2020-10-07, 17:11
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag minns inte exakt då..var bara barnet då, men var gjorde Estland då egentligen? Känns som att det bara handlade om Sverige. Estland var minst lika hårt drabbat sett till folkmängden, och det var lite av det nyligen självständiga landets stolthet hade förlist.

Estland var en ung nation på den tiden men idag har de bollar nog att säga ifrån
Citera
2020-10-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag har väldigt svårt att se att det är en slump men det får tiden utvisa.

Jag är mer inne på all politik, alla icke-svar och allt runt om just nu än själva förloppet med bogvisir och allt mellan himmel och jord men det där gamla klippet väcker ju onekligen mängder av frågor.

Varför har inte media uppmärksammat den kopplingen mer eller har jag missat det också?

/ M

Ja det finns en del reportage och intervjuer där det bränner till.Borde funnits mycket mer men de etablerade medierna har tassat på tå. Vill inte förstöra sina relationer med staten.
Citera
2020-10-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Stabilisatorfenan skulle ha med saken att göra på två sätt i ett scenario där katastrofen beror på en läcka i skrovet som inte är orsakad av någon plötslig kollision med ett föremål eller farkost eller någon sprängning eller dylikt.

När man installerar stabilisatorfenan ett halvår tidigare gör man fel och orsakar skador på skrovet. Dessa leder nu under det hårda vädret till en stor läcka. Vid 00.30 fäller man ut stabilisatorfenorna, men den på styrbords sida fungerar inte. Detta är anledningen till att Henrik Sillaste beordrats ut för att se till att den fälls ut, vilket han då senare ljuger om.

Han förstår vid att fartyget är läck och att saunaavdelningen står under vatten och återvänder till maskinrummet. Från bryggan fjärröppnas av misstag dörrar som släpper in vatten i andra avdelningar. Treu och Sillaste försöker med de saker de beskrivit för att häva slagsidan som plötsligt uppkom vid öppningen av dörrarna, men misslyckas. Vatten läcker ju nu in på bildäck i stor mängd, underifrån och från den fyra meter höga läckan och kanske från akterporten.

På ett ungefär, detaljerna stämmer säkerligen inte helt i min beskrivning.

Här behövs en mer lokal konspirationsteori där folk som inte vill ta på sig skulden ljuger.

Njä det där är att ta i ordentligt nu.
Citera
2020-10-07, 17:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är väl ingen som har lyft upp Estonia och kollat hur styrbords sida ser ut?
Tror inte heller att någon kommer att lyfta upp och kolla Estonia.
Citera
2020-10-07, 17:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Se sida 20 i:
Research Study on the Sinking Sequence of MV Estonia

Stabilisatorfenorna finns i de turkosa lådorna. Alltså mellan 80e och 80r på den längsgående skalan. Detta är under L i ESTLINE.

Dock tyckte jag att det såg ut som att de hittade hålet närmare fören när man följde deras ROV. Så jag tror fortfarande att det är vid E som de uppgett.

Jag tror du har rätt. Linus Andersson säger att de har den oskadda infällda styrbords fenstabilisator på bild. Han säger att den sitter lite under hålet, men det är förmodligen en beskrivning av det inbördes läget vertikalt och innebörden är inte att stabilisatorn befinner sig direkt under hålet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnKR5B/mysteriet-med-estonias-forsvunna-fena-lost--upptacktes-nara-halet

Lägg förresten märke till att Olle Rugersson är förvånad över att stabilisatorn är infälld. Jag tror att jag läst någonstans att den fälls innär farten understiger fyra knop. Det visar väl bland annat i så fall att hur mycket expert man än är har man inte givet koll på allt för det.
Citera
2020-10-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, men varför har det fått slagsida om inget vatten kommit in annan väg? Revan sitter flera meter över vattenlinjen. Det kunde kanske stänka in vatten, men hundratals ton?

Det är därför det är osannolikt. Bogvisiret behöver vara borta för att de mängder av vatten som behövs för att få stor slagsida ska komma in.

Ja, smällarna är troligen från bogvisiret. Kanske när det lossat från låsen och slog upp och ned mot fören? Eller när infästningarna förstördes?

Revan är ett större hål, fyra meter, inte cm, och ligger under vattenlinjen!
Citera
2020-10-07, 17:40
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Det bygger väl då på att dörrar mellan de vattentäta skotten inte var stängda eller alternativt öppnades av misstag. Anders Björkman (Heiwa) hade från början en vad jag förstår en idé om att de höga smällarna som hördes ca 1.02 kan ha varit när dörrarna till utrymme under tryck öppnades.

http://www.heiwaco.com/punkt23.htm

Det är på sätt och vis en lockande teori att det fanns en läcka i skrovet som var resultatet av slitage och underhållet på båten och den nyligen installerade stabilisatorn på styrbord sida. Den fungerade inte riktigt och systemteknikern Henrik Sillaste ljög enligt vissa spekulationer om det arbete han utförde efter att ha blivit utkallad från vila 00.30. Han fixade inte med toalettsystemet utan såg till att stabilisatorn fälldes ut. I en sådan teori behövs inga ubåtar eller ryssar för att förklara varför fartyget sjönk utan enbart att besättningen gjorde fel och sedan försökte undvika att få ansvaret.

Men frågan är om det går att kombinera med hur hålet man nu hittat ser ut.

Min fråga var om det fanns längsgående och tvärgående skott, var dom satt o.s.v.
Citera
2020-10-07, 17:43
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Revan är ett större hål, fyra meter, inte cm, och ligger under vattenlinjen!

Dess nedersta spets ligger, utifrån visualiseringen Discovery tagit fram och en ritning i SSPA-rapporten med skala, cirka 12 m under nederdelen på hyttfönstren däck 6. Återigen enligt angivelser på ritningen i den rapporten är det ganska exakt vid vattenlinjen.

Så den absoluta merparten av hålet är ovanför, utifrån dessa källor. Hur har du räknat?

Sen var det kraftig sjö, så hela hålet låg tidvis under vatten om det uppkommit innan Estonia sjönk. Men också ovanför vattnet lika länge, i lä från vinden vilket skulle verkat dränerande på vattnet på bildäck.
Citera
2020-10-07, 17:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ja, det låter rimligt. Det är med tanke på det kanske märkligt att dykarna inte hittade den. Pulpeten borde ju hålla för en del, men hela den delen ändå kanske också rasat ned mot ena sidan den med.

Nej, nej, nej, Alltid ordentlig fast monterad tillsammans med övrig navigationsutrustning i navigationsdelen.
Men, på den tiden var ju datorer ganska nytt, det kan ju vara en PC som stog på halv svaj nånstans.
Citera
2020-10-07, 17:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Njä det där är att ta i ordentligt nu.

Vad då menar du?

Mycket om fartygets skick finns i det tyska varvets rapport:

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html

Läs exempelvis avsnitt 29.1 The Shell and the Bottom Plating.
Citera
2020-10-07, 17:45
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Min fråga var om det fanns längsgående och tvärgående skott, var dom satt o.s.v.

Ja, det satt ett vattentätt skott ganska exakt där revan är. Se fig 1, sid 13:
https://lounaeestlane.ee/wp-content/uploads/2019/09/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf
Citera
2020-10-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Se ritningar från sida 15:

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

Sida 20, tank deck, R1014. Där sitter ett längsgående skott som gör att bara styrbords sida fylls om R1014 fylls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in