk igen, och besviken på att uppföljningen från sjukvården uteblivit. – Ingen har undersökt mig sedan jag kom ut.
www.svd.se

Har hört sjukvårdspersonal säger att så mycket som varannan som varit sjuk i Covid19 saknar antikroppar. Borde finnas undersökningar om det, om det är så vanligt. Borde ju i någon mån gå att belägga eller förkasta, inte minst nu med ökad testning. Dvs, uppföljning några månader efter det att att de fått positiva covid19- test. Då är det intressant att vet hur många av dessa som har antikroppar, 1, 3, 6, 9 eller 12 månader efter konstaterad infektion.
Citera
2020-10-07, 23:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ett vaccin kommer dock inte att utrota viruset utan bli ett tillägg till hur influensa hanteras. När viruset infekterat tillräckligt många kommer det uppstå en viss immunitet, även om den inte är fullständig. Alltså ungefär som influensa.

Är det då "accepterat" att det skulle dö 2000-3000 gamlingar i covid-19 och influensa årligen?

Det vet jag inte, jag tycker inte det är ok, vad tycker du?
Citera
2020-10-07, 23:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hail Trump, he wins again! Det känns som media trumprunkar, de får inte nog liksom. Vi är många som önskar honom allt väl, men svensk media är bortom sunt förnuft. Är han Usa:s president eller vår?
Hahaha, ja, jag håller med!😆

Ibland går det lite väl långt, eller rättare sagt svensk media är vettlösa och fega.
Citera
2020-10-07, 23:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Undvik viruset som pesten.

Motocrossföraren Paul Coene, 46, var nära att dö i covid-19. Ändå fick han negativt svar på sitt antikroppstest. Nu är han ständigt rädd för att bli sjuk igen, och besviken på att uppföljningen från sjukvården uteblivit.

– Ingen har undersökt mig sedan jag kom ut.

https://www.svd.se/var-nara-att-do--paul-fick-anda-inga-antikroppar

Dog nästan i corona – men fick ändå inga antikroppar | SvD
Motocrossföraren Paul Coene, 46, var nära att dö i covid-19. Ändå fick han negativt svar på sitt antikroppstest. Nu är han ständigt rädd för att bli sjuk igen, och besviken på att uppföljningen från sjukvården uteblivit. – Ingen har undersökt mig sedan jag kom ut.
www.svd.se

Han kan nog chilla av och relaxa. Immun är han garanterat även om han inte har antikroppar. Hade han inte blivit immun hade han varit död i dag. Kroppen har ju bevisligen besegrat viruset.
Citera
2020-10-07, 23:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det gör det, så han måste ha smittats några dagar innan han testades. Nåja - huvudsaken är att han mår bra! Så vi fortsatt har lite ordning i världen!
Men det är förvånande snabbt? Läkare hade följt en covid-positiv kvinna i 45-års åldern som var frisk tidigare. Hon blev först milt sjuk men dag 45 fick hon åka in akut för syrgas. Väl hemma igen var hon sämre än innan akutbesöket och hon var sjuk i 3-4 månader. De hade kollat antikroppar och hon påvisade dem endast mellan dag 54-82, eller liknande siffror. Jag kommer inte ihåg exakta dagar. Det tog henne alltså mer än 50 dagar att utveckla antikroppar.
Citera
2020-10-07, 23:52
Medlem
Du har inte grepp om hela denna situationen.
Du har inte grepp om den mikrobiologiska bakgrunden.
Du har inte klart för dig de medicinska riskerna.
Du har inte koll på det ekonomiska läget.
Du har inte förstånd på de internationella riskerna.

Med andra ord du gör det allt för lätt.
Det här är större än din svenska horisont.
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det mest av det du skriver ovan kring komplikationer är skapat "här inne". Det finns komplikationer av många sjukdomar som influensa, körtelfeber/EBV, TWAR, lunginflammation och ffa om du ligger lång tid i respirator. Kan ta månader eller år att bli helt återställd. Om fler drabbas av ett virus (nytt/befolkning naiv) kommer fler få komplikationer.

Det är dock fortfarande inte poängen med det jag skriver och det behöver jag inte repetera.

Om det inte är din poäng - ja då är det långsökt av dig som du svarar - eftersom jag inte har skrivit om några andra sjukdomars komplikationer... Du svarar alltså på något jag inte skrivit och dessutom något som inte är din poäng.

Nu håller vi oss till saken.
Senast redigerad av Urbizzo 2020-10-07 kl. 23:57.
Citera
2020-10-07, 23:53
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men det är förvånande snabbt? Läkare hade följt en covid-positiv kvinna i 45-års åldern som var frisk tidigare. Hon blev först milt sjuk men dag 45 fick hon åka in akut för syrgas. Väl hemma igen var hon sämre än innan akutbesöket och hon var sjuk i 3-4 månader. De hade kollat antikroppar och hon påvisade dem endast mellan dag 54-82, eller liknande siffror. Jag kommer inte ihåg exakta dagar. Det tog henne alltså mer än 50 dagar att utveckla antikroppar.

Ja, men då var hon ett väldigt ovanligt undantag. Antikropparna brukar börja komma på dag 9 eller 10 (där dag 1 är dagen då man smittas).

Jag hoppas bara att det inte är så illa, att Trump har gått upp för tidigt, och tagit hela den här uppåttjack-cocktailen för att kunna vara uppe och visa sig vital, i stället för att ligga och vila som han borde göra... och att cytokinstormen inte sätter in på dag 10! Man känner sig ju ofta bättre några dagar precis innan - det hör till sjukdomsbilden!

Om onsdag förra veckan var dag 1, så blir det nu i helgen... I så fall lär han bli ännu sjukare, just för att han ej unnat sig att vila.
Citera
2020-10-08, 00:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men då var hon ett väldigt ovanligt undantag. Antikropparna brukar börja komma på dag 9 eller 10 (där dag 1 är dagen då man smittas).

Jag hoppas bara att det inte är så illa, att Trump har gått upp för tidigt, och tagit hela den här uppåttjack-cocktailen för att kunna vara uppe och visa sig vital, i stället för att ligga och vila som han borde göra... och att cytokinstormen inte sätter in på dag 10! Man känner sig ju ofta bättre några dagar precis innan - det hör till sjukdomsbilden!

Om onsdag förra veckan var dag 1, så blir det nu i helgen... I så fall lär han bli ännu sjukare, just för att han ej unnat sig att vila.
Tack.

Ja, det är så jag tänker också. Han borde ha vilat, som du säger så kan det ju vända ungefär dag 10.
Citera
2020-10-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför inte stänga skolorna helt och införa distansundervisning tills dess vi har ett vaccin? Det vore faktiskt det enda vettiga.
Stäng samtliga förskolor också kommer rapporter om att smittade föräldrar lämnar barn på förskolor.
Citera
2020-10-08, 00:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Stäng samtliga förskolor också kommer rapporter om att smittade föräldrar lämnar barn på förskolor.

Det borde man göra.
Citera
2020-10-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Han kan nog chilla av och relaxa. Immun är han garanterat även om han inte har antikroppar. Hade han inte blivit immun hade han varit död i dag. Kroppen har ju bevisligen besegrat viruset.

Enligt vissa forskare är han inte immun. Han har ett skydd, men han är inte immun. Immunitet kräver enligt dessa antikroppar. Andra forskare verkar kalla även T-cellernas respons för immunitet, men man kan bli sjuk trots denna, så det är en lite suddig linje här.

Utifrån att T-cellsrespons inte är immunitet så är kroppens immunförsvar ändå mycket väl förberett nästa gång har drabbas av viruset och han kommer troligen att bara bli lätt sjuk, eller kanske helt asymptomatisk. Han kommer troligen att smitta väldigt lite (men kan fortfarande smitta). Allt under förutsättning att hans immunförsvar fungerar som det skall.

De som har varit extremt milt sjuka första gången (kanske helt asymptomatiska), de bör faktiskt vara mer oroliga då det kan innebära att de vid kraftig smitta en andra gång kan bli allvarligt sjuka i alla fall. Detta hävdar en del forskare som baserar det på att mängden smitta också påverkar hur sjuk man blir.

Vi kommer nog inte att bli av med detta viruset, men när du smittats av det ett en-två-tre gånger (beroende på hur mycket) så kommer kroppen att klara av det bra framöver (till dess det muterar eller att immunförsvaret börjar tunnas ut).

Själv hade jag antikroppar i våras, men inte längre. Jag är inte jätteorolig precis, men jag är inte heller helt säker...
Citera
2020-10-08, 00:52
Medlem
Ena barnet går på gymnasiet (det andra barnet smittade ju min familj asymptomatiskt i våras via smitta från högstadiet eller skolbussen). Nu är det andra barnets skola och klass drabbat också. Undervisningen sker nu på distans i två veckor framåt. Smittspårning pågår, men man har låst ned det till att det är i kollektivtrafiken eller på skolan som eleven smittats.

Just saying...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in