2020-10-07, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Din teori kan ge förklaring till vittnet som såg något stort ljust föremål som gled in under Estonia. En personbil/lastbil sjunker långsammare än ett bogvisir i alla fall.

Edit:
Nääää, upp med båten. Det här måste titta på en gång till.

Möjligt , har den kraften att göra ett sådant hål?
Citera
2020-10-07, 10:44
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Möjligt , har den kraften att göra ett sådant hål?

Jag syftar bara på observationen från vittnet.
Hållet uppkom på annat sätt. Jag tror att varken en lastbil eller bogvisir orsakat hålet midskepps.
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-10-07 kl. 11:12.
Citera
2020-10-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Detta är en teori som bygger på uppgifter som framkommit i tråden. Den bygger på en hittills obesvarad fråga, nämligen att Estonia lastades från fören i Estland.
Observera att teorin inte tar hänsyn till rimlighetsprinciper i procent eller motsvarande.
Observera också att detta inte är en teori som jag skulle tro på mer än någon annan. Jag vet att det har varit oklarheter kring sådant i mina tidigare inlägg.

Sverige har bekräftat illegal smuggling av militära hemligheter med färjan tidigare, samt fått varningar från Ryssland om att upphöra med aktiviteten. Detta vet vi redan.

TEORETISKT FÖRLOPP (Ej min teori):
Detta förklarar inte inbuktningen på skrovet. Skrovet är inte av en form som i mina ögon ser ut att ha orsakats av havsbotten. En lerig botten har inte skarpa former.

Jag har två hypoteser kvar att testa:
1. Kollission med ubåt som sänker fartyget. Bogvisiret skadas i efterhand för att skapa en alternativ förklaring.

2. Rampen öppnades åtminstone delvis som ett resultat av att kollissionen. Ett sjunkande fartyg drar uppmärksamhet till sig och transporten kan inte längre döljas. Både amerikaner och maffian är nöjda med att Estonia försvinner eller så försöker de bara göra sig av med lasten. Sjunkförloppet gick antagligen snabbare än de föreställt sig. Det metalliska ljudet är rampen som öppnas. Rampen trycker bort bogporten (eller möjligtvis är den redan preparerad med bomber)

3. Kombination av ovanstående där rampen öppnas helt efter olyckan.

Vad jag saknar angivma källor på och uppskattar hjälp med:
1. Fanns det civila på bryggan?
2. Täcktes ett annat objekt över med betong/grus vid sidan om färjan? (Lastbil/ubåt?)
3. Fanns det en NATO-ubåt som reparerades efter olyckan? Foxtrot-klassen är en kandidat annars.
Citera
2020-10-07, 10:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ett citat från Mona Sahlins anförande i riksdagen, sid 29 §6.

https://data.riksdagen.se/fil/DC1D4D52-E608-48E0-937D-518CC9681F72

Hela debatten om Estonia finns på s.24-38 och får håret i nacken att resa sig. Mona Sahlins enda argument mot en explosion ombord är att seismologiska institutet i Helsingfors inte fick något annat utslag än när Estonia träffade botten. Hon vägrar kommentera främmande dykoperationer som skedde samtidigt som svenska dykfartyget Urd befann sig på platsen och hon vägrar kommentera de avkapade räckena till lastrampen. Det finns tydligen bilder på att någon dessutom fäst öglor på rampen för att få upp den.

Hela debatten handlar om att bogvisiret enligt sonarbilderna fanns vid fartyget före de första svenska dykningarna. När dessa dykningar väl inleddes så fanns inget bogvisir längre där men däremot en lastramp som bar tydliga tecken på att ha blivit öppnad med våld och det fanns även främmande dykare på plats samtidigt. Det finns också filmmaterial inifrån lastdäcket som enligt bildanalys visar att någon sprängt vid fästena för bogvisirets hydraulik någon av de första månaderna efter förlisningen.

Att seismologiska institutet i Helsingfors fick utslag när Estonia träffade botten bekräftar väl med vilken fruktansvärd kraft hon slog i botten. Helsingfors ligger ju en bra bit bort.
Citera
2020-10-07, 10:57
Medlem
Citat:
Är det inte de delarna som skurits bort och skickats till karlskrona samt kastats tillbaka i havet?
Fartygsdelarna är filmade, och jag tror man tog en väldig massa materialprover, och visiret tog man upp. Väldigt mycket prover och tester har gjorts. Att visiret var stängt är så vitt jag vet helt okontroversiellt. Bottenlåsets styrka har analyserats och beräknats av tekniska högskolan i Hamburg.
Citera
2020-10-07, 10:59
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Detta förklarar inte inbuktningen på skrovet. Skrovet är inte av en form som i mina ögon ser ut att ha orsakats av havsbotten. En lerig botten har inte skarpa former.

Du får nog läsa mitt inlägg lite noggrannare
Citera
2020-10-07, 11:04
Medlem
Turphiees avatar
Är det någon (helst förespråkare av JAIC) som vet den officiella anledningen till att man har hemligstämplat det mesta av utredningsmaterialet? Alltså inte bara filmklipp som visar döda människor.
Gärna med källhänvisning till varför detta gjorts.

I mina ögon är det ett av de mest uppenbata tecknen på att något är fuffens.
Varför annars hemligstämpla en civil olycka i fredstid?
Citera
2020-10-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Att seismologiska institutet i Helsingfors fick utslag när Estonia träffade botten bekräftar väl med vilken fruktansvärd kraft hon slog i botten. Helsingfors ligger ju en bra bit bort.

Det ska dock enligt https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna röra sig om ett missförstånd. Inte heller ska en enligt artikeln en mindre sprängladdning kunna uteslutas. Detta enligt avsnittet med rubriken "Seismogrammet från Porkala" i ovanstående länk.
Citera
2020-10-07, 11:10
Medlem
Citat:
Är det någon (helst förespråkare av JAIC) som vet den officiella anledningen till att man har hemligstämplat det mesta av utredningsmaterialet? Alltså inte bara filmklipp som visar döda människor.
Gärna med källhänvisning till varför detta gjorts.

I mina ögon är det ett av de mest uppenbata tecknen på att något är fuffens.
Varför annars hemligstämpla en civil olycka i fredstid?

Frågan är väl om det fuffens man hållit på med har något med förlisningen att göra, eller om svenska staten bara smugglat militärhemligheter på en båt som inte borde ha fått lämna hamnen.
Citera
2020-10-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Var det inte det som skulle vara ett missförstånd?
Citera
2020-10-07, 11:12
Medlem
https://royallib.com/book/kalandarov_marat/viza_v_puchinu.html

Boken Visa to the Depths, baserad på den estniska tulltjänstemannens vittnesmål, som verkar ha försvunnit från nätet. Ta .doc och kör i google translate för en halvt läsbar version.
Citera
2020-10-07, 11:13
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Frågan är väl om det fuffens man hållit på med har något med förlisningen att göra, eller om svenska staten bara smugglat militärhemligheter på en båt som inte borde ha fått lämna hamnen.

Precis.... En fråga som skulle besvarats utan hemligstämplat utredningsmaterial
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in