Helt klart bra poäng med avstånd till s400!
Dock tror jag inte man kan likställa gripen e och tex eurofighter. Gripen e är ett mycket mindre plan med ew suit som är väldigt bra.
Rcs siffrorna helt annorlunda mot dina i denna länk men alla siffror förutom basic får man ta med en nypa salt antar jag
https://www.quora.com/Is-Gripen-E-stealth?share=1
Värme sökande missiler har väl ca 40 km som avstånd? Appropå radar vs stealth
En annan fråga är hur bra en dyr coating kan underhållas i Finland under krig. Kan bli för mycket service tid och för lite krig för planen om man ska behålla dom största fördelarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Jag trodde aldrig att jag skulle se mig själv skriva det här, men jag anser att Finland bör köpa F 35.
Om man tittar på ryssarnas S 400 så är det ett alldeles excellent luftvärnssystem, men det är ju fortfarande ett luftvärnssystem och har inga magiska krafter.
Systemet har av någon anledning haft stora problem med sina 40N6E-robotar som skulle ge det en aktionsradie på 400 km. Nu verkar det dock vara på väg att rullas ut och trots de ruskiga filmklipp som släpptes från manövern KAVKAZ 20 för en tid sedan där 40N6E-robotorna plötsligt tycktes få eget liv och trillade ned från himlen och landade mitt bland egen trupp, så kommer det ändå snart att vara på plats och fungera (ungefär) som specificerat.
Vad systemet då är kapabelt till är att upptäcka och engagera större objekt på 400 km håll, såsom lufttankningsplan, transportflyg och AWACs, men inte så mycket annat när det gäller flygplan. På närmare håll tycks det inte vara någon större skillnad på S 400 och äldre system som S 300, annat än att systemet kan hålla reda på många fler potentiella mål. Systemet kan upptäcka ett stridsflygplan ur 4:e generationen på 300 km och engagera det på 250 km avstånd. Ett Stealth-plan ur 5:e generationen med ett RCS på 0,4 meter kan förvisso upptäckas på 150 km, men inte engageras på avstånd över 40 km, vilket är ganska lite.
I ett stridsrum där ryssen har baserat ett antal S 400-bataljoner i Leningrads MILO skulle alltså plan av typen Gripen, Super Hornet eller Rafale ha klara problem att operera över södra och östra Finland, jämfört med F 35, just på grund av detta. För Sveriges vidkommande så duger det gott med Griparna eftersom det för oss handlar om att hävda lokalt luftherravälde och förhindra landstigningsoperationer utanför S 400:s räckvidd. Detta gäller inte Finland som ju ligger där det ligger.
Om jag nu följer Napoleons råd och "först tittar på kartan", så skulle mitt råd till Finland vara: köp F 35!