2020-10-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
vad snackar du om?

vi har ca 132st döda senaste 5 veckorna

det är närmare 4 per dag

alltså 100% mer än du påstår

Mätt från den 23/9 och idag 6/10:

Vecka 38: 9 avlidna - 12 avlidna (medel 1,71)
Vecka 37: 13 avlidna - 13 avlidna (medel 1,86)
Vecka 36: 13 avlidna - 12 avlidna (medel 1,71)
Vecka 35: 11 avlidna - 10 avlidna (medel 1,43)
Vecka 34: 20 avlidna - 20 avlidna (medel 2,86)
Vecka 33: 18 avlidna - 18 avlidna (medel 2,57)
Vecka 32: 22 avlidna - 21 avlidna (medel 3,00)

Alltså, det ändras inte särskilt mycket.
Citera
2020-10-06, 20:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Munskydd hjälper dock inte mot luftburen smitta...
Inte ffp2 och 3 heller om det är aerosoler som i fallet med covid-19?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-06 kl. 20:16.
Citera
2020-10-06, 20:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Man är ju inte direkt förvånad över att det är dagens egoistiska, bortskämda, efterblivna ungdom som ligger bakom den ökande smittspridningen.

Att dessa abortfall ska ta över tyglarna i framtiden är extremt skrämmande.

Skyll inte på ungdomarna. Skulden ligger hos Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har tydligt visat att epidemin ska få fortsätta. Givetvis medför det att ungdomarna anser att det är meningslöst att anstränga sig för att bekämpa epidemin. Alla ansträngningar är ju bortkastade, så länge som målet inte är att kväsa epidemin på riktigt.

Det hade varit helt annorlunda ifall Folkhälsomyndigheten istället hade sagt: "Nu satsar vi stenhårt på att bekämpa epidemin så mycket vi kan. Ingen ansträngning är bortkastad. Ingen behöver känna att den står ensam i kampem. Alla ska delta."

Ungdomarna behöver också få veta, att när dom har hjälpt till att rädda livet på farmor och farfar, så kan dom återgå till att leva livet på det sätt som hör ungdomen till. Det är orättvist mot ungdomarna att utfärda ett förbud mot offentliga tillställningar, och låta förbudet pågå på obestämd tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Om immuniteten inte funkar, kommer vi att få nån sorts repris, och belastningen på samhället är redan för stor.

Problem är (förutom dödstalen) massiva sjukskrivningar (4-12 veckor), bestående men, psykiska trauman, långvarigt rehabbehov, skadad sjukvård, vårdskulden och politiska skador (skadat förtroende för myndigheter som ganska mycket skiter i dig och mig).

Just precis. Det har pratats om att Sveriges strategi bygger på förtroende mellan myndigheter och medborgare. Det är ju bara struntprat. Sveriges strategi raserar medborgarnas förtroende för myndigheter och politiker. Anders Tegnell har stått och ljugit för svenska folket. Det är inte så man skapar förtroende.

En annan aspekt av dom politiska skadorna, är försämrade relationer med andra länder. Det är inte snällt att ge fristad åt ett virus som grannländerna håller på att bekämpa, med stor möda. Dessutom har Anders Tegnell skapat onödig osämja med exempelvis Italien. Har Anders Tegnell inget vettigare att göra, än att vara kaxig mot andra länder?
Citera
2020-10-06, 20:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja vad bra för Danmark då. Bra fram tills kontakttalet ökar igen inom någon vecka eller två.
Ja, vi får vara glada för det lilla och att det avtar är ju fan så mycket bättre än att det ökar tycker jag.
Citera
2020-10-06, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, så blir det ju. Sen får man vara ödmjuk inför att covid kommer fortsätta orsaka milda infektioner, även med medicin. Även milda infektioner kan vara livshotande för den som är mycket skör.

Mm, och då blir det ett ansvar för medierna, och FHM, att sluta rapportera varje dödsfall, eller något dödsfall alls, när det inte längre finns risk för att IVA blir överbelastat. Det finns människor som blir rejält skrämda av allt som står, och det skapar kaos.
Citera
2020-10-06, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, tyvärr ... den blinda tro jag hade på staten och sossemaffian, är för länge sedan bortblåst.

Coronakrisen har hanterats på ett vedervärdigt och cyniskt sätt.

Och min tro på medelsvenskens intelligens har minskat, vilket jag inte trodde var möjligt.

Intelligenta, välutbildade vänner blir helt tomma i bollen så fort coronakrisen diskuteras. De blir idioter. De tycker att 6000 döda, trasig sjukvård och ekonomisk kris är kompatibla med succé ha ha ...

FHM har verkligen fått de flesta att tro att vårens tabbar var framgångar.

Vi är såå naiva. Tegnell har spelat på svenskens naivitet som på ett piano.

En nation, ett stockholmssyndrom, i ett drama som utspelas på en internationell scen i en brinnande pandemi där Banditmonarkin är förövare, med banditen Tegnell som håller folket gisslan.

Ja, SvÄrjE, är ett sjuk-jäkla land. Som Tim Pool sade:

SWEDEN IS CREEPY!

Det är bara hålla med.
Citera
2020-10-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag svär, det är upp till varje skola/kommun att välja om de vill informera. Grattis Skåne, kanske en förklaring till att Skåne lyckats bättre? Borde vara riktlinjer på nationell nivå. Detta är en enorm skandal som media inte skriver om!!!!

Uppmanar ALLA till att gräva i detta. Ring skolor och kommun, så vet ni.
Tror du man får veta nåt då om locket redan lagts på(av höjdarna)?
Citera
2020-10-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Skyll inte på ungdomarna. Skulden ligger hos Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har tydligt visat att epidemin ska få fortsätta. Givetvis medför det att ungdomarna anser att det är meningslöst att anstränga sig för att bekämpa epidemin. Alla ansträngningar är ju bortkastade, så länge som målet inte är att kväsa epidemin på riktigt.

Det hade varit helt annorlunda ifall Folkhälsomyndigheten istället hade sagt: "Nu satsar vi stenhårt på att bekämpa epidemin så mycket vi kan. Ingen ansträngning är bortkastad. Ingen behöver känna att den står ensam i kampem. Alla ska delta."

Ungdomarna behöver också få veta, att när dom har hjälpt till att rädda livet på farmor och farfar, så kan dom återgå till att leva livet på det sätt som hör ungdomen till. Det är orättvist mot ungdomarna att utfärda ett förbud mot offentliga tillställningar, och låta förbudet pågå på obestämd tid.

Just precis. Det har pratats om att Sveriges strategi bygger på förtroende mellan myndigheter och medborgare. Det är ju bara struntprat. Sveriges strategi raserar medborgarnas förtroende för myndigheter och politiker. Anders Tegnell har stått och ljugit för svenska folket. Det är inte så man skapar förtroende.

En annan aspekt av dom politiska skadorna, är försämrade relationer med andra länder. Det är inte snällt att ge fristad åt ett virus som grannländerna håller på att bekämpa, med stor möda. Dessutom har Anders Tegnell skapat onödig osämja med exempelvis Italien. Har Anders Tegnell inget vettigare att göra, än att vara kaxig mot andra länder?

Bra politisk sammanfattning. Jag tror att de ansvariga (Löfvén FHM osv) är så korkade och självgoda att de faktiskt inte fattar att marken vittrar under deras fötter. Jag har iaf tagit lärdom och jag kommer inte att lita på de där jävlarna mer. Min ålderdom kommer jag att styra över själv ...
Citera
2020-10-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jo så kan det vara.
Men man måste också betänka att vi vet inte vilken typ av virus vi har att göra med.
HIV, HPV, Herpes är ju alla virus som leder till allvarliga eller besvärliga åkommor. Vid nedsatt immunförsvar blommar de upp. Kraftiga infektioner (vilket Covid ger upphov till hos många) kan ju dessutom trigga inflammationer vilket i förlängningen leder till vissa cancertyper, hjärta-, kärlsjukdomar m.m.
Med det sagt, förminska inte viruset redan då vi ännu inte känner till långsiktiga åkommor. FHM och regeringen gamblar här.
Vi vet att vi har att göra med ett coronavirus.
Citera
2020-10-06, 20:21
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tror du man får veta nåt då om locket redan lagts på(av höjdarna)?

Inte ord från media i detta. Måste fan i mig vara Sveriges största mörkläggning och skandal ever, alltså genom alla tider.
Citera
2020-10-06, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Mätt från den 23/9 och idag 6/10:

Vecka 38: 9 avlidna - 12 avlidna (medel 1,71)
Vecka 37: 13 avlidna - 13 avlidna (medel 1,86)
Vecka 36: 13 avlidna - 12 avlidna (medel 1,71)
Vecka 35: 11 avlidna - 10 avlidna (medel 1,43)
Vecka 34: 20 avlidna - 20 avlidna (medel 2,86)
Vecka 33: 18 avlidna - 18 avlidna (medel 2,57)
Vecka 32: 22 avlidna - 21 avlidna (medel 3,00)

Alltså, det ändras inte särskilt mycket.

Som jämförelse kan vi köra med Taiwan:

Totalt 7 avlidna sedan starten på pandemin.
Noll mördade gamlingar.
Noll lockdowns.

Frågor på denna jämförelsen?
Citera
2020-10-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inte ffp2 och 3 heller om det är aerosoler som i fallet med covid-19?

Jo mot lutburen smitta ska det vara högre skyddsklass.

Det är dock lite märkligt att i samma veva proklamera munskydd om man samtidigt proklamerar att smittan är luftburen.

Som jag nämnt 1000 x vid detta lag som är känt att är den sprids ungefär som en vanlig förkylning, alltså dropp- och kontaktsmitta. Aerosoler är också droppar, om än små, som kan vara i luften - men vid torr luft så torkar de in fort och viruset inaktiveras snabbt. Att luftvägsvirus kan finnas i aerosoler är känt, exempelvis vid aerosolgenererade procedurer inom sjukvården. Då används andningsskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in