Citat:
Ett problem med att vattnet skulle börjat på däck 0&1 är att det redan kl 01 uppträdde en slagsida uppåt 50 grader som sedan snabbt rätades upp till runt 20.
Dels kan vatten långt ned enligt SSPA-rapporten bara ge upphov till 25 graders slagsida, dels är upprätandet problematiskt då det tyder på en fri vätskeyta (läs bildäck).
20 grader innebär också 2000 ton vatten på de lägre däcken. Ryms så mycket i maskinrummen? Borde då inte motorerna gett upp redan då och inte 01:10, när det var 35 graders slagsida?
Dels kan vatten långt ned enligt SSPA-rapporten bara ge upphov till 25 graders slagsida, dels är upprätandet problematiskt då det tyder på en fri vätskeyta (läs bildäck).
20 grader innebär också 2000 ton vatten på de lägre däcken. Ryms så mycket i maskinrummen? Borde då inte motorerna gett upp redan då och inte 01:10, när det var 35 graders slagsida?
Jag läste någonstans att motorerna fungerar trots mycket vatten i maskinrummet.
Slagsidan var temporär och fartyget rätade upp sig. Tanken här är förmodar jag att de stora stötarna som bäst sätts till ca 01.02, vad de nu innebär exakt och fartygets inbromsning och förhållande till väder och vind och ändrad stabilitet gör att en temporär slagsida uppstår varvid en massa vatten tas in inte minst genom den 4 meter långa och 1,2 meter breda läckan.
Fartyget har också tagit in vatten genom den delvis öppna bogrampen. Det samlas enligt det tyska varvets rapport också en massa vatten i bogvisiret. Enligt Anders Björkman kan det också vis stor slagsida ta in vatten via den aktra porten i detta läge. Hur som helst, om den stora slagsidan uppstår kommer rätt snabbt också bildäcket på något sätt att översvämmas om det finns en läcka in till däck 0 och 1. Inte minst underifrån då. Det ger efterföljande slagsida oavsett vilket teori som finns om förloppet innan dess, om jag förstår rätt.