2020-10-05, 22:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan säkert stämma i en del fall, men knappast merparten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna

Enligt länk ovan bedömer man att det kan handla om 150 tusen. Andra uppgifter säger att det är 100 tusen. Jag vet inte, men behovet verkar vara enormt.

Kom igen. Att 150000* anser sig vara långtidssjuka är ju inte detsamma som att de behöver rehabvård.

*troligtvis 2000 hypokondriker som tillfrågats

Jag hade hosta i 10 veckor en gång. Inte behövde jag rehab för det.
Citera
2020-10-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag var sjuk i maj, tog ett positivt antikroppstest I juni och förra veckan tog jag ett nytt antikroppstest som var negativt. Mina antikroppar fanns kvar i som mest fyra månader.

Om vi inte kan testa för immunitet framöver, hur gör vi då? Detta kan bli ett jobbigt virus för lång tid framöver..
Enkelt för dig att ta reda på. Kom igen, gör det för vetenskapen.
Citera
2020-10-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det hade varit intressant att skicka in dig till en allvarligt covidsjuk, i ett par timmar, där du får insupa atmosfären så att säga. Sen avvakta 2 veckor om du blir sjuk och efter ett par veckor göra ett nytt antikroppstest. Blir du inte sjuk, ja då vet du att du är immun. Har du antikroppar då vet vi att din minnesceller sprutar ut antikroppar. Fult experiment, men det hade gett oss lite mer kött på benen, totalt oetiskt givetvis. Misstänker också att det är något du inte är intresserad av att testa. Men jag är nyfiken.
Lite småsugen är jag faktiskt, allt för utökad kunskap!
Citera
2020-10-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför ser vi inte en puckel/uppgång i antalet nya fall på IVA? Detta skedde i början av augusti, men inte nu.

Är det så att de som smittas nu i mycket större utsträckning är yngre och därmed inte behöver vård och att så inte var fallet i början av augusti (ökningen då var mer jämnt fördelad över åldrarna).

https://ibb.co/swPtB27

Vi verkar ha en CFR på cirka 1% nu. Andelen som läggs in på IVA av antalet totala fall (fram till 19 september) verkar ligga mellan 0,5 och 0,7%.
https://ibb.co/QcTCHp4

Med en skattad IFR på 0,5% så ger det att vi hittar ungefär hälften av alla smittade.
Det säger oss också att andelen som behöver IVA-vård är omkring 0,25-0,35%.

Jag tror du har rätt. Det verkar vara mycket smitta I skolorna just nu...
Citera
2020-10-05, 22:56
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan säkert stämma i en del fall, men knappast merparten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna

Enligt länk ovan bedömer man att det kan handla om 150 tusen. Andra uppgifter säger att det är 100 tusen. Jag vet inte, men behovet verkar vara enormt.

Sjukt tragiskt. Detta kommer bara visa sig mer och mer. Känner flera drabbade redan.
Citera
2020-10-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför ser vi inte en puckel/uppgång i antalet nya fall på IVA? Detta skedde i början av augusti, men inte nu.

Är det så att de som smittas nu i mycket större utsträckning är yngre och därmed inte behöver vård och att så inte var fallet i början av augusti (ökningen då var mer jämnt fördelad över åldrarna).

https://ibb.co/swPtB27

Vi verkar ha en CFR på cirka 1% nu. Andelen som läggs in på IVA av antalet totala fall (fram till 19 september) verkar ligga mellan 0,5 och 0,7%.
https://ibb.co/QcTCHp4

Med en skattad IFR på 0,5% så ger det att vi hittar ungefär hälften av alla smittade.
Det säger oss också att andelen som behöver IVA-vård är omkring 0,25-0,35%.

Rätt grupper i immuna i Sverige just nu. I 08-området så sprids smittan på helt andra platser än i våras. Mycket kan man säga om överklass-folket boendes i de områden där smittan just nu sprids snabbast, men lika kass hälsa som kedjerökande syrianer och turkar har dem inte. Mycket är vunnet på att Järva-fältet och Södertälje har stor immunitet.
Citera
2020-10-05, 22:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Lite småsugen är jag faktiskt, allt för utökad kunskap!

FHM borde betala dig en schysst lön och helpension (all inclusive) i en månad, kanske slänga in ett par covidluder också som du kan frottera dig med under tiden. Allt för vetenskapen liksom. Kanske efterlevandepeng till dina anhöriga också.
Citera
2020-10-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad säger analytikerna när pandemin är över? Hur pass kan vi gå tillbaka till den tid då man kunde se hockey på läktaren? Kan 2021 bli en förbättring? Kan man resa till Japan till nyår?

Vad säger alla?
Pandemin är över när vi bestämmer oss för att den är över. I praktiken så tror jag att smittan minskar kraftigt I maj för att bara komma tillbaka via spridda enstaka mindre lokala utbrott därefter.

500 på läktaren blir tidigast efter jul, fulla läktare till sommaren. Jag tror nämligen att regeringen måste backa om detta pga smittspridningen bland unga.

Min spådom...
Citera
2020-10-05, 23:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det förekommer säkert sådana fall det betvivlar jag inte. Men att det skulle röra sig om tusental är nonsens. Jag arbetar på en arbetsplats med över 800 medarbetare i Skåne och vi har haft cirka 40 bekräftade fall varav en behövde vård. Endast den som behövde vård var inte helt frisk på 2 veckor. Sedan har Jag aldrig hört någon nekats vård oavsett testresultat.
I the UK har man samlat in data från över 4 miljoner covid-sjuka och 1 av 50 är fortfarande dåliga tre månader efter insjuknandet.

”Prof Spector, Professor of Genetic Epidemiology at King's College London, said their research had found that the effects of the virus lingered for a long time in significant numbers of people.

Researchers from King's and health-science company ZOE tracked data from more than 4 million people.

They found that 1 in 10 sufferers had symptoms of “long Covid” for a month, with 1 in 50 still suffering at least three months later.

“Long Covid” was found to be most common in those of working age, with a median age of 45 among those afflicted, and cases rare in those above the age of 65 and below the age of 18. Women were more likely than men to be affected.

On Sunday, a report from the Tony Blair Institute for Global Change urged the Government to do more to highlight the issue.

The authors of the paper, titled Long Covid: Reviewing the Science and Assessing the Risk, say they believe awareness campaigns "would help drive compliance with containment measures such as the use of masks".”

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/10/05/health-expert-warns-long-covid-could-turn-bigger-problem-excess/?li_source=LI&li_medium=liftigniter-rhr
Citera
2020-10-05, 23:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag tror du har rätt. Det verkar vara mycket smitta I skolorna just nu...

Jag tänkte likadant, att det är unga vuxna som smittas i större utsträckning nu.
Citera
2020-10-05, 23:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok, då var det inte så illa som jag först befarade, trodde det var 100k pers i behov av rehab 🙂.

Väldigt lite info om Novus-undersökningen dock, urval etc, men den verkar alltså bygga på en enkät till ett slumpmässigt urval. Där man digagnoserat corona via beskrivning av "corona liknande symptom" och sen skattat långtidssjuka (inte behov av rehab) beroende på hur länge folk känt sig förkylda (oavsett testat för c19 eller inte)... Den undersökningens säger ju nada, så korkade slutsatser att man blir matt. Men antar att det blev bra löpsedlar på den undersökningen .

Ps. Enligt novusundesökning var 100 tusentals svenskar smittade, rättare sagt ansåg sig vara smittade, redan i nov-dec 2019,dvs Långt innan det var känt att Covid-19 fanns i Sverige. Säger lite om trovärdigheten i deras undersökning och att gemeneman verkar tro att varenda förkylning de haft i närtid är Corona.

Av över 4 miljoner covid-sjuka lider 1 av 50 fortfarande av symptom efter tre månader.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/10/05/health-expert-warns-long-covid-could-turn-bigger-problem-excess/?li_source=LI&li_medium=liftigniter-rhr
Citera
2020-10-05, 23:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Rätt grupper i immuna i Sverige just nu. I 08-området så sprids smittan på helt andra platser än i våras. Mycket kan man säga om överklass-folket boendes i de områden där smittan just nu sprids snabbast, men lika kass hälsa som kedjerökande syrianer och turkar har dem inte. Mycket är vunnet på att Järva-fältet och Södertälje har stor immunitet.

Det förklarar inte puckeln i början på augusti. Det har knappast hänt något på immunitetsfronten sen dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in