2020-10-07, 21:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ett problem med att vattnet skulle börjat på däck 0&1 är att det redan kl 01 uppträdde en slagsida uppåt 50 grader som sedan snabbt rätades upp till runt 20.

Dels kan vatten långt ned enligt SSPA-rapporten bara ge upphov till 25 graders slagsida, dels är upprätandet problematiskt då det tyder på en fri vätskeyta (läs bildäck).

20 grader innebär också 2000 ton vatten på de lägre däcken. Ryms så mycket i maskinrummen? Borde då inte motorerna gett upp redan då och inte 01:10, när det var 35 graders slagsida?

Jag läste någonstans att motorerna fungerar trots mycket vatten i maskinrummet.

Slagsidan var temporär och fartyget rätade upp sig. Tanken här är förmodar jag att de stora stötarna som bäst sätts till ca 01.02, vad de nu innebär exakt och fartygets inbromsning och förhållande till väder och vind och ändrad stabilitet gör att en temporär slagsida uppstår varvid en massa vatten tas in inte minst genom den 4 meter långa och 1,2 meter breda läckan.

Fartyget har också tagit in vatten genom den delvis öppna bogrampen. Det samlas enligt det tyska varvets rapport också en massa vatten i bogvisiret. Enligt Anders Björkman kan det också vis stor slagsida ta in vatten via den aktra porten i detta läge. Hur som helst, om den stora slagsidan uppstår kommer rätt snabbt också bildäcket på något sätt att översvämmas om det finns en läcka in till däck 0 och 1. Inte minst underifrån då. Det ger efterföljande slagsida oavsett vilket teori som finns om förloppet innan dess, om jag förstår rätt.
Citera
2020-10-07, 21:24
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Det finns ju faktiskt bevis på att ubåtar har krockat med fartyg (även i storm vil jag minnas). Har du någon källa på människor som trålat bort sin utrustning på kända vrak?
Som du själv säger, köp inte den officiella versionen. Det var inte storm.
Citera
2020-10-07, 21:36
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Som du själv säger, köp inte den officiella versionen. Det var inte storm.

Jag köper inte den officiella versionen, men jag utgår från den när jag diskuterar med folk som tycks göra
Citera
2020-10-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Hur många åker ut med ubåt mitt i en storm och kraschar passagerarfartyg? Hör du hur dumt ditt argument ovan är?
Svarade nån tokstolle som spekulerade att en trålbord från trål hade orsakat skadan på fartyget.
Det blir bara värre och värre.
Citera
2020-10-07, 21:57
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ett problem med att vattnet skulle börjat på däck 0&1 är att det redan kl 01 uppträdde en slagsida uppåt 50 grader som sedan snabbt rätades upp till runt 20.

Dels kan vatten långt ned enligt SSPA-rapporten bara ge upphov till 25 graders slagsida, dels är upprätandet problematiskt då det tyder på en fri vätskeyta (läs bildäck).

20 grader innebär också 2000 ton vatten på de lägre däcken. Ryms så mycket i maskinrummen? Borde då inte motorerna gett upp redan då och inte 01:10, när det var 35 graders slagsida?

Man kan undra vad som kan få Estonia att kränga upp till 50 grader?
Måste vara nåt som påverkar hårt från utsidan, extremvåg eller annat fartyg.

Ang. motorerna som var, "Maskineri. Fyra MAN 8L 40 /45 dieslar." är dom nog inte så lättstoppade av sjögång eller vatten i maskinrummet i sig, men antar att det finns larm om att oljesmörjningen får problem vid kraftig krängning eller att det nödstoppar därav.
Citera
2020-10-07, 22:01
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Jag har sett andra omnämnanden om en nedsläckt båt nära Estonia som gav sig av efter olyckan, men har inte hittat ursprungskällan.

Det reagerade jag på från radiotrafiken som finns på Youtube mellan dom inblandade fartygen att Silja Europa får utslag på radarn att något finns längre bort och där Silja frågar Mariella om det inte är Estonia. Mariellas svar och hur Silja svarar ger känslan av att båda har samma utslag på radarn.
Citera
2020-10-07, 22:01
Medlem
53....so whats avatar
Finns nåt diagram eller liknande med en Tidslinje där man kan se när allt sker?
Citera
2020-10-07, 22:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Man kan undra vad som kan få Estonia att kränga upp till 50 grader?
Måste vara nåt som påverkar hårt från utsidan, extremvåg eller annat fartyg.

Ang. motorerna som var, "Maskineri. Fyra MAN 8L 40 /45 dieslar." är dom nog inte så lättstoppade av sjögång eller vatten i maskinrummet i sig, men antar att det finns larm om att oljesmörjningen får problem vid kraftig krängning eller att det nödstoppar därav.

Om vattentäta dörrar under tryck öppnas, pang, pang, kan inte det strömmade vattnet orsaka en kraftig krängning?

Motorerna stoppas verkligen till sist av att de inte fick smörjning, om jag förstår det rätt.
Citera
2020-10-07, 22:21
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om vattentäta dörrar under tryck öppnas, pang, pang, kan inte det strömmade vattnet orsaka en kraftig krängning?

Motorerna stoppas verkligen till sist av att de inte fick smörjning, om jag förstår det rätt.

Men 1a krängningen var ju ganska tidigt i skeendet, skulle det redan finnas så mycke vatten ombord?
Citera
2020-10-07, 22:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Finns nåt diagram eller liknande med en Tidslinje där man kan se när allt sker?

Det är svårt att få ihop en sådan. De tre besättningsmännens i maskinrummet tidsuppfattning om när saker hände stämmer inte med de överlevande passagerarnas. Det är ett grundproblem. Visserligen kan det vara så enkelt att de förskjutit skeendet i tid. Sedan är det rätt svårt att få en entydig berättelse av deras vittnesmål som också varierar en del mellan förhörstillfällena och speciellt om man kombinerar dem med den patrullerande matrosen Silver Lindes. Det verkar finnas interna motsägelser av olika slag. Det är ju därför en del blivit misstänksamma mot dem och tror de ljuger.
Citera
2020-10-07, 22:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Stabilisatorfenan och dess styrning ligger bakom stabilisator- och kloaktankarna som ligger ungefär midskepps. Jag räknar 4 vattentäta skott till pool - och saunaområdet. Så att en läcka id fenan skull ge vatten i saunadelen förefaller långsökt.

Vidare får Estonia inte signifikant slagsida oavsett hur mycket vatten du få in på däck 0 (när det fylls upp ökar stabilitet t.o.m.) Det krävs vatten också på däck 1, och inte ens då kan du enligt kända stabilitetsberäkningar få mer än ca 20 grader slagsida (då har vi som jag skrivit många gånger tidigare knä- eller midjedjupt vatten på däck 1!) (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf, s.42). För att vatten skall komma upp till däck 1 krävs först och främst att däck 1 nästan är fyllt, detta samtidigt som 19 personer tar sig levande därifrån utan att se något som ens liknar den mängden vatten.

Om du skulle bedöma Carl Övbergs vittnesmål separat, som man skulle göra om det gällde Palmemordet eller något annat, vad säger du om tillförlitligheten?

Han är ju ett nyckelvittne för det tyska varvet för att förmoda att saunaavdelningen på däck 0 står under tryck och för dem att förmoda en läcka.
Citera
2020-10-07, 22:30
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag läste någonstans att motorerna fungerar trots mycket vatten i maskinrummet.

Slagsidan var temporär och fartyget rätade upp sig. Tanken här är förmodar jag att de stora stötarna som bäst sätts till ca 01.02, vad de nu innebär exakt och fartygets inbromsning och förhållande till väder och vind och ändrad stabilitet gör att en temporär slagsida uppstår varvid en massa vatten tas in inte minst genom den 4 meter långa och 1,2 meter breda läckan.

Fartyget har också tagit in vatten genom den delvis öppna bogrampen. Det samlas enligt det tyska varvets rapport också en massa vatten i bogvisiret. Enligt Anders Björkman kan det också vis stor slagsida ta in vatten via den aktra porten i detta läge. Hur som helst, om den stora slagsidan uppstår kommer rätt snabbt också bildäcket på något sätt att översvämmas om det finns en läcka in till däck 0 och 1. Inte minst underifrån då. Det ger efterföljande slagsida oavsett vilket teori som finns om förloppet innan dess, om jag förstår rätt.

Jag ska fundera på saken.

Du får addera fartygets attityd gentemot vågorna också. Bogporten kunde utan problem mata in 2000 ton på en minut när det var vidöppen och mötte vågor närmast rakt på i 14 knop, vilket utan problem förklarar den snabba kantringen. Inträngning från styrbord, med ett hål långt upp tar klart längre tid.

Att motorerna är designade att fungera med vatten runt sig låter ändå rimligt. Som någon skrev var det tryckfall i smörjoljan pga lutning som stängde ned dem. Återstår vilka möjligheter som finns att räta upp slagsidan med massivt med vatten långt ned.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-10-07 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in