2020-10-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, en positiv trend. Men jag förstår inte vad du menar med "nära en topp".

Ökningen saktar in, dvs det ökade fortfarande men ökningen är inte lika kraftig som innan.
Citera
2020-10-06, 14:55
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
+ 15 döda är det väl egentligen eftersom 12 döda sedan tidigare har återuppstått hallel u yah! Vore det bara tre skulle det stå -9.

Ja. Om man börjar inse att Danmark & Norge inte kommer att komma ikapp och hamna närmare Sveriges dödstal så får man börja jobba på att Sveriges dödstal skall hamna närmare deras.
Citera
2020-10-06, 14:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Absolut, men det viktiga är att det faktiskt ”ökar”.
Oavsett andelen så borde ökande tal innebära ökande inläggningar.
Dock är det nog tyvärr för tidigt att avgöra. Jag tror att det kommer börja öka på inom sjukvården inom kort.
Hoppas jag har fel såklart.
Jag håller med dig helt.

Det jag har reagerat på ett par gånger när Tegnell har fått frågan om detta kan räknas som en andra våg? Senast idag på PK svarade han att nej, det kan det inte för då ska det öka över hela landet?

Men i våras var ju smittspridningen relativt låg och kontrollerad i Skåne? Då första vågen pågick, vad är skillnaden nu?
Citera
2020-10-06, 14:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Knappast en kvalitativ dokumentär då. Finns noll samband på smittspridning och kontaktytor. Inte heller farligt att få viruset i sig via mun och i mage/tarmkanal.

Det finns ju de som får gastrointestinala problem av covid19:
https://www.thelancet.com/journals/langas/article/PIIS2468-1253(20)30132-1/fulltext

Citat:
Together with respiratory transmission, there is potential for faecal–oral transmission of SARS-CoV-2.

Eventuellt skulle man få det om man torkar en covidpatient i röven och sen stoppar fingrarna i munnen. Men då är vi tillbaka i hygienfrågan och det stående rådet, tvätta händerna!
Citera
2020-10-06, 14:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag var tydlig med att långtidssjuka förekommer även med milda symtom. Dock hävdar jag att det oftast verkar samvariera med olika former av tidigare eller pågående psykisk ohälsa av olika grad. Man skall inte förminska oro/stress osv men de måste behandlas utifrån det. Jag blev själv väldigt oroad i våras då jag hade mild covid. Dock repade jag mig ganska fort då jag inte normalt är den ” oroliga typen ”. Därav har jag stor förståelse för att ” oroliga och de som har lätt att hamna i stress/ ångest upplever symptom vecka efter vecka fast inte själva viruset i sig är problemet. Som jag sa tidigare är ett konstaterande cirka 40 har varit bekräftad smittade på min arbetsplats ingen fick långtidssymtom. Det är ju faktiskt till och med grund för statistiskt underlag. Jag har personalansvar på arbetsplatsen därav min insyn.

Visst, det är ju fint det du skriver men jag vet med 100% säkerhet att det finns personer med symptom på långtidscovid som inte får någon hjälp alls av primärvården. Jag vet med säkerhet att en läkare till och med uttalade - du kanske är deprimerad? Och gjorde absolut ingenting för att hjälpa patienten. Ingen remiss till psykolog, ingen sjukskrivning, inga antidepressiva osv.

Vad fan är det?!?
Citera
2020-10-06, 15:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det går nog bra att även smittas utomhus vid ”rätt” förutsättningar. Vad vi inte ser ..

Jag blev fullkomligt ”mörkrädd” när jag associerade till nedanstående. Där ser man vad som ryms inom små droppar av ”droppsmitta”.

01:00:24 → (+20 sekunder framåt)
https://www.svtplay.se/video/27031309/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-hojdpunkter-sasong-2-avsnitt-1?start=auto

Ja, tyvärr är det nog så.
Citera
2020-10-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Den jämförelsen är väl lika mycket befogad som jämförelsen alla tomtar på Flashback gör mellan Sverige och Italien exempelvis.

Berätta, vilka jämförelser är det? Sen pratar vi städer nu, inte länder.
Citera
2020-10-06, 15:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Helt rätt. Alla borde istället jämföra med de 10 länder som lyckats bäst att få ner smittspridningen. Att hela tiden jämföra med de sämsta är märkligt.

Detta kan inte göras för då blir det uppenbart att en random taxichaffis hade gjort ett bättre smittbeskämpningsarbete än Tegnell.
Citera
2020-10-06, 15:04
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med dig helt.

Det jag har reagerat på ett par gånger när Tegnell har fått frågan om detta kan räknas som en andra våg? Senast idag på PK svarade han att nej, det kan det inte för då ska det öka över hela landet?

Men i våras var ju smittspridningen relativt låg och kontrollerad i Skåne? Då första vågen pågick, vad är skillnaden nu?

"There is no uniform international standard for how a second wave is defined. Even the WHO has no clear guidelines. WHO spokesman Christian Lindmeier wrote in an email to DW: "The term refers [only] to new outbreaks that have occurred after an initial decline. The same applies to a 'third' wave.""

https://www.dw.com/en/coronavirus-second-wave/a-54429614
Citera
2020-10-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
+ 15 döda är det väl egentligen eftersom 12 döda sedan tidigare har återuppstått hallel u yah! Vore det bara tre skulle det stå -9.

Du får nog kolla lite närmare innan du påstår saker
Citera
2020-10-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 23*
Nya fall: 1869

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste måndag + tisdagssiffror nya avlidna: 10, 5, 5, 5, 7.
Fem senaste måndag + tisdagssiffror nya fall: 1545, 1200, 840, 722, 715.

* Totalt -12, verkar mest ha varit någon slags korrigering långt bak.

Damn. Aw was correct in his +-20% prediction and I was 130 off my prediction. Next Tuesday is 2000+ and action must be taken this week.
Citera
2020-10-06, 15:09
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, en positiv trend. Men jag förstår inte vad du menar med "nära en topp".
Jag menar att ökningen går mot noll, efter det blir det en minskning.
Jag tror med andra ord att vi kommer ha en topp med antal smittade/dag denna eller nästa vecka, sen kommer det sjunka resten av året.

Edit: Med det antagandet tittar jag bara på hur kurvan ser ut, inga värderingar i övrigt vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in