Citat:
Ursprungligen postat av
Bladstall
Man vet ju inte exakt vilka luckor som inspektörerna avsåg. Man får nog gå och gräva fram protokollen från inspektionen för att ta reda på det.
Utan att veta säkert skulle jag påstå att åtminstone några av dem går till ventilationen då det inte är ett ovanligt arrangemang men utan att veta vilka luckor de menade så spelar det ingen roll om man så sitter på konstruktionsritningarna. Varför luckor var öppna kan ha flera förklaringar. Det är/var inte ovanligt med öppna serviceluckor ombord på fartygen för att förbättra luftkvalitén för de som jobbar med lastning och lossning.
Att inspektörerna misstänkte att besättningen aldrig brukade stänga luckorna är ju graverande men inte ett entydigt bevis på att de var öppna när olyckan skedde men det skulle kunna förklara de tidiga rapporterna om vatten. Chalmers och SSPA verkar ha gjort en liknande bedömning och luckorna i fråga verkar oavsett inte ha behövts för att simuleringarna skulle få samma utfall. Även om den förhållandevis lilla mängden vatten kanske inte gjorde någon märkbar skillnad i slutändan så blir det ju extra jobbigt när överlevande minns sig ha sett vatten medan rapporten inte lägger någon vikt vid deras upplevelser.
Citat:
Ursprungligen postat av
RiktigtVass
Är konfunderad över de få reaktioner jag fått ang min teori. Samtidigt ingen som säger emot den!
Ni som besitter kunskaper och erfarenheter om livet på sjön. Kom med synpunkter! Sanningen måste fram.
Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.
Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.
Våra ubåtar torrövar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med. Alla moment görs precis som under en verklig skjutning. Skillnaden är att man inte avfyrar något vapen.
Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna, troligtvis övningstorpeder utan sprängmedel, skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats. Troligtvis skadades då även bogvisiret.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.
Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.
Torpederna väger ca 2 ton och färdas i ca 30 knop. Den massan torde räcka för att göra dessa hål. Alltså ingen explosion.
Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna, som låg under bildäck, ovanifrån.
Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fick från torpeden som träffade i förskeppet.
Slutord
Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände. Jag hoppas dessa nu träder fram och bringar klarhet i vad som hände.
Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.
Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.
GMY
Dagen Estonia sjönk deltog Sverige i en samövning med NATO i Skagerak och Norska Havet.
Inte så insatt i svenska ubåtstorpeder, men har för mig att de var i storleken 5-600 kg, de ska gå att hantera inne i konservburken och torpedtuberna är normat alltid tomma om det inte ska skjutas. Tror inte heller att en nykter FC på en ubåt kommer på iden att börja övningsskjuta i storm.
Jag var tvångsförvisad till en torpedbåt i norrköpingsklassen kring decennieskiftet 1979-80. Våra torpeder vägde ca 1500 kg, kring 60 knop har jag för mig, och inte fan hade de bankat hål i ett skrov som Estonias.
Övningsskjutningar gjordes alltid nattetid mot ett målfartyg, där besättningen höll full span i mörkret. Torpedens "stridsspets" var fylld med vatten istället för sprängmedel, och längst fram satt en rejäl lampa. Iväg med skiten som sedan styrdes från avsändaren via kabel som matades ut ur magasin i både torped och tub. Förhoppningsvis passerade den sedan under målet, vände och körde tillbaka, medan målfartygets utkikar håll koll på lampans passager, och höll på så tills det blev soppatorsk då en trycklufttank blåste ur vattnet så att torpeden flöt upp och kunde bärgas (en torped kostade ca 1,5 M för 40 år sedan).
Det hände någon enstaka gång att torpeder inte ville gå på rätt djupt, men mer än en liten bula såg jag aldrig. Var vanligtvis ett minfartyg som agerade måltavla