2020-10-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är det dags att försöka få in några stenhuggare, smeder eller snickare till sjuksköterskeutbildningarna?

Förhoppningar om utbredd immunitet?

Ja. Risken är överhängande.

Sjukvården skriker efter män. Armstyrka skadar liksom inte.... Och fördelningen 50/50 är att föredra.

Hälften män och hälften kvinnor är guld.

I covidvården behövdes definitivt kroppskrafter.

Så många tunga patienter har jag aldrig vårdat.
Citera
2020-10-07, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Frankrike: Nytt rekord i nya fall - rapporterar 18.746 nya smittade

Varningarna duggar tätt och vi stoppar huvudet i sanden. Som någon tidigare skrev i tråden så var hans plan att vi inte gör någonting fram till mars. Vid ett absolut värsta scenario kan vi ta till någon åtgärd i mars. En sådan plan måste imponera på Anders Tegnell.

Frances reports new all-time high of positive cases

källa guardian

Tråkigt! Dom borde införa tvång på munskydd! Eller vänta nu...
Citera
2020-10-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Här ryms såklart en stor del simulanter som ständigt letar nya anledningar till att slippa arbeta. Detta är en grupp människor som finns på de flesta arbetsplatser.
Så kan det absolut vara. Det är inte heller en allt för djärv gissning att hypokondriker är överrepresenterade bland dessa 2%...
Citera
2020-10-07, 21:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det går att krångla sig ur det, ”de” behöver nödvändigtvis inte definiera sig som långtidssjuka ...
De som vill hålla sig undan har inga problem med att göra det.

Nu menade jag inte att ”alla” gör det, utan snarare tvärtom. Men att det finns de som gör det.
Diskussionen utgick från att ”bidragstagare” kommer att fortsätta vara det under pandemin (typ som svepskäl). Det finns ett fåtal som gör det - men dra därmed inte alla ”bidragstagare” över en kam.

Jo visst, jag förstår men är du bidragstagare innan pandemin så fortsätter du ju vara det under pandemin också? Det finns ju färre jobb och fler arbetslösa så jag förstår inte riktigt hur bidragstagarna just nu under pandemin skulle kunna komma ur detta?
Citera
2020-10-07, 21:14
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Ska Sverige göra misstag igen?

Svar ja. Anders Tegnell är tyvärr fortfarande vår statsepidemiolog.

“Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”
Einstein
Citera
2020-10-07, 21:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du är helt klart en jävla idiot!

Barnen har ingenting med det att göra!
Tur att en sådan som dig aldrig kommer hitta någon som är efterbliven nog att föröka sig med dig..

De kanske kan lära sig något, såsom empati? Istället för jag jag jag?
Citera
2020-10-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag pratar om infektioner. Att folk och äldreboenden drabbats av influensautbrott där gamla avlider är det knappt någon som har pratat om tidigare. De dör massor varje år av infektioner normalt sett, men då rycker folk på axlarna och säger att "it happens". Om det blir en svårare influensasäsong med över 3000 gamla som dör som den 2017-2018, så är det "ok", men när det dör 6000 av covid-19 så är det inte ok. Hyckleri.

Du har inte grepp om hela denna situationen.
Du har inte grepp om den mikrobiologiska bakgrunden.
Du har inte klart för dig de medicinska riskerna.
Du har inte koll på det ekonomiska läget.
Du har inte förstånd på de internationella riskerna.

Med andra ord du gör det allt för lätt.
Det här är större än din svenska horisont.
Citera
2020-10-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Ja. Risken är överhängande.

Varför är risken överhängande? Det finns absolut ingenting som återspeglar den generella förvirringen som rådde kring Covid-19 under våren i Sverige. Bara det att man nu kan testa sig när man vill i storstäderna är en otroligt skillnad. Sedan har äldreomsorgen nu rutiner på plats hur man ska arbeta vid konstaterad infektion hos någon av de boende. Addera nya läkemedel som minskar konsekvenserna av viruset för folk som behöver vård. Nä, det där med en repris på våren kan vi nog fetglömma. Sedan finns det nog stora socialt utsatta områden där det råder partiell immunitet som hjälper till. Varför ser vi inte en smittökning i Rinkeby-Kista just nu? Tensta hade väl runt 30% i nån antikroppsmätning.
Men sedan finns det andra problem, typ vårdskulden som behöver betas av. Helst redan igår.
Citera
2020-10-07, 21:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag ser fram emot dagen då du får för dig att försöka resa utomlands - får armen omvriden och blir tvingad till att ta på dig ett munskydd.

Tveksamt om något land utanför schengenområdet vill ta emot dig dock, utan intyg om att du har vaccinerats mot SARS-CoV-2. Och det kommer du ju förståss vägra din dumme jävel.

Jag drog lite på smilbanden, alla länder är inte tokliberala som Sverige. Du är en uppkäftig jävel.
Citera
2020-10-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Siffran är bra mycket högre än 2%. Över 100 tusen personer i Sverige har ju långvariga symtom. Skulle siffran 2% stämma, så skulle det ju betyda att 100 tusen/0,02=5 miljoner människor har varit smittade.
Om det är Novus undersökning du avser när skriver att 100 000 personer har långvariga symptom pga Corona så behöver du nog tänka ett varv till. Tips att snegla på diskussionen vi hade för några dagar sedan här i evighetstråden, då ramlar kanske polletten ner. Förövrigt har Novus tillsammans med svenska folket även kommit fram till hundratusentals svenskar tror att de blivit smittade av corona under november-januari 2019! säger lite om trovärdighet i deras undersökningar när det kommer till c19.
Citera
2020-10-07, 21:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Svar ja. Anders Tegnell är tyvärr fortfarande vår statsepidemiolog.

“Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”
Einstein

Kan bara hålla med.

Tittar på Aktuellt nu på TV. De förfasas över att smittan ökar i Uppsala och på äldreboenden runt om i landet. Politiker upprepar likt papegojor att det är "viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer". MEN om då dessa rekommendationer är otillräckliga, inget ifrågasättande av det...?

FHM rekommenderar fortfarande inga munskydd. De tycker det är helt i sin ordning att hålla skolorna öppna för barn, vars föräldrar är sjuka i Covid19. De tycker det är helt okej att dessa barn åker buss till skolan. De oroas inte över att barn sprider smittan till äldre. Äldre som kanske jobbar på ett äldreboende där man nu dessutom har hävt besöksförbudet. Det känns som de vill att smittan ska spridas.

Det är inte direkt konstigt att smittan ökar med sådana rekommendationer. Även om varenda svensk skulle följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer till punkt och pricka skulle smittan ändå öka idag.
Citera
2020-10-07, 21:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Jag frågade tidigare om hur farlig Covid-19 egentligen är i denna tråden. Men ingen verkade sugen på att försöka svara, eller så vet ingen i FB svaret? Verkar som om frågan är som katten kring het gröt. 5000 döda på ett invånartal på 9 miljoner är nästan ingenting. Ändå vinklar dom flesta tidningar och andra media det som en katastrof. Tror jag läste att över 60 000 människor dog av spanska sjukan i Sverige 1918-1920 och då hade landet inte 9 miljoner inv som idag. Dör 10 i Stockholm av detta så tidningarna i sin sensationslystnad det till nationell katastrof, vilket är vansinnigt löjligt.

Om du har rätt gener och drog vinstlotten i livets lotteri så är det kanske som en snuva, kanske får du lite ont i halsen och hostar en del. Har du otur så hamnar du på IVA med slangar och skit i halsen i en vecka. Drog du nitlotten så slutar det i en kremeringsugn. Ungefär så farligt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in