2020-10-07, 02:06
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Det står att "Interpellationen är besvarad" och det svaret vill man förstås se! Kan det ordnas?

Självklart
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/ku-anmalan/interpellationssvar-fran-mona-sahlin-angaende_GTA186F
Citera
2020-10-07, 02:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Självklart
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/ku-anmalan/interpellationssvar-fran-mona-sahlin-angaende_GTA186F
Du är grym så tusen tack! Nu ska det till att man klarar av att mörklägga den första mörkläggningen.
Citera
2020-10-07, 02:30
Medlem
Joels-bitars avatar
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/ku-anmalan/statsrads-ansvar-for-att-videoupptagningar-fran_GSA1X30
Citera
2020-10-07, 02:31
Medlem
Hexen666s avatar
Är inte den stora bucklan akters om själva sprickan som dokumentärfilmarna påvisar mer intressant än sprickan i sig självt? Det känns som att den utrönar mer om attackvinkel, storlek, form, hastighet på vad det än nu må vara som orsakat hålet?

Jag som lekman tänker spontant att ett föremål måste ha närmat sig i hög fart sidledes och slagit i skeppet i en aning högre vinkel än 90 grader om skeppets färdriktning är 0 grader.

Med tanke på att det är en lätt utbuktning föröver, och en större inbuktning akterut, så känns det som rätt osannolikt att det skulle ha orsakats av en smäll från bogvisiret. Och med tanke på det sätt skrovet verkar vara vikt över sig självt strax ovanför vattenlinjen så känns det också osannolikt att det skulle uppkommit när fartyget slog i botten.

Men som sagt, det är bara vad jag kan komma fram till i huvudet.
Citera
2020-10-07, 03:48
Medlem
Varför är Sverige så angelägna om att låta det vara, trots att anhöriga vill annat. Hade inte varit något problem om det inte fanns något att dölja.

Hur tror ni EV kroppar ser ut, intakta eller ej?
Citera
2020-10-07, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det är hans egna ord ja. Och som en person med viss insyn i de frågorna i frågasätter jag kraftfullt att någon skulle ha en tystnadsplikt grundad i försvarssekretess som varar i fem år. Om det nu är materiel på fartyget som KSI hämtat hem skulle det gissningsvis vara i 60-80 år (gränsen 40 kan överskridas i särskilda fall=

Själva ifrågasättandet handlar ju om han verkligen dykt på vraket eller om han är mytoman.

Fartyget är civilt. Förstår du problematiken?
Citera
2020-10-07, 06:42
Medlem
Citat:
I den utredning som genomfördes av hovrättspresident Johan Hirsch- feldt efter att det framkommit uppgifter om att transporter av militärt materiel hade förekommit på M/S Estonia under september månad 1994 konstateras att det inte finns något som tyder på att Försvarsmakten eller Försvarets materielverk skulle ha genomfört transporter av militärt mate- riel på fartyget under förlisningsnatten. Utredningen bekräftar dock att det förekommit transporter av militärt materiel vid två tillfällen under september månad, men att denna materiel inte varit av explosiv beskaffenhet.
Lagen om gravfrid för det område där vraket av M/S Estonia befinner sig bygger på en överenskommelse mellan Sverige, Estland och Finland.

Ett citat från Mona Sahlins anförande i riksdagen, sid 29 §6.

https://data.riksdagen.se/fil/DC1D4D52-E608-48E0-937D-518CC9681F72

Hela debatten om Estonia finns på s.24-38 och får håret i nacken att resa sig. Mona Sahlins enda argument mot en explosion ombord är att seismologiska institutet i Helsingfors inte fick något annat utslag än när Estonia träffade botten. Hon vägrar kommentera främmande dykoperationer som skedde samtidigt som svenska dykfartyget Urd befann sig på platsen och hon vägrar kommentera de avkapade räckena till lastrampen. Det finns tydligen bilder på att någon dessutom fäst öglor på rampen för att få upp den.

Hela debatten handlar om att bogvisiret enligt sonarbilderna fanns vid fartyget före de första svenska dykningarna. När dessa dykningar väl inleddes så fanns inget bogvisir längre där men däremot en lastramp som bar tydliga tecken på att ha blivit öppnad med våld och det fanns även främmande dykare på plats samtidigt. Det finns också filmmaterial inifrån lastdäcket som enligt bildanalys visar att någon sprängt vid fästena för bogvisirets hydraulik någon av de första månaderna efter förlisningen.
Citera
2020-10-07, 07:13
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Fartyget är civilt. Förstår du problematiken?

Nej, förklara.
Citera
2020-10-07, 07:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att prata om trim på en färja som tappat drivningen, har slagsida och driver i storm känns lite besvärligt. Sen vägde väl bogvisiret 64 ton, vikt som plötsligt försvann från fören....? Då är det väl troligt att vattnet rann akterut.

Om det inte fanns ett hål i skrovet så borde det väl inte ha kommit in vatten genom fören som låg ovanför vattenlinjen, särskilt utan vikten från visiret?

Obs: Jag skrev aldrig att Diana II tappade bogvisiret.
Det har gjorts omfattande simuleringar och modell-försök för att uppskatta vatteninflödet med öppen ramp, se förslagsvis SSPA-konsortiets slutrapport från 2008 (länk i mitt första låååånga svar).

Om rampen är helt öppen går det mycket fort, någon minut räcker. Är rampen nästan stängd hela tiden pga vågorna så tar det längre tid. Men vatten kommer in om bogvisiret ramlar av, därom råder inget tvivel.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-07 kl. 07:25.
Citera
2020-10-07, 07:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Medvetet sabotage är således en logisk slutsats av de data som vi för närvarande har! Alla tänkbara olyckscenarion som kan ha skett av slumpen, sammantaget med det extraordinära beteendet av regering(ar) och media har sådana otroligt höga odds att det bör bortses som förklaring helt och hållet!
Hur gör man ett sabotage av bogvisiret och dess olika låsanordningar som ingen upptäcker trots att visiret undersökts på land, inklusive materialprov för att kontrollera hållfastheten?
Citera
2020-10-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En fråga är om man borde bärga kropparna idag. Jag tror det vore en dålig idé med nästan bara nersida.

Frågan här var dock varför ”jag-vet-att-det-var-en-svensk-ubåt”-Kurm börjar älta det här igen? Såvitt känt har Estland lyst gravfrid över Estonia redan på 90-talet. Kom Kurm och co på nu att det var en dålig idé? Eller har en tv-dokumentär med dykbilder ändrat hans etiska bedömning? Det luktar billig inrikespolitik lång väg.

Om jag haft anhöriga därnere så skulle jag vara en av dom som önskat att man bärgade dom idag, oavsett skick. Tänker ofta på den äldre norska mannen i dokumentären vars fru och barn ligger därnere. Flertal gånger per dag går tankarna dit faktiskt. Fastnade på dom.

Jag skulle tro att Kurm har låtit ilskan styra sen hålet blev känt. Att han känner sig lurad och därför kör sin crusade nu
Citera
2020-10-07, 07:38
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur gör man ett sabotage av bogvisiret och dess olika låsanordningar som ingen upptäcker trots att visiret undersökts på land, inklusive materialprov för att kontrollera hållfastheten?

Man öppnar visiret medvetet och låter vågorna sköta resten.
(Nej, jag tror inte att det gick till så... Tror ju som bekant ingenting). Men det är ett svar på din fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in