2020-10-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det verkar som det pågår okontrollerad smitta i vårt grannland.
Polens kurvor är alarmerande stigande:

Idag inrapporterade högsta siffran dödsfall någonsin: 75 senaste dygnet.
Också högsta antal nya smittfall : 3003

kurvorna pekar brant uppåt - Nån som har koll på hur illa det är - vilka åtgärder som tas - om gränsen är öppen till Sverige?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/poland/
Sverige har väl ungefär samma utveckling!
Citera
2020-10-07, 12:29
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är verkligen inget fel på morfin som lindring vid smärta och andnöd hos döende patienter.
Felet är istället att många äldre inte fått tillgång till livräddande insatser.

Själv är jag övertygad om att triaget framför allt bygger på att inte belamra vårdplatser med patienter som har lägre överlevnadschans och färre år kvar att leva (och betala skatt) än personer i medelåldern.
IVA var ju så gott som fullt i våras, trots att det sorterades ganska hårt.

Vi har helt enkelt inte kapacitet att rädda alla som kan räddas, så enkelt är det. Dock är det ju väldigt tråkigt för makthavarna att behöva förklara varför det har blivit på det här viset, vårt enorma skattetryck till trots, så för att ducka debatten blir man tvungen att begagna sig utav halvsanningar eller rena lögner.

Tyvärr är det inte sanningen. Man gör allt för att rädda viktiga människor med ekonomiskt eller kulturellt kapital. Agda 85 år som jobbade som städare kan dö.
Citera
2020-10-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, här håller jag med. År 2020 är ett unikt år, det kommer att stå om det i historieböckerna i framtiden, och det kommer att göras massor av filmer och dokumentärer om det. Jag undrar hur ungdomarna - som då inte längre är unga - kommer att må, när deras barn t.ex. frågar dom om hur det var. "Vad gjorde du för att hjälpa till under den stora pandemin, mamma?! "Hjälpa till? Jag festade som vanligt, jag var ju ung!" Inte så kul...
Vad gjorde din egen mamma för att hjälpa till under Asiaten?

Du kanske ska börja med att fråga det.
Citera
2020-10-07, 12:31
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag kommer stolt berätta för mina barn att deras far inte var rädd för en fjantig förkylning och trotsade hjärntvättade fårs uppmaning att ha på sig munblöja och gömma sig hemma.

Du är så lågbegåvad att alla i tråden häpnar. Du har fortfarande inte fattat att detta inte handlar om hur macho du är utan om att vi alla hjälps åt för att rädda våra sköra, svaga och de som befinner sig i riskgrupper.
Citera
2020-10-07, 12:33
Medlem
Madagascars avatar
När kommer de nationella testsiffrorna för föregående vecka (v40)? Brukar de inte komma på tisdagar!?

Inget här https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/

Stockholm har redan rapporterat siffrorna för vecka 40:

v36: 22565
v37: 24264
v38: 25939
v39: 22919
v40: 26654

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/covid-19-utforda-analyser.pdf

Här påstås dock att Stockholm v40 utfört 27522 tester:

https://vardgivarguiden.se/nyheter/2020/oktober/lagesrapport-6-oktober/

Snurrigt!
Citera
2020-10-07, 12:34
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du är så lågbegåvad att alla i tråden häpnar. Du har fortfarande inte fattat att detta inte handlar om hur macho du är utan om att vi alla hjälps åt för att rädda våra sköra, svaga och de som befinner sig i riskgrupper.
Det går inte att skydda dom äldre eftersom personalen befinner sig ute i samhället när dom är lediga!
Citera
2020-10-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Det går inte att skydda dom äldre eftersom personalen befinner sig ute i samhället när dom är lediga!

Precis. Stäng in alla bara.
Citera
2020-10-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, här håller jag med. År 2020 är ett unikt år, det kommer att stå om det i historieböckerna i framtiden, och det kommer att göras massor av filmer och dokumentärer om det. Jag undrar hur ungdomarna - som då inte längre är unga - kommer att må, när deras barn t.ex. frågar dom om hur det var. "Vad gjorde du för att hjälpa till under den stora pandemin, mamma?! "Hjälpa till? Jag festade som vanligt, jag var ju ung!" Inte så kul...

Tror inte mina barn kommer vara lika fixerade vid att coronapandemin är det enda som någonsin inträffat som vissa i tråden.

Men dina barn kommer säkert storögt titta på dig varje kväll och vilja höra om när du hade munskydd I ett halvår pga att fler äldre än vanligt avled.
Citera
2020-10-07, 12:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Inte helt.
Men man kan öka chanserna genom utbildning, skyddsutrustning, bra rutiner, regelbunden testning och - framförallt - genom att minska smittspridningen i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det samma kan gälla hur smittan kommer in i sjukhus som t.ex. Akademiska i Uppsala som fått in det på två avdelningar med inställda operationer som följd.

Vet någon om vårdpersonalen på Akademiska följt WHO:s rekommendationer om att bära mask hela arbetsdagen på sjukhus och helst även låta patienterna bära mask när vårdgivare kommer in i deras rum?

Eller har de gått runt som flinande mongoloider utan mask och sprutat coronaaerosoler över sina stackars patienter?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tror inte mina barn kommer vara lika fixerade vid att coronapandemin är det enda som någonsin inträffat som vissa i tråden.

Men dina barn kommer säkert storögt titta på dig varje kväll och vilja höra om när du hade munskydd I ett halvår pga att fler äldre än vanligt avled.

Mina barn är vuxna, så de vet redan! Och jag är otroligt nöjd med att de följer rekommendationerna, och inte är ute och festar. Jag måste ha gjort något rätt!
Citera
2020-10-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

Är du inte glad över att så gott som ingen dör numera? Är du inte glad att vi har 1-2 döda per dag, dvs praktiskt taget inga alls?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in