2020-10-07, 17:49
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, det satt ett vattentätt skott ganska exakt där revan är. Se fig 1, sid 13:
https://lounaeestlane.ee/wp-content/uploads/2019/09/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf

Min ursprungliga fråga var hur dom såg ut på Däck 0 & 1. Finns nån som har en bra bild på ritn. där det syns.
Citera
2020-10-07, 17:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Min fråga var om det fanns längsgående och tvärgående skott, var dom satt o.s.v.

Ja, det fanns ju 15 vattentäta tvärgående skott. Se 3.2.2

https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf
Citera
2020-10-07, 17:51
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Min ursprungliga fråga var hur dom såg ut på Däck 0 & 1. Finns nån som har en bra bild på ritn. där det syns.

Du menar en mer detaljerad? För den jag skickade visar precis det
Citera
2020-10-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Man öppnar visiret medvetet och låter vågorna sköta resten.
(Nej, jag tror inte att det gick till så... Tror ju som bekant ingenting). Men det är ett svar på din fråga

Ser att många försöker ta nya tag, med energi även efter detta inlägg att det måste varit en olovlig öppning av bogvisiret.... en ryss eller agent ombord som nog öppnade rampen. Glömt är ubåtar eller sprängmedel....

Hålet är som bortglömt?

Man ska inte ens bemöta dumheterna egentligen eftersom förloppet är förklarat, där liknande kända incidenter på systerfartyget är belagt.... bogvisir dundrade emot hård sjö. Ca 4meters vågor i hög fart av stressad kapten.

Vatten pressades in.

Ombord körnings rampen är ej vattentät

Vi kan väl tillsammans vara ärliga och reda ut:

× kan man öppna bogvisret, lokalt med en manöverpanel

× krävs inte en redundans , tex matning från maskinrum/bryggan

× inbyggd spärr , tex att bogvisir endast kan öppnas då flera oberoende system måste låsas i position för att ö.h.t tillåta matning till den panelen

Det lär finnas i mina ögon sådant att man kan inte köra hydrualiken (rampen) om inte flers indikatorer och system är satta som vid dockning i hamn
. Framdrivning 0.
Ankare 1.

× kan rampen öppnas utan att såväl maskinrum som bryggan får reda på detta? Det borde finnas lampor, som varnar och anger positionen. De överlevande maskinisterna intygade väl att åtminstone den inre rampen såg stängd ut via monitor. Där dom samtidigt kunde urskilja vatten på bildäck.

Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vad är det för skick på liken?
Har dom inte förmultat efter så lång tid?

Rockwater som dök i December 1994.
Sade i en intervju (flera?)

Att man minsann kunde få upp och bärga uppskattningsvis 150 kroppar.

Dvs ungefärligt antal kroppar som dom upptäckt och stött på, i trapphus i deras flera dykoperationer.

Det är långt ifrån samtliga (500+) lik som bör finnas inuti vraket.

Det är också enkelt för dom att säga efteråt, med lite yrkesstolthet att

det vore minsann enkelt.

Det hade gått på en kafferast

Medans andra mer seriösa menar att den operationen hade tagit veckor.

Jag förstår dock inte varför man inte bärgade alla lik från bryggan (som f.ö ligger upponer, med vissa delar mosade ner i botten)

Så kunde man göra en noggrann analys och åtminstone identifierat vilka som befann sig på rätt plats, då kanske vi hade sluppit höra att det var en okänd ryss ?
Citera
2020-10-07, 18:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Ser att många försöker ta nya tag, med energi även efter detta inlägg att det måste varit en olovlig öppning av bogvisiret.... en ryss eller agent ombord som nog öppnade rampen. Glömt är ubåtar eller sprängmedel....

Hålet är som bortglömt?

Man ska inte ens bemöta dumheterna egentligen eftersom förloppet är förklarat, där liknande kända incidenter på systerfartyget är belagt.... bogvisir dundrade emot hård sjö. Ca 4meters vågor i hög fart av stressad kapten.

Vatten pressades in.

Ombord körnings rampen är ej vattentät

Vi kan väl tillsammans vara ärliga och reda ut:

× kan man öppna bogvisret, lokalt med en manöverpanel

× krävs inte en redundans , tex matning från maskinrum/bryggan

× inbyggd spärr , tex att bogvisir endast kan öppnas då flera oberoende system måste låsas i position för att ö.h.t tillåta matning till den panelen

Det lär finnas i mina ögon sådant att man kan inte köra hydrualiken (rampen) om inte flers indikatorer och system är satta som vid dockning i hamn
. Framdrivning 0.
Ankare 1.

× kan rampen öppnas utan att såväl maskinrum som bryggan får reda på detta? Det borde finnas lampor, som varnar och anger positionen. De överlevande maskinisterna intygade väl att åtminstone den inre rampen såg stängd ut via monitor. Där dom samtidigt kunde urskilja vatten på bildäck.

Rockwater som dök i December 1994.
Sade i en intervju (flera?)

Att man minsann kunde få upp och bärga uppskattningsvis 150 kroppar.

Dvs ungefärligt antal kroppar som dom upptäckt och stött på, i trapphus i deras flera dykoperationer.

Det är långt ifrån samtliga (500+) lik som bör finnas inuti vraket.

Det är också enkelt för dom att säga efteråt, med lite yrkesstolthet att

det vore minsann enkelt.

Det hade gått på en kafferast

Medans andra mer seriösa menar att den operationen hade tagit veckor.

Jag förstår dock inte varför man inte bärgade alla lik från bryggan (som f.ö ligger upponer, med vissa delar mosade ner i botten)

Så kunde man göra en noggrann analys och åtminstone identifierat vilka som befann sig på rätt plats, då kanske vi hade sluppit höra att det var en okänd ryss ?
De bolag som sa sig kunna och vilja bärga kroppar sa att de troligen kunde få upptill ca, 300 kroppar. Förutom Rockwater så fanns det minst 3 erfarna företag till i standby redo att gå till verket omedelbums. Det var helt och hållet ett politiskt beslut att lämna kropparna
Citera
2020-10-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Dagen Estonia sjönk deltog Sverige i en samövning med NATO i Skagerak och Norska Havet.

Inte så insatt i svenska ubåtstorpeder, men har för mig att de var i storleken 5-600 kg, de ska gå att hantera inne i konservburken och torpedtuberna är normat alltid tomma om det inte ska skjutas. Tror inte heller att en nykter FC på en ubåt kommer på iden att börja övningsskjuta i storm.
Jag var tvångsförvisad till en torpedbåt i norrköpingsklassen kring decennieskiftet 1979-80. Våra torpeder vägde ca 1500 kg, kring 60 knop har jag för mig, och inte fan hade de bankat hål i ett skrov som Estonias.
Övningsskjutningar gjordes alltid nattetid mot ett målfartyg, där besättningen höll full span i mörkret. Torpedens "stridsspets" var fylld med vatten istället för sprängmedel, och längst fram satt en rejäl lampa. Iväg med skiten som sedan styrdes från avsändaren via kabel som matades ut ur magasin i både torped och tub. Förhoppningsvis passerade den sedan under målet, vände och körde tillbaka, medan målfartygets utkikar håll koll på lampans passager, och höll på så tills det blev soppatorsk då en trycklufttank blåste ur vattnet så att torpeden flöt upp och kunde bärgas (en torped kostade ca 1,5 M för 40 år sedan).
Det hände någon enstaka gång att torpeder inte ville gå på rätt djupt, men mer än en liten bula såg jag aldrig. Var vanligtvis ett minfartyg som agerade måltavla

Natten då Estonia sjönk hade inte den PFP-övning med Nato påbörjats som du påstår. Sverige skickade en korvett som kastade loss Karlskrona tidig morgon den 28.e sept och förtöjde Kristiansand i Norge dygnet senare.

Torped 613 väger nästan 2 ton och har en maxhastighet av 45 knop. Du kan själv räkna ut den massa som träffar sitt "mål".
Citera
2020-10-07, 18:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Om jag haft anhöriga därnere så skulle jag vara en av dom som önskat att man bärgade dom idag, oavsett skick. Tänker ofta på den äldre norska mannen i dokumentären vars fru och barn ligger därnere. Flertal gånger per dag går tankarna dit faktiskt. Fastnade på dom.

Jag skulle tro att Kurm har låtit ilskan styra sen hålet blev känt. Att han känner sig lurad och därför kör sin crusade nu
Men Kurm deltog i seminarier och diskussioner med expertgrupper i redan på tidigt 00-tal och ideer om hål i skrovet är inget nytt för honom. Så återigen, varför pratat han och andra i Estland om att bärga kroppar nu? Är det plötsligt viktigt om Estonia sjönk pga något annat är tappat bogvisir?
Citera
2020-10-07, 18:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Man öppnar visiret medvetet och låter vågorna sköta resten.
(Nej, jag tror inte att det gick till så... Tror ju som bekant ingenting). Men det är ett svar på din fråga
Det kan kanske fungera. Oklart om det gick att öppna visiret under gång. Men det förklarar knappast hur alla visirets lås gått sönder vilket är fallet. De som öppnats går ju inte sönder.
Citera
2020-10-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
4 meters vågor är väl ingenting mer än det ska väl färjorna tåla.
Kolla in Deadliest Catch det är småbåtar om man jämför och dom klarar sjö på minst 10 meters vågor

Ja det var mig veterligen inget rederi som stannande i hamn för höststormen. Sverige var blixtsnabbt att förklara att färjan sjönk för att bogvisiret lossnat för att färjan kördes för fort.Snack om någon enstaka monstervåg var också i svung. Själv tror jag detta var ett sätt att ge katastrofen en naturlig förklaring i förhållande till de omstöndigheter som mörkades och som pekar på att det var sabotage som orsakade förlisningen.
Citera
2020-10-07, 18:29
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att du kallar en olaglig annektering av Krim för ett skydd säger allt som behöver sägas. Att du förminskar dödandet av 129 ryska medborgare för att få ett snabbt slut på en gisslansituation säger mig att 800 döda för att bevara statshemligheter och förhindra väst spioneri inte heller är särkilt mycket allvarligare. Det stärker väl snarare min bild av ryssar som halvgalna psykopater än motsäger den.
Du skulle behöva söka dig utanför Aftonbladet och svt för att bilda dig en uppfattning. Skulle alla tänka som dig så hade Estonias haverirapport varit vad som gällt och ingen hade försökt hitta något fel i den.
Citera
2020-10-07, 18:48
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det kan kanske fungera. Oklart om det gick att öppna visiret under gång. Men det förklarar knappast hur alla visirets lås gått sönder vilket är fallet. De som öppnats går ju inte sönder.

Om du tror att vågorna kan slita loss ett stängt visir så borde su rimligtvis fumdera över krafterna som uppstår när en våg sliter tar i ett öppet visir.
Citera
2020-10-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror du har rätt. Linus Andersson säger att de har den oskadda infällda styrbords fenstabilisator på bild. Han säger att den sitter lite under hålet, men det är förmodligen en beskrivning av det inbördes läget vertikalt och innebörden är inte att stabilisatorn befinner sig direkt under hålet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnKR5B/mysteriet-med-estonias-forsvunna-fena-lost--upptacktes-nara-halet

Lägg förresten märke till att Olle Rugersson är förvånad över att stabilisatorn är infälld. Jag tror att jag läst någonstans att den fälls innär farten understiger fyra knop. Det visar väl bland annat i så fall att hur mycket expert man än är har man inte givet koll på allt för det.

Hur är.det på andra sidan då? Är den infälld
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in