Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Stabilisatorfenan och dess styrning ligger bakom stabilisator- och kloaktankarna som ligger ungefär midskepps. Jag räknar 4 vattentäta skott till pool - och saunaområdet. Så att en läcka id fenan skull ge vatten i saunadelen förefaller långsökt.
Vidare får Estonia inte signifikant slagsida oavsett hur mycket vatten du få in på däck 0 (när det fylls upp ökar stabilitet t.o.m.) Det krävs vatten också på däck 1, och inte ens då kan du enligt kända stabilitetsberäkningar få mer än ca 20 grader slagsida (då har vi som jag skrivit många gånger tidigare knä- eller midjedjupt vatten på däck 1!) (
http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf, s.42). För att vatten skall komma upp till däck 1 krävs först och främst att däck 1 nästan är fyllt, detta samtidigt som 19 personer tar sig levande därifrån utan att se något som ens liknar den mängden vatten.
Man slarvade i så fall med att stänga de vattentäta dörrarna. Teorin går inte nödvändigtvis ut på att stabilisatorn havererat även om det var en idé de tyska utredarna hade, utan att det uppkommit skador på skrovet i samband med installationen ett halvår tidigare. Har du inte läst igenom dessa avsnitt så framgår mer detaljer där:
29.5 The Shelling och the Bottom Plating och 29.6 The Stabilisers
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html
Man kan ju även med fördel här läsa igenom sammandragen av vittnesmålen från de överlevande passagerarna på däck 1. Vilka de är och exakt var de befinner sig framgår där.
Man får intrycket att de sticker relativt direkt efter de stora stötarna med åtföljande stopp på fartyget och slagsida som den övervägande delen av vittnen placerar någon gång vid ca 1.02. Det är därför de överlever. Vatten kan ju fylla hyttavdelningen direkt därefter. Dörrarna till maskinrummets kontrollrum är stängda, så där tränger inget vatten in.
Om vi försöker att bedöma vad som hänt antar jag att du håller med om att dessa vittnesmål är en väsentlig faktor precis som det hade varit om det är frågan om Palmemordet eller en lknande händelse? Man kan inte enbart se till de tekniska detaljerna.
Då är det ju så att det finns vittnesmål man inte bara kan bortse från, främst Carl Övbergs, som talar för att vatten stiger upp nedanifrån under tryck. De tyska utredarnas slutsats blir här att det bör ha funnits vatten på däck 0 redan innan den stora krängningen. Vad man än tror här är detta resonmang mycket långt från konspirationsteorins.
Det är förstås konspiratoriskt att tro att besättningen ljuger, men det är ingen omöjlig och stor konspiration. Hur som helst är deras vittnesmål delvis motsägande och det tycks rätt klart att åtminstone deras tidsangivelser är fel. Att skeptiker haft synpunkter är i denna del inte förvånande. I detta sammanhang kan man ju också beakta de tyska utredarnas slutsats att länspumparna var igång tidigt, och att det sammanhang de sker enligt dem tyder på att vatten pumpas ut från däck 0 och 1, eftersom man inte kan pumpa ut det från bildäck.
Vad gäller slagsidan som följer på de stora smällarna så är jag inte ingenjör eller kunnig på området, men Anders Björkman har ju kunskaper även om han skulle förfalla till konspirationsteorier om bogvisir och annat. Det är fullt möjligt att du har rätt men jag kan inte utifrån mina kunskaper avgöra det definitivt. Du får gärna vara så utförlig du önskar om du vill försöka förklara igen.
Ja, det verkar plausibelt att vatten långt ned generellt skulle öka stabiliteten på fartyget. Samtidigt borde det väl påverka tyngdpunkt och stabilitet på fartyget i stark sjögång så att slagsidor kan bli värre än annars? Något sådant är väl om jag förstår det rätt Björkmans poäng.
Dessutom som jag tidigare diskuterat borde väl fartyget vid händelse av en tidig läcka på däck 0 ligga djupare i vattnet och med en annan vinkel på fören. Detta borde ju då kunna påverka belastningarna på bogvisiret väsentligt. Då har du i så fall ett orsakssamband som evetuellt förklarar varför det både finns ett hål på skrovet och ett tappat bogvisir.