2020-10-07, 21:15
Medlem
Slettsnokens avatar
At vitnene fra Ås ble avhørt var en selvfølge for å motvirke forsvarets og de pårørendes påstand om mangelfull etterforskning.

Vitnene er ikke mer interessante for saken av den grunn, og det de muligens har sett er ikke relevant så lenge AE ble drept i S4.
Citera
2020-10-07, 21:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Vet du om politiet fant spor etter kvelning eller andre spor etter drapshandlingen? I den saken var det en person som var vitne til drapet.

Ekssamboeren Helge I*ar B*eland P*dersen ble i 2010 funnet skyldig i å ha drept K*rlsen med hammer og ved kvelning. Han ble dømt til 15-års forvaring, med en minstetid på ti år, og er i dag igjen en fri mann. P*dersen har også andre voldsdommer på seg.

Hovedvitnet i drapssaken var tiltaltes ekskone, som i august 2008 gikk til politiet og fortalte at hun hadde vært vitne til drapet natt til 6. mars i 2005. Etter drapet skal P*dersen ha dumpet liket i havet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-kan-drapssaker-loses-uten-lik/72412676
En duktig advokat hade naturligtvis fått honom frikänd. Det hade räckt med att köra stenhårt på att exkonan pressade honom på pengar och hotade med att gå till polisen om han inte betalade. För "alla skulle ju tro på henne" eftersom han är hårt belastad och för att alla "vet" att han hade mördat henne. Men egentligen var offret en självmordsbenägen narkoman eller tablettmissbrukare typ. Antagligen ville hans advokat få honom fälld.

Edit: Ord mot ord ger aldrig fällande dom i Sverige. Förr i tiden då, men inte nu längre.
Senast redigerad av ReedMe 2020-10-07 kl. 21:23.
Citera
2020-10-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hvorfor skal en GM gå tilbake til et åssted, altså velge å oppsøke det to ganger? Det er en stor ekstra risiko å ta. Hvorfor ikke legge igjen brev under drap/bortføring i såfall. Dette er tross alt planlagt i månedsvis.

Ikke sikkert denne turen var en del av planen, men noe uforutsett skjedde, som måtte ordnes opp i. Og det holdt ikke å vente til TH reiste hjem fra jobb på senere på dagen.
Citera
2020-10-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Med moderne analysemetoder tror jeg ikke man bommer på 10 cm altså. Kanskje to, tre centimeter. Hettemannen er nok ned mot 170-175 iflg mine Photoshop beregninger. Politiet har sagt at hettemannen ikke er TH, så det kan vi nok legge til grunn.

Det som er litt merkelig er at var kun Dagbladet som skrev at Politiet sa det ikke var TH, ingen andre medier (som jeg har fått med meg). Kan Dagbladets journalist ha misforstått politiet? Vi har altså ikke denne informasjonen direkte fra kilden, men kun skriftlig via journalist.
Senast redigerad av Alsagio 2020-10-07 kl. 21:27.
Citera
2020-10-07, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hur såg hennes hår ut när hon försvann? Varför gick man inte ut med ett så nytaget foto som möjligt i pressen? Varför ett gammalt?

Brunt hadde hun når hun forsvant. Gro som det andre vitnet het, har forvekslet.
Det florerte med forskjellige bilder av Anne, og flere av dem var gamle bilder fra 90-tallet, og tidlig 2000-tall.
Citera
2020-10-07, 21:39
Medlem
Citat:
En duktig advokat hade naturligtvis fått honom frikänd. Det hade räckt med att köra stenhårt på att exkonan pressade honom på pengar och hotade med att gå till polisen om han inte betalade. För "alla skulle ju tro på henne" eftersom han är hårt belastad och för att alla "vet" att han hade mördat henne. Men egentligen var offret en självmordsbenägen narkoman eller tablettmissbrukare typ. Antagligen ville hans advokat få honom fälld.

Edit: Ord mot ord ger aldrig fällande dom i Sverige. Förr i tiden då, men inte nu längre.
Det er mulig at du har rett i at en dyktig advokat hadde fått han frikjent. Jeg vet ikke, da jeg ikke har satt meg inn i saken. Her er mer detaljer:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3vPGq/15-aars-forvaring-for-ann-helen-drapet

https://www.dagbladet.no/nyheter/ann-helen-kjempet-for-livet/65198279

Siden 2000 er fem kvinner og tre menn i Norge antatt drept uten at de er funnet, viser en kartlegging VG har gjort. I tillegg har en mann blitt dømt for drap, før politiet visste at liket var funnet.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b5vlQv/ni-drapssaker-ingen-lik
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-07 kl. 21:49.
Citera
2020-10-07, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Det er som sagt bare bra å ha hypoteser om at hun ble drept i S4. Det skulle bare mangle. Alle muligheter må sees på. Men man kan altså ikke slå fast at hun ble drept i S4

Det jeg savner er en god hypotese på hvordan hun ble drept - og hva f.eks rollen til Hettemannen er? (Med tanke på at TH er skyldig)

Jeg har hverken lest eller hørt noen gode løsninger der alt henger sammen med tanke på at TH er skyldig..

Hvorfor skulle Hettemannen ta risiko med å dra til S4 hvis AEH allerede var drept?

Du kan kalle det for hypotese hvis du vil, men det kommer jo til et punkt der sannsynligheten for at hun har blitt drept i S4, er så overveiende at man kan slå det fast. Politiet, Rettsmedisinsk Institutt og Lagmannsretten mener at hun ble drept der, og det er jo de som til syvende og sist "slår fast", og så har vi TT her da, som prøver å slå løs.
Det er jo ikke noe å prøve å vri seg unna med å hele tiden skal snakke om hettemannen. Det er jo ikke han jeg snakker om.
Jeg merker en voldsom motstand fra opposisjonen når jeg lager et poeng ut av at AE ble drept hjemme. Hvorfor er det slik? Er det fordi at da blir kidnappingshypotesen usannsyneliggjordt, og at det dermed peker mot TH?
Samme når jeg snakker om psykopati, så blir det denne voldsomme motstanden.
Citera
2020-10-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Klart det er svårt å dømme noen uten et lik. Men hvis man kan slå fast dødsårsaken, ta TH i løgn, sannsynligjøre at han står bak og at man har motiv, så er man langt på vei. Og slik ser det ut nå. Det er ikke så mange uoppklarte saker i Norge, så det blir vanskelig å finne noe å sammenlikne med. Men jeg vet en sak der en mann ble dømt for drap, selv om man aldri hittad noe kropp. Men ikke av strypning, men av skuddskader. Kan finne link hvis du vil.

Støttes, og det er opplagt at politiet bygger en sak mot TH
Citera
2020-10-07, 21:43
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Det er som sagt bare bra å ha hypoteser om at hun ble drept i S4. Det skulle bare mangle. Alle muligheter må sees på. Men man kan altså ikke slå fast at hun ble drept i S4

Det jeg savner er en god hypotese på hvordan hun ble drept - og hva f.eks rollen til Hettemannen er? (Med tanke på at TH er skyldig)

Jeg har hverken lest eller hørt noen gode løsninger der alt henger sammen med tanke på at TH er skyldig..

Hvorfor skulle Hettemannen ta risiko med å dra til S4 hvis AEH allerede var drept?

Kan elektrikeren ha kommet på døren 0948 slik at operasjonen ble avbrutt? Eller ringte han kun hennes mobil?
Citera
2020-10-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Kan elektrikeren ha kommet på døren 0948 slik at operasjonen ble avbrutt? Eller ringte han kun hennes mobil?

Det gjorde han jo ikke, så fremt han snakker sant.

Men Hettemannen kan ha tatt turen for å ordne opp i noe uforutsett eller sjekke at alt var staget som det skulle, i tilfelle noe kom til S4 før TH kom hjem fra jobb
Citera
2020-10-07, 21:50
Bannlyst
Citat:
Jo då, vi har fall i Sverige där den misstänkte blev dömd utan kropp. Men inget fall där man bevisat strypning där offrets kropp saknas.

Du eller någon annan i tråden får gärna länka till ett sådant fall där gm blev dömd. Ni får välja vilken jurisdiktion ni vill, bara landets rättsstat är modern. Voodomord i Kongo gäller alltså inte.

Jeg vet ikke, det er som sagt ikke mange saker i Norge som er uoppklart. Å drepe med kvelning er heller ikke så vanlig, og heller ikke med strips, hvis det er det som er brukt. Du får sette link-damen på saken, og så får vi se hva hun finner ut. Dessuten blir det feil å sammenlikne saker på grunnlag av de elementene som du nevner, da bevisbildet kan være noe helt annet. Hvis du vil åstadkomma til at du tror at TH ikke kommer til å bli dømt, så er det greit, det må du jo få lov til å tro.
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-10-07 kl. 21:55.
Citera
2020-10-07, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Milli kommer til å tro at TH er skyldig til lenge etter at det motsatte er bevist.

Det er greit at du håper på at det motsatte kommer til å bli bevist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in