Citat:
Ursprungligen postat av
Turphiee
Detta är en teori som bygger på uppgifter som framkommit i tråden. Den bygger på en hittills obesvarad fråga, nämligen att Estonia lastades från fören i Estland.
Observera att teorin inte tar hänsyn till rimlighetsprinciper i procent eller motsvarande.
Observera också att detta inte är en teori som jag skulle tro på mer än någon annan. Jag vet att det har varit oklarheter kring sådant i mina tidigare inlägg.
Sverige har bekräftat illegal smuggling av militära hemligheter med färjan tidigare, samt fått varningar från Ryssland om att upphöra med aktiviteten. Detta vet vi redan.
TEORETISKT FÖRLOPP (Ej min teori):
Detta förklarar inte inbuktningen på skrovet. Skrovet är inte av en form som i mina ögon ser ut att ha orsakats av havsbotten. En lerig botten har inte skarpa former.
Jag har två hypoteser kvar att testa:
1. Kollission med ubåt som sänker fartyget. Bogvisiret skadas i efterhand för att skapa en alternativ förklaring.
2. Rampen öppnades åtminstone delvis som ett resultat av att kollissionen. Ett sjunkande fartyg drar uppmärksamhet till sig och transporten kan inte längre döljas. Både amerikaner och maffian är nöjda med att Estonia försvinner eller så försöker de bara göra sig av med lasten. Sjunkförloppet gick antagligen snabbare än de föreställt sig. Det metalliska ljudet är rampen som öppnas. Rampen trycker bort bogporten (eller möjligtvis är den redan preparerad med bomber)
3. Kombination av ovanstående där rampen öppnas helt efter olyckan.
Vad jag saknar angivma källor på och uppskattar hjälp med:
1. Fanns det civila på bryggan?
2. Täcktes ett annat objekt över med betong/grus vid sidan om färjan? (Lastbil/ubåt?)
3. Fanns det en NATO-ubåt som reparerades efter olyckan? Foxtrot-klassen är en kandidat annars.