Något jag funderat på är denne Avo Piht. Vad vet man om honom? Om vi nu köper konspirationsteorierna och att han överlevde. Det finns ju några som har publicerat att det lyfte några flygplan från Arlanda dagen efter, med ett antal okända passagerare och detta antal är det samma som antalet först-levande-sen-död-besättningsmän från Estonia.
Det har ju i tråden också rapporterats om att anhöriga fått telefonsamtal m.m. Jag tror någon av dansarna ska ha "ringt upp" sin familj och hunnit prata lite innan samtalet blev avbrutet. Så mitt intryck är att enligt dessa uppgifter så har personerna fått ett "nytt liv" någonstans.
Frågan är varför? Den ryske (misstänkte) vapenhandlaren bodde ju antagligen i en hytt som allokerats till Avo Piht. Så det verkar ju som han varit indragen i den här smugglingen redan innan, och inte att han råkat se något han inte borde se, även om det såklart inte heller går att utesluta. Kan även tilläggas att vad jag förstår så var han inte i tjänst den här dagen utan skulle åka till Stockholm för att avlägga något lotsprov (eller det var den officiella storyn iallafall.)
Nu kan jag erkänna att jag har pinsamt dålig koll på detta, så jag vet inte riktigt ens vad hans roll på båten var. Vad jag förstår det som så var han kapten för den "andra besättningen"? Jag antar att de varvar att man är ute till havs några veckor och sedan ledig några veckor? Har man undersökt vem som var befälhavare de två tidigare gångerna man erkänt att man smugglat?
En annan bestättningsmedlem ska ju ha vittnat om följande:
Citat:
Siiri minns att stämningen var underlig ombord före katastrofen.
- Kapten Arvo Andresson brukade vara på så gott humör när jag ringde honom. Men den här kvällen var han annorlunda. Jag fick en konstig känsla efter att ha pratat med honom.
Från
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna
Så varför skulle Avo Piht behöva försvinna? Är man så rädd att han ska snacka om vad han sett eller vad de gjort? Den ryske vapenhandlaren verkar ju ha levt sitt liv som vanligt, fram tills han plötsligt får en hjärtattack i samband med att bevisen om smugglingen har skett börjar komma fram. (Lite osäker på vilket årtal, men förstod det som flera år senare.) Var Avo Piht en asset som har en hotbild på sig från ryssland och hans försvinnande syftade istället till att man ville ta hem honom/skydda honom? Dock hade man väl inte behöva förneka att han ens överlevde om detta var fallet. Och hans familj verkar ju dock leva kvar i Estland vad jag förstår.