2020-10-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Men 1a krängningen var ju ganska tidigt i skeendet, skulle det redan finnas så mycke vatten ombord?

Det är bara du som sagt att den första slagsidan blev 50 grader (fem noll)

Enligt boken jag läser uppskattas den till 15 grader (ett fem)

Har du en källa?
Citera
2020-10-07, 22:34
Medlem
Citat:
Men 1a krängningen var ju ganska tidigt i skeendet, skulle det redan finnas så mycke vatten ombord?

Den tyska rapporten påstår ju i avsnitt 17.1 att det ska ha funnits väldigt mycket extravikt på styrbordssidan från början. Även om jag inte förstår resonemanget och hur man kommit fram till detta eller hur pass säkra man är på att detta stämmer.

De påstår väl senare i rapporten att det varit rostskador, ev på någon av ballasttankarna vad jag förstår det som, även om jag tror att de öppnar för att det skulle kunna vara i något annat utrymme också.
Citera
2020-10-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag ska fundera på saken.

Du får addera fartygets attityd gentemot vågorna också. Bogporten kunde utan problem mata in 2000 ton på en minut när det var vidöppen och mötte vågor närmast rakt på i 14 knop, vilket utan problem förklarar den snabba kantringen. Inträngning från styrbord, med ett hål långt upp tar klart längre tid.

Att motorerna är designad att fungera med vatten runt sig låter ändå rimligt. Som någon skrev var det tryckfall i smörjoljan pga lutning som stängde ned dem. Återstår vilka möjligheter som finns att räta upp slagsidan med massivt med vatten långt ned.

Enligt den här artikeln är bogrampen låst i stängt läge där hon ligger nu. Så det vatten som kommit in in på bildäck måste läckt runt rampen eller kommit in på annat sätt. Den kan inte varit öppen ute på havet. Eller, om den varit öppen måste besättningen lyckats stänga och låsa iaf.

https://www.sjofartstidningen.se/gatan-estonia/
Senast redigerad av likewhatyoudont 2020-10-07 kl. 22:37.
Citera
2020-10-07, 22:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag ska fundera på saken.

Du får addera fartygets attityd gentemot vågorna också. Bogporten kunde utan problem mata in 2000 ton på en minut när det var vidöppen och mötte vågor närmast rakt på i 14 knop, vilket utan problem förklarar den snabba kantringen. Inträngning från styrbord, med ett hål långt upp tar klart längre tid.

Att motorerna är designade att fungera med vatten runt sig låter ändå rimligt. Som någon skrev var det tryckfall i smörjoljan pga lutning som stängde ned dem. Återstår vilka möjligheter som finns att räta upp slagsidan med massivt med vatten långt ned.

Vad tror du i sammanhanget om teckningarna Henrik Sillaste ritade som visar en uppfälld bogramp med vatten sprutande på sidorna?

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.2.4.htm

Det var alltså några minuter efter de stora smällarna när han anlänt till kontrollrummet och tittade på monitorerna.
Citera
2020-10-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Enligt den här artikeln är bogrampen låst i stängt läge där hon ligger nu. Så det vatten som kommit in in på bildäck måste läckt runt rampen eller kommit in på annat sätt. Den kan inte varit öppen ute på havet. Eller, om den varit öppen måste besättningen lyckats stänga och låsa iaf.

https://www.sjofartstidningen.se/gatan-estonia/
Det stämmer inte med officiella rapporten. Vid inspektion "en meters öppning upptill", isärslitna gångjärn, hydrauliken lossnat. Ska vara filmat med.
Citera
2020-10-07, 22:50
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Det är bara du som sagt att den första slagsidan blev 50 grader (fem noll)

Enligt boken jag läser uppskattas den till 15 grader (ett fem)

Har du en källa?

Nja, jag fick den uppgiften av en annan forumgäst, möjligt att detta inte stämmer.
Citera
2020-10-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är ingen skeppskonstruktör, men spygatter har vl i allmänhet en ”back-ventil/lucka” som hindrar att vatten går bakvägen? Sedan tror jag att Bladstall skrev att bildäcks spygatter gick till däck 0, men jag kan ha fattat fel. De syns väl inte på utsidan i vart fall?

Men det du skriver om akterporten är intressant. Är det bekräftat?

Det var i boken jag hade läst om akterporten. Samma illustration som i boken fick jag syn på här:

https://midtifleisen.wordpress.com/2019/09/27/ms-estonia-25-years-on-the-supressed-sinking-scenario/
Citera
2020-10-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om du skulle bedöma Carl Övbergs vittnesmål separat, som man skulle göra om det gällde Palmemordet eller något annat, vad säger du om tillförlitligheten?

Han är ju ett nyckelvittne för det tyska varvet för att förmoda att saunaavdelningen på däck 0 står under tryck och för dem att förmoda en läcka.

Får intrycket att han mer eller mindre erkänner i dokumentären att han hållet på med en del fuffens i Estland, eller det kanske bara är jag som missförstår det som sägs.

Det som dock gör att jag skulle ta hans vittnesmål på allvar är väl att man enligt uppgift klippt bort saunaavdelningen från dykfilmerna. Givet hur man verkar ha råkat klippa bort området där det påträffade hålet fanns så är det väl i det här läget inte direkt orimligt att något inte står helt rätt till där nere.
Citera
2020-10-07, 22:54
Medlem
Citat:
Första krängningen kan ha orsakats av att visiret lossnade snett och hamnade i vattnet i fören som ett roder som krängde båten åt sidan. Sedan slets det loss helt och fartyget rätade upp sig tillfälligt innan hon fick så mycket vatten på bildäck att hon kantrade. Ena ”vingen” på visiret är böjd, det finns en möjlighet att det hände då.
Citera
2020-10-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Det stämmer inte med officiella rapporten. Vid inspektion "en meters öppning upptill", isärslitna gångjärn, hydrauliken lossnat. Ska vara filmat med.

Säker på att det med gångjärn och hydraulik gällde rampen och inte visiret?

Rampen har ju rimligen bara gångjärn i nederkant, och om de slitits isär borde rampen ramlat av.

Bergmark har sagt att öppningen var för liten för att man skulle ha kunnat ta sig in. Då kan den inte varit 1m.
Citera
2020-10-07, 22:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyBro
Var hittar jag denna rapport?
Estoniasamlingen:
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Där finns en del andra rapporter med senare studier av sjunkförloppet som jag tycker skall läsas av alla som är intresserade av frågan. Det är inte så att man inte har studerat frågan efter 1997:

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf
Citera
2020-10-07, 22:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Ja, om läckan inte var en följd av en kollision 1.02 utan existerade tidigare och vattenfyllt vissa utrymmen så bör det funnits en hel del. Sedan har jag ingen expertis, men om vatten rusar plötslig omkring på det sättet bör ju fartyget kunna kränga.

Men att få ihop denna hypotetiska läcka med det nu upptäckta hålet är väl en annan femma. Men det går möjligen.

Sedan måste förstås också hypotesen att besättningen gör ett misstag och vill stänga dörrar men istället öppnar dem från bryggan stämma. Där skall det vara så att det var förvirrande färger med rött och grönt som gör att det är möjligt att förväxla öppet med stängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in