2020-10-07, 11:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Vet inte om någon postat detta i tråden. Men den här är bra:
"Attack av kaskelottvalar orsakade till M/S Estonias förlisning"

http://www.estoniasamlingen.se/searchhits.aspx?refcode=SE%2fSPF%2f1%2fES%2f2%2fF+ 1+HC%2f196&dattyp=999&adv=1
Citera
2020-10-07, 11:52
Medlem
Något jag funderat på är denne Avo Piht. Vad vet man om honom? Om vi nu köper konspirationsteorierna och att han överlevde. Det finns ju några som har publicerat att det lyfte några flygplan från Arlanda dagen efter, med ett antal okända passagerare och detta antal är det samma som antalet först-levande-sen-död-besättningsmän från Estonia.

Det har ju i tråden också rapporterats om att anhöriga fått telefonsamtal m.m. Jag tror någon av dansarna ska ha "ringt upp" sin familj och hunnit prata lite innan samtalet blev avbrutet. Så mitt intryck är att enligt dessa uppgifter så har personerna fått ett "nytt liv" någonstans.

Frågan är varför? Den ryske (misstänkte) vapenhandlaren bodde ju antagligen i en hytt som allokerats till Avo Piht. Så det verkar ju som han varit indragen i den här smugglingen redan innan, och inte att han råkat se något han inte borde se, även om det såklart inte heller går att utesluta. Kan även tilläggas att vad jag förstår så var han inte i tjänst den här dagen utan skulle åka till Stockholm för att avlägga något lotsprov (eller det var den officiella storyn iallafall.)

Nu kan jag erkänna att jag har pinsamt dålig koll på detta, så jag vet inte riktigt ens vad hans roll på båten var. Vad jag förstår det som så var han kapten för den "andra besättningen"? Jag antar att de varvar att man är ute till havs några veckor och sedan ledig några veckor? Har man undersökt vem som var befälhavare de två tidigare gångerna man erkänt att man smugglat?

En annan bestättningsmedlem ska ju ha vittnat om följande:
Citat:
Siiri minns att stämningen var underlig ombord före katastrofen.

- Kapten Arvo Andresson brukade vara på så gott humör när jag ringde honom. Men den här kvällen var han annorlunda. Jag fick en konstig känsla efter att ha pratat med honom.
Från https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna

Så varför skulle Avo Piht behöva försvinna? Är man så rädd att han ska snacka om vad han sett eller vad de gjort? Den ryske vapenhandlaren verkar ju ha levt sitt liv som vanligt, fram tills han plötsligt får en hjärtattack i samband med att bevisen om smugglingen har skett börjar komma fram. (Lite osäker på vilket årtal, men förstod det som flera år senare.) Var Avo Piht en asset som har en hotbild på sig från ryssland och hans försvinnande syftade istället till att man ville ta hem honom/skydda honom? Dock hade man väl inte behöva förneka att han ens överlevde om detta var fallet. Och hans familj verkar ju dock leva kvar i Estland vad jag förstår.
Citera
2020-10-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Blir hyggligt svårt att läsa den nu eftersom han förstörde den strax efter... Inget konstigt i det va? *Host* *host*

Själva rapporten borde väl finnas vad jag förstår. Det var väl "bakgrundsmaterialet" till rapporten som han förstörde. Så det går väl inte att få fram något intressant, men man borde ju kunna läsa lite om vad han påstår sig ha gjort och någon form av skiss kring varför han dragit den slutsats han gjort. Men jag har som sagt inte läst rapporten, om den nu finns kvar.
Citera
2020-10-07, 12:03
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Själva rapporten borde väl finnas vad jag förstår. Det var väl "bakgrundsmaterialet" till rapporten som han förstörde. Så det går väl inte att få fram något intressant, men man borde ju kunna läsa lite om vad han påstår sig ha gjort och någon form av skiss kring varför han dragit den slutsats han gjort. Men jag har som sagt inte läst rapporten, om den nu finns kvar.

Så kan det ha varit... Hursomhelst ett anmärkningsvärt beteende.
Citera
2020-10-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Att seismologiska institutet i Helsingfors fick utslag när Estonia träffade botten bekräftar väl med vilken fruktansvärd kraft hon slog i botten. Helsingfors ligger ju en bra bit bort.
Den informationen kommer via hörsägen från Mona Sahlin. Jag tänker personligen inte fästa någon som helst vikt vid den förrän den är bekräftad av en trovärdig källa.
Citera
2020-10-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jo inte ovanligt för sjömän på drift. Men character assassination är väl din specialitet?

Hur går det med källan?
Citera
2020-10-07, 12:13
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Om nu någon underrättelsetjänst ville sänka fartyget känns väl den smidigaste lösningen att plantera lite förinställda laddningar innan avfärd. Skicka ner några dykare som svetsar på laddningen under vattenlinjen samt sätter en på vardera lås på bogvisiret. Att skicka ut en ubåt eller för den delen en man på plats på båten känns onödigt riskabelt givet att det inte ska bli för uppenbart.

Iom att Sverige smugglat krigsmaterial på ett civilt fartyg så är det väl en win-win för en stat som vill sätta Sverige i klistret. Hade man dragit av en torped eller rammat fartyget skulle man riskerat nationens existens då Nato skulle vara tvunget att agera. Med tanke på efterspelet så tycker jag mycket talar för ovan likt scenario.

Om vi ska prata om vad som vore enkelt så varför inte iscensätta ett rån, där lastbilen stjäls under vapenhot i Estland av ”kriminella”, innan den rullar på färjan?

Det hade passerat rätt obemärkt jämfört med att sänka en hel färja.
Citera
2020-10-07, 12:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja jag tror det blir så också. Tidigare skrev jag att en klar majoritet av de anhöriga var för en bärgning av fler kroppar. Men 1998 var det bara 6 av 10 anhöriga som ville att fler kroppar skulle tas upp och bara 3 av 10 som ville att hela båten skulle bärgas.
Nu har det gått 26 år och det kanske är ännu färre som kräver bärgning. Det är möjligt att det blir nya dykningar. Kanske bara med en ROV och att det konstaterar att hålet uppkommit när hon slog i botten. Sen händer inget mer på typ tio år.

Konstigt dock att endast en sten gjorde ett hål i Estonia?????
Citera
2020-10-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
DETTA ÄR FAN OTROLIGT.

Tusen tack till den som postade länken till TV3 Efterlysts specialprogram om Estona.

https://www.youtube.com/watch?v=XGrP3nLwwzk&feature=youtu.be ¨

Ni måste kolla. Det här spelades in innan myndigheterna lade locket och betongen på.

Och här finns det - alltihop. Resonemangen om att ett hål måste ha orsakat vatteninträngningen. T o m var hålet borde finnas, inritat på exakt rätt ställe med rödpenna.

Tror inte våra politiker och myndigheter klarar detta, inte ens genom att portförbjuda Estländarna som vid förra utredningen. Carl Bildt, Ingvar Carlsson, your numbers are up.

Jag såg precis Efterlyst programmet om Estonia, ja det rödmarkerade området är precis där också det nyfunna hålet finns.

Vad har denna Henning Witte uttalat sig om nu gällande det nya hålet? Vad säger dessa människor idag, även han som ritat det röttmarkerade? Ifall han lever idag?

Hittar ej något om deras uttalanden efter nya håket kommit fram!?
Citera
2020-10-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag såg precis Efterlyst programmet om Estonia, ja det rödmarkerade området är precis där också det nyfunna hålet finns.

Vad har denna Henning Witte uttalat sig om nu gällande det nya hålet? Vad säger dessa människor idag, även han som ritat det röttmarkerade? Ifall han lever idag?

Hittar ej något om deras uttalanden efter nya håket kommit fram!?

33 min in här kan du lyssna på Henning Witte:
https://www.youtube.com/watch?v=DWR8bAH_72A&t=3064s
Citera
2020-10-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Tappar den tryck så kanske den försöker pumpa?

-----------------

Vittnen berättar också om att man mellan ca 23.15 och 23.45 innan smällarna hade hört hamrande ljud under en längre stund och också hydraulikljud som lät som när bogporten öppnas och stängs

Det är antagligen så att om bogvisiret är borta eller glappar .Så finns det en kontakt ngn stans analogt lampan i taket på en bil eller i kylskåpet .När dörren / visiret öppnas sluts en krets lampan / pumpen
Om visiret är väck kan cylindern gå till ändläge ( kanske ) och i hydraulsystemen var det i varje fall så förr att man hade en Överströmningsledning " rundpumpning " som släpper flödet till retur fast pumpen går. Detta måste man ha för att inte pumpen skall pumpa mot stängda ventiler .
Vissa pumpar spräcker i så fall både rör och ventiler.och pumpen skadas ... Kan ju vara effektfullt när Hydrauloljan står som en dimma + farligt stålbitar flyger --- Inget man vill ha
Citera
2020-10-07, 12:56
Medlem
Har kollat på dokumentären ett par gånger nu. Kollade dom verkligen inte resten va skeppet? Stannade dom verkligen vid hålet för att sen avbryta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in