2020-10-07, 21:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Om det är Novus undersökning du avser när skriver att 100 000 personer har långvariga symptom pga Corona så behöver du nog tänka ett varv till. Tips att snegla på diskussionen vi hade för några dagar sedan här i evighetstråden, då ramlar kanske polletten ner. Förövrigt har Novus tillsammans med svenska folket även kommit fram till hundratusentals svenskar tror att de blivit smittade av corona under november-januari 2019! säger lite om trovärdighet i deras undersökningar när det kommer till c19.

Det är ju allmänt känt att viruset i någon mån fanns i landet redan runt årsskiftet. I vilken omfattning är däremot oklart. Att hundratusentals skulle tro det ställer jag mig tveksam till.
Citera
2020-10-07, 21:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Sant det du säger men dagens uppskruvade tonläge gentemot denna pandemi, motsvarar inte dess skadeverkningar. Miljoner människor dör i sjukdomar varje år som TBC, Malaria och andra både nya och gamla. 2014 var det på vippen att kunna bli en pandemi efter att västafrika råkade ut för det värsta Ebola utbrottet i historien.
En bok i det ämnet påtalade att det var mycket nära att det kunnat bli en pandemi.
Ebola 70-80 procents dödlighet, vilket denna pandemi inte når upp till.

Fast när det gäller Ebola så tvagar vi inte personligen våra lik tillsammans med våra anhöriga, så i vår kultur är Ebola inget stort problem.
Citera
2020-10-07, 21:28
Medlem
Forskare överväger lämna Sverige

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/efter-kritiken-forskare-overvager-lamna-sverige/
Citera
2020-10-07, 21:32
Avslutad
När får folk nog av allt jävla trams och utkräver hämnd på alla dessa psykopater som har fördärvat livet för så många? Såna ashål som Andrew Coumo, Bill de Blasio, Gavin Newsom med flera borde för fan hängt i närmaste lyktstolpe.
Många ledare här i Europa också för den delen...

Jag tycker att alla ska se den filmen "Urgent warning for humanity" på https://www.stopworldcontrol.com/en

Varför envisas man med att tvinga folk bära blöja för munnen i så många länder? Det borde väl bli uppenbart för alla vid detta laget att blöja inte hjälper, annars hade ju denna "virus" mer eller mindre dött ut i länder som Frankrike och Spanien där folk tvingas bära blöja även utomhus.
Istället ska nu både Italien och Polen tvinga folk att bära blöja även utomhus. Antingen är man totalt jävla rubbad i skallen eller så följer man en agenda, jag tror på det senare.
Och vad händer när denna "Corona" ändå fortsätter att öka, jodå nya lockdowns och stängda gränser.

Nej detta är så jävla uppenbart att allt detta har bara ett syfte och det är att försvåra livet för folk så mycket som möjligt så att man blir mer angelägen om att ta den här jävla sprutan.
Och för oss som ändå vägrar kommer det givetvis att medföra att vi inte får resa och förmodligen ännu värre saker.
Citera
2020-10-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du har inte grepp om hela denna situationen.
Du har inte grepp om den mikrobiologiska bakgrunden.
Du har inte klart för dig de medicinska riskerna.
Du har inte koll på det ekonomiska läget.
Du har inte förstånd på de internationella riskerna.

Med andra ord du gör det allt för lätt.
Det här är större än din svenska horisont.

Har full koll på detta. Det är dock inte frågan jag adresserar. Samhället accepterar en viss nivå av infektioner och dödsfall till en given kostnad. Det har aldrig ifrågasatts innan pandemin kom. Bara när pandemin kom.
Citera
2020-10-07, 21:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Frankrike: Nytt rekord i nya fall - rapporterar 18.746 nya smittade

Varningarna duggar tätt och vi stoppar huvudet i sanden. Som någon tidigare skrev i tråden så var hans plan att vi inte gör någonting fram till mars. Vid ett absolut värsta scenario kan vi ta till någon åtgärd i mars. En sådan plan måste imponera på Anders Tegnell.

Frances reports new all-time high of positive cases

källa guardian

Titta på Frankrikes kurvor över nya fall och dödsfall. Och säg mig sen att det är en "andra våg" vi upplever.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/

Fy fan, den här paniken kommer ta död på oss, inte viruset.

900 Européer har rapporterats döda idag i covid-19. Hur många Européer dör en normal dag, utan att alarmister bryr sig ett skit.
Citera
2020-10-07, 21:36
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skyddet mot coronavirus efter genomgången infektion varar inte särskilt länge, generellt sett. En eventuell effekt är bara att R-talet minskar, och att epidemin fortsätter på en läge nivå. Ett vaccin kan tänkas användas för detta, precis som influensa.

Intressant påstående. Vad grundar du det på?

Tydligen gäller det inte SARS-viruset vi hade 2002-2003 då de som infekterades då fortfarande uppvisar skydd mot det viruset, efter 18 år.

Men du kanske har annan fakta om andra coronavirus där du också kan dela källan?
Citera
2020-10-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En del märkliga uttalanden:

"Mikael Köhler, Region Uppsalas hälso- och sjukvårdsdirektör inleder.
Läget har sedan midsommar blivit betydligt mycket bättre med lägre smittor och behov av slutenvård. En topp nu när bland annat skolorna startar var väntad, men inte i denna omfattning.
– Nu ser vi en allmän spridning av covid-19, och vi ser den i alla åldersgrupper, säger han.
Det ökar risken för att smittan sprids till riskgrupper.
– Då kommer behovet av intensivvården, då kommer dödsfallen. Det vi ser är en mycket kraftig ökning."

Intressant att man nu ändå tillstår att skolorna sprider smittan. Att det blir en stor ökning var väl så väntat det kunde bli. Det har ju experterna, inte minst här på Flashback varnat för enda sedan eleverna gick på sommarlov i början av juni och smittan gick ned. Det har vi ju sett i alla andra länder att så fort man öppnar skolorna tar smittan fart igen. Vi ser ju också hur smittor likt denna sköljer över oss i vågor. Det var väntat även med denna smitta. Ungefär lika säkert som amen i kyrkan.

Jag tror dessvärre att detta är långt ifrån över. Smittan kommer fortsätta att spridas under hela hösten och vintern. Vi har inga direkt längre skollov. Höstlovet är bara en vecka. Jullovet är något längre och kan väl bidra till att dämpa smittan en bit, men ganska direkt efter man kan börja se effekt 14-dagars naturlig karantän, kommer de ju öppna upp i januari. Det ser onekligen mörkt ut.
Varför inte utöka höstlovet till två veckor!?
Citera
2020-10-07, 21:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är mycket som har varit identitetspolitik. Man får inte ha några tvingande åtgärder (alla förfasar sig över vägspärrar, tvångskarantän, beväpnade vakter, lockdown, munskyddsplikt o.s.v.), man får inte misstänkliggöra utlänningar eller på något sätt hindra någon att ta sig över våra gränser (ingen screening vid gränsen, inga stängda gränser, inga indragna trafiktillstånd eller rättare sagt ETT, men då mycket sent i processen när det redan var för sent), jämlikhet är viktigt - kan inte alla jobba hemma så ska ingen det, jämställdhet är oerhört viktigt - dagis och skolor får inte stänga, för då hindras mammorna att delta i yrkeslivet.

Exakt! Det är det som kallas feministisk pandemibekämpning!

Här har du en Israelisk kvinna som är förbannad över lockdown, för den avslöjar för hennes ungar hur korkad hon är (när hon ska hjälpa dem med läxorna)!

https://nypost.com/2020/03/20/israeli-moms-rant-about-coronavirus-lockdown-with-kids-goes-viral/

Notera, jag är för jämlikhet mellan könen, på lika villkor. Man kan säga att jag är en feminist av den gamla skolan, jag som man kallar mig inte feminist, men jag är absolut ingen feminazi.
Citera
2020-10-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju allmänt känt att viruset i någon mån fanns i landet redan runt årsskiftet. I vilken omfattning är däremot oklart. Att hundratusentals skulle tro det ställer jag mig tveksam till.
Jo, det hade varit väldigt överraskande om hundratusentals svenskar var covidsmittade i nov-dec 2019. Men iva-inläggningar och överdödlighet började synas i april 2020... Men då är vi överens om något iaf!
Citera
2020-10-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Intressant påstående. Vad grundar du det på?

Tydligen gäller det inte SARS-viruset vi hade 2002-2003 då de som infekterades då fortfarande uppvisar skydd mot det viruset, efter 18 år.

Men du kanske har annan fakta om andra coronavirus där du också kan dela källan?

Här finns några översikter:

https://www.nature.com/articles/s41467-020-18450-4
https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1
https://www.cell.com/immunity/pdf/S1074-7613(20)30312-5.pdf
Citera
2020-10-07, 21:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Varför är risken överhängande?

Överdriven tilltro till Anders Tegnells påståenden att Sverige är väl rustat. Den kommande säsongen har viruset längre tid att härja, innan sommaren kommer och avbryter smittspridningen. Under våren hade folket stort engagemang att motarbeta smittspridningen. Nu har folk tröttnat på restriktionerna, eftersom epidemin tillåts fortsätta på obestämd tid. Sjukvården och dess personal är utsliten.

Citat:
Det finns absolut ingenting som återspeglar den generella förvirringen som rådde kring Covid-19 under våren i Sverige. Bara det att man nu kan testa sig när man vill i storstäderna är en otroligt skillnad. Sedan har äldreomsorgen nu rutiner på plats hur man ska arbeta vid konstaterad infektion hos någon av de boende. Addera nya läkemedel som minskar konsekvenserna av viruset för folk som behöver vård. Nä, det där med en repris på våren kan vi nog fetglömma. Sedan finns det nog stora socialt utsatta områden där det råder partiell immunitet som hjälper till. Varför ser vi inte en smittökning i Rinkeby-Kista just nu? Tensta hade väl runt 30% i nån antikroppsmätning.

Jag hoppas att dom faktorer som du nämner, är tillräckligt för att förhindra en upprepning av vårens tragedi.

Citat:
Men sedan finns det andra problem, typ vårdskulden som behöver betas av. Helst redan igår.

Instämmer. Helst redan innan epidemin uppstod.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De kanske kan lära sig något, såsom empati? Istället för jag jag jag?

Någon behöver vägleda barnen om vad som är rätt och fel. Ifall du tycker att barnen är för egoistiska, så bör du rikta din kritik mot föräldrarna. Beträffande Covid-19, så bör du rikta kritiken mot Folkhälsomyndigheten.

Jag kan inte se hur barn och ungdomar kan ha skuld till den tragedi som har drabbat Sverige.

Fick ungdomarna någonsin uppmaningen att göra uppoffringar för att rädda livet på farmor och farfar? Fick ungdomarna veta att deras ansträngningar verkligen gjorde nytta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in