2020-10-07, 21:44
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Nej.

Studera kioskinnehavare. Ser de ut att leva gott på verksamheten? Anständiga arbetstider?

Dessutom rånrisk, sabotagerisk och stöldrisk. Av hela kiosken. Det räcker att du har ett cigarettpaket till salu så är ett inbrott närmast garanterat.

Hellre satsa på punktinsatser typ en ”langosvagn på en festival”, du fattar. Tråkigt med Corona nu bara.
Ja absolut är det ju detta att ta i beaktande!
Citera
2020-10-07, 21:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Hej

Fick en ide idag, har under en tid funderat på att starta en kiosk, kom på iden att istället för att bygga en kiosk så varför inte köpa en byggbarack på hjul, och inreda med det som behövs?

Plus sidan är ju - ingen lokalkostnad, den är hyfsat mobil, går ju utmärkt att sätta upp mindre uteservering (krävs väl nå tillstånd för det?)

Vet ett perfekt område på min ort, mindre bostadsområde utanför centrum där det inte finns någon konkurrens!

Tänker mig försäljning av vanligt kiosk utbud, kanske spel, möjligen lite basvaror.

Eftersom kiosken är mobil så går den ju att flytta om plan A inte funkar!

Vad tror ni om detta? Är det svårt att få tillstånd att ställa upp något dylikt?

Om du anser att det finns ett behov så är det bara kontakta kommunen för tillstånd. Sedan får du kontakta ev. markägare om det inte är kommunen. Generellt så är det inga problem att starta en kiosk som du tänker.

Ska du hantera livsmedel så får du kolla med kommunens livsmedelsavdelning. Kylar krävs för mackor bl.a.
Citera
2020-10-07, 21:48
Medlem
Tryckallan74s avatar
Vill också säga att området år ganska "oberikat" och inte mycket kriminalitet där, vad man läser om i alla fall! Samt att området nu kommer att byggas ut med lite finare radhus!
Senast redigerad av Tryckallan74 2020-10-07 kl. 21:51.
Citera
2020-10-07, 21:49
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om du anser att det finns ett behov så är det bara kontakta kommunen för tillstånd. Sedan får du kontakta ev. markägare om det inte är kommunen. Generellt så är det inga problem att starta en kiosk som du tänker.

Ska du hantera livsmedel så får du kolla med kommunens livsmedelsavdelning. Kylar krävs för mackor bl.a.
Tack, jag är ännu bara i planeringsstadiet och bör kunna ro detta i land utan att skuldsätta mig!
Citera
2020-10-07, 21:56
Medlem
Tryckallan74s avatar
Frågan är ju vad man ska satsa på? Invånarna i detta område har med bil nära till centrum, men tror inte de tar en promenad in för att de glömt köpa chips, fyllehunger samt barn som söker sötsaker, korv, energidryck, godis och så bör finnas en hel del.. Jag menar dagens samhälle varför gå/cykla in till centrum för att köpa sådant när det finns runt knuten och kanske är 5kr dyrare, Tobak absolut!

Sedan får man väl ha fingertoppskänsla vad övrigt utbud man bör ha!
Citera
2020-10-07, 22:11
Citat:
Frågan är ju vad man ska satsa på? Invånarna i detta område har med bil nära till centrum, men tror inte de tar en promenad in för att de glömt köpa chips, fyllehunger samt barn som söker sötsaker, korv, energidryck, godis och så bör finnas en hel del.. Jag menar dagens samhälle varför gå/cykla in till centrum för att köpa sådant när det finns runt knuten och kanske är 5kr dyrare, Tobak absolut!

Sedan får man väl ha fingertoppskänsla vad övrigt utbud man bör ha!

Kanske lite enklare mackor? Tänk typ paninis, finns högstadieskola/gymnasium i närheten kommer det dra in bra med deg
Citera
2020-10-07, 22:12
Bannlyst
Dumdristigt att dra igång egen verksamhet rätt upp och ned utan erfarenhet. Skulle råda dig att åtminstone försöka prova på kioskarbete eller arbete i förbutik innan du ger dig på ett sånt här projekt. Rätt vad det är blir du utbränd och har skulder att betala tillbaka. Att jobba i kiosk kan verka chill men det är det fan i mig inte.
Citera
2020-10-07, 22:17
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Dumdristigt att dra igång egen verksamhet rätt upp och ned utan erfarenhet. Skulle råda dig att åtminstone försöka prova på kioskarbete eller arbete i förbutik innan du ger dig på ett sånt här projekt. Rätt vad det är blir du utbränd och har skulder att betala tillbaka. Att jobba i kiosk kan verka chill men det är det fan i mig inte.
Tack för input, har jobbat inom handel tidigare, det tråkiga är att jag gått in i väggen flera gånger förut!
Citera
2020-10-07, 22:18
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Hellre satsa på punktinsatser typ en ”langosvagn på en festival”, du fattar. Tråkigt med Corona nu bara.

Den marknaden är väl redan fullsmockad med invandrare som köper stöldgods och kött från Achemeds hemslakteri. Däremot kanske en mobil kiosk inte vore en så dum ide på festivaler.
Citera
2020-10-07, 22:20
Medlem
AndersM79s avatar
Kolla om detaljplanen tillåter handel på den plats du tänkt ställa kiosken, annars är det rätt kört...
Citera
2020-10-07, 22:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Tack, jag är ännu bara i planeringsstadiet och bör kunna ro detta i land utan att skuldsätta mig!

Det är inte alls en dum idé och kan fungera bra i obygden. Jag har själv faktiskt tänkt på liknande sker tidigare, men då jag bor i storstan och jobbar med IT så kräver det ett ganska rejält ombyte.

Mina tips:

- Dra ihop en affärsplan, med kostnader, leverantörer, utbud, plats etc.
- Leverantörer blir troligtvis den närmsta snabbgross du kan hitta. Alt. närmsta billiga storbutik.
- Sälja färdiga mackor, det är bra marginaler. Fixa en typ av bordsgrill så kan du göra grillade mackor, korv, burgare och burritos.
- Bygg ut din lokal med mer restaurangprylar över tid. Typ grillbord, en liten grillugn för varma pizza slices, en wokplats.
- Skär upp frukt och plasta in på tråg, ställ i kylen så håller sig både annanas, melon och annat i flera dagar. Du kan nog t.om. sälja färdiga fruktsallader.
- Ha kalla dryckor som du tar bra betalt för.
- Försök få till tillstånd för tobak.
- Glasskyl på sommaren.
- Satsa på ett mindre sortiment, men ha vissa standardvaror och se till att allt du har ger hyffsade marginaler.
- Försäkring och ev. avtal med vaktbolag.
- Köp mycket billigt men bra begagnat så blir det billigt att dra igång.
- Starta AB
- Kolla med mobilbetalningar/Swish/iZettle.
Citera
2020-10-07, 22:28
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tack för input, har jobbat inom handel tidigare, det tråkiga är att jag gått in i väggen flera gånger förut!

Låter inte som att du är rätt person att satsa på en kioskvagn även om iden säkert kan funka.
Under första åren så kommer det inte finnas någon möjlighet att anställa så du får räkna med att jobba mellan 10-21 varje dag. En kiosk bör vara öppen sju dagar i veckan men kanske funkar det att ha stängt en av veckodagarna.

På kvällarna kommer du behöva köra lite extra med inköp och ekonomi om du inte hinner att fixa detta under arbetstid.

Ekonomin är nästa problem om det nu inte går väldigt bra. Våndan att få ihop tillräcklig inkomst för att klara inköp av nya varor och plocka ut en värdig lön så du kan få allt att gå runt hemma också.

Att du tidigare gått in i väggen tyder på att denna typ av jobb inte är för dig, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in