Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
För min del tror jag på F/A 18 SH, just för synergieffekterna. Amerikanska flottan avser ju att använda dessa plan i minst 30 år till och Tyskland har precis gjort en stor beställning. Schweiz har inte bestämt sig..
Men det är tre plan det står emellan i Finland - Gripen E, F-35A samt F/A 18 Super Hornet. De övriga två planen är att betrakta som högoddsare.
Om jag nu har fattat den amerikanska flottans "doktrin" rätt, när det gäller offensiva operationer i ett stridsrum som är starkt försvarat av flygstridskrafter och modernt luftvärn, så är tanken att F-35 och Super Hornet ALLTID ska verka i tandem.
F-35, med sina stealthegenskaper fungerar som en "penetrator" av fientligt stridsrum. Med sina sensorer kan diverse hot identifieras och vissa mål slås ut. På så vis bereds terrängen för insats med Super Hornets, som med sin större vapenkapacitet kan komma in efteråt för slå till på allvar. Enligt flottans doktrin ska båda flygplanstyperna ses som ett enda "system", dvs som komplement och inte alternativ till varandra.
Men det var flottan, det. Hur är det då med ett stort landkrig i Europa?
Som du säger har ju Tyskland lagt in en beställning på en hel drös Super Hornets. Detta tror jag kan fungera riktigt bra mot ryssen eftersom tyskarna skyddas av ett jättelikt stridsvagnshinder i form av republiken Polen. Om inte det ryska luftvärnet kan komma inom en porté på 20 mil så kan det tyska flygvapnet både säkra luftherravälde och använda F/A-18:s utmärkta attackegenskaper för att slå mot marktrupp av alla de slag. Det är på samma sätt som Griparna fungerar bra för Sverige. Flygvapnet behöver inte stealth för att lösa sina uppgifter.
Polen, å sin sida, har ett flygvapen bestående av 28 stycken Mig-29 och ett 50-tal F-16. Landets strategiska läge påminner om Finlands i det att landet ligger så pass nära Ryssland att deras S 400 allvarligt kan störa det polska flygvapnets möjlighet att operera. Så vad har polackerna gjort? Jo, i början av året lade man in en beställning på 32 stycken F-35 A, vilka kommer att levereras 2024. Skälet är planets stealthegenskaper.
När väl polackernas F-35 och tyskarnas F/A-18 är på plats så förändras Nato-sidans offensiva kapacitet i ett slag. Samövat kan tyskt och polskt flyg använda sig av samma typ av doktrin som den amerikanska flottan, där F-35 fungerar som en värja som penetrerar svaga punkter i motsidans rustning och där Super Hornet drämmer till som en stridsklubba när motståndaren väl är försvagad. Det här blir något för ryssarna att grunna över.
Det finns en stor rimlighet i att tyskarna köpte Super Hornet, med tanke på landets geografiska läge, men det var lika rimligt av polackerna att köpa F-35. Av detta skäl anser jag att det mesta talar för att Finland borde köpa F-35.