2020-10-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Är det den vaktmatrosen som heter Silver Linde? Som fick 5 år på kåken i Helsingfors pga knarksmuggling mellan Tallin och Helsingfors? Trovärdigt vittne, eller hur?
Jo inte ovanligt för sjömän på drift. Men character assassination är väl din specialitet?
Citera
2020-10-06, 21:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tänker mer så här....
Om det i den mjuka delen av bottensedimentet finns en uppstickande sten som bottnar längre ner på fastare material.
Estonia lägger sig över allt och pressar undan det mjukare, slår upp ett hål, mot en dold sten, som ju faktiskt inte är särskilt djupt, 1-2 meter kanske. Rullar över lite på styrbordssidan, nästan så hon hamnar på rygg, men stannar där.
Mycke slam och annan skit virvlar omkring och lägger sig så småning om, och döljer eller nästan döljer
stenen.
Ingen har tagit hänsyn till detta för man har inte haft scenariot, så ingen raport.

Men titta på ett foto på Estonia. Kan ni inte se hur gigantiskt fartyg det är? Hur djupt tror du det "mjuka sedimentet" är? Om du vipsar runt med handen, tror du att du kommer två meter ner i bottensedimentet då? Fattar inte hur ni tror att det ska vara såååå mjukt.
Citera
2020-10-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är ingen skeppskonstruktör, men spygatter har vl i allmänhet en ”back-ventil/lucka” som hindrar att vatten går bakvägen? Sedan tror jag att Bladstall skrev att bildäcks spygatter gick till däck 0, men jag kan ha fattat fel. De syns väl inte på utsidan i vart fall?

Men det du skriver om akterporten är intressant. Är det bekräftat?

Låter rimligt att förse dem med backventil. På mina egna båtar har de inte haft backventil ifall sittbrunnen legat några decimeter eller mer ovanför vattenlinjen, samt en manuell ventil om det inte skiljer mer än några centimeter.

Jag bad Bladstall berätta var han läst att spygatterna går ned till däck noll, men fick inte något svar. Då utgår jag ifrån att uppgiften i boken "Tysta leken" stämmer.

Minns inte just nu var jag läste det om akterporten. Kan ha varit i samma bok.
Citera
2020-10-06, 21:55
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tänker mer så här....
Om det i den mjuka delen av bottensedimentet finns en uppstickande sten som bottnar längre ner på fastare material.
Estonia lägger sig över allt och pressar undan det mjukare, slår upp ett hål, mot en dold sten, som ju faktiskt inte är särskilt djupt, 1-2 meter kanske. Rullar över lite på styrbordssidan, nästan så hon hamnar på rygg, men stannar där.
Mycke slam och annan skit virvlar omkring och lägger sig så småning om, och döljer eller nästan döljer
stenen.
Ingen har tagit hänsyn till detta för man har inte haft scenariot, så ingen raport.

Bullshit!
Det var den andra "smällen" som fick folk att flyga som vantar som orsakade hålet midskepps.
Citera
2020-10-06, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jo inte ovanligt för sjömän på drift. Men character assassination är väl din specialitet?
Han fick 9 år, ditt och internationella haverikommissions huvudvittne för 13,5kg tjack.
Citera
2020-10-06, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det är inte vanligt,men nu vet jag vad du tänker om sjömän.
Citera
2020-10-06, 21:59
Medlem
Tror nog dessa smällar vittnena beskriver kan vara bogvisiret som slits loss. När sådana metalldoningar dras loss då knäpper det till rejält skulle jag tro. De sitter fast i skeppet, i ramen så att säga, och jag tror inte man har dämpningsanordningar i själva järnskrovstrukturen. Ljud färdas väl igenom metall.
Citera
2020-10-06, 22:00
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Back to basic.. Visiret föll av i den hårda motsjön och öppnade bogrampen varvid x-antal kubikmeter strömmade in på bildäck och medförde att Estonia fick slagsida och sjönk..

Sen kom jultomten, ovanligt tidigt detta år, och delade ut paket till alla som har varit snälla.
Motsjö gör att visiret sitter bättre där det sitter sen är styv kuling inte särskilt hårt.
Citera
2020-10-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Estland driver på. Nu pratar inrikesministern om att bärga kroppar. Hoppas att det bir nåt. Ta upp hela båten.

https://www.expressen.se/nyheter/ministern-estonia-ar-vart-territorium-vi-gor-vad-vi-vill/

Undrar hur efterlevanden ställer sig till det? Om en stor andel, eller kanske till och med en majoritet, accepterat Estonia som viloplats och grav kan det bli traumatiskt för många. Speciell för de som får reda på att den de saknar inte hittades, för sådant kommer att ske om en bärgning genomförs.
Citera
2020-10-06, 22:07
Medlem
HasseUas avatar
Det pratas ju här om att hålet är ovanför vattenlinjen, eller iaf. merparten av hålet.
Jag undrar om vattenlinjen är mer eller mindre konstant? Eller kunde hon sänkas och höjas i vattnet? Tex sänkas för att gå stadigare vid hög sjö?
Citera
2020-10-06, 22:08
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Är det inte rimligt att tro att den apparaturen är monterad på däck utomhus och lösgörs vid en förlisning för att slippa skicka ner en dykare på säg 5 kilometers djup och leta på bryggan och skruva loss skiten?

Du pratar om nåt helt annat, typ "svarta lådan" eller liknande. Navigationsdatorer fanns ombord. om dessa var utrustade på den tiden, med backupper som bevarar färddata, kommunikation internt och externt, och liknande som vore av intresse här, är jag inte säker på

Men det var då, numera finns sådana system som pratar och lagrar data via satelit. Tror att det är ett måste överallt över ett visst tonnage.

Estonia hade säkert inte sånt system

Ubåtar har sådana system som släpper bojar, som sen nödsänder från ytan vid olyckor.
Senast redigerad av 53....so what 2020-10-06 kl. 22:22.
Citera
2020-10-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porkster
Tror nog dessa smällar vittnena beskriver kan vara bogvisiret som slits loss. När sådana metalldoningar dras loss då knäpper det till rejält skulle jag tro. De sitter fast i skeppet, i ramen så att säga, och jag tror inte man har dämpningsanordningar i själva järnskrovstrukturen. Ljud färdas väl igenom metall.

Men hur låter det då när visiret stängs???? Menar att det oxå borde låta en del
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in