2020-10-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
intervju Norges hälsominister Aktuellt 21

han kommenterar Sveriges och Norges pandemihantering

https://www.svtplay.se/video/28047918/aktuellt/aktuellt-5-okt-21-00-4?start=auto

Visst var det intressant att lyssna på en person som inte är lika polariserad som denna tråden är!
Citera
2020-10-05, 22:17
Avslutad
Vad säger analytikerna när pandemin är över? Hur pass kan vi gå tillbaka till den tid då man kunde se hockey på läktaren? Kan 2021 bli en förbättring? Kan man resa till Japan till nyår?

Vad säger alla?
Citera
2020-10-05, 22:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
intervju Norges hälsominister Aktuellt 21

han kommenterar Sveriges och Norges pandemihantering

https://www.svtplay.se/video/2804791...0-4?start=auto

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Visst var det intressant att lyssna på en person som inte är lika polariserad som denna tråden är!

Inte bara denna tråden som är polariserad,

tänker jag när jag tittar på nyhetsklipp från USA.
Citera
2020-10-05, 22:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det förekommer säkert sådana fall det betvivlar jag inte. Men att det skulle röra sig om tusental är nonsens. Jag arbetar på en arbetsplats med över 800 medarbetare i Skåne och vi har haft cirka 40 bekräftade fall varav en behövde vård. Endast den som behövde vård var inte helt frisk på 2 veckor. Sedan har Jag aldrig hört någon nekats vård oavsett testresultat.
Jag vet att man nekar vissa vård eftersom de inte har ett positivt svar. Oavsett huvudvärk, utmattning, feber till och från, halsont som inte försvinner osv.

Hur många de är vet jag inte men att Primärvården inte tar dem på allvar är fakta.
Citera
2020-10-05, 22:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad är det för jävla snack?!
Förvägras sjukskrivning? Du låter som ett jävla fackpamp/skyddsombud. Det snacket har vi ju hört i 50 år. Alla jävla WT behöver ju ”sjukskrivas” med jämna mellanrum pga utbrändhet och annan hittepå.
Du behöver inga jävla testsvar för att bli sjukskriven för någonting. Allt handlar om symptom.
Om du känner dig lite trött efter ex flunsa eller annat, blir du inte sjukskriven.
Om du har konstant migrän, värk, hjärtfel (som 80% får enligt vissa i tråden) osv osv, blir du sjukskriven oavsett diagnos.
Försöker du bluffa dig till sjukskrivning så blir du förhoppningsvis genomskådad och avvisad med rätta
Du får tro vad du vill, jag vet att det förekommer oavsett symptom som huvudvärk, utmattning, feber till och från, halsont som inte försvinner osv.

Du reagerar ju som om du vore galen, djävla skitsnack!?! Vem är du att uttala dig om någonting som du inte har någon aning om? Du är en djävla mobbare som tagit en annan användares namn och lagt till UrA för att förnedra en annan människa. Vad är det för ignoranta, WT fasoner?
Citera
2020-10-05, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad säger analytikerna när pandemin är över? Hur pass kan vi gå tillbaka till den tid då man kunde se hockey på läktaren? Kan 2021 bli en förbättring? Kan man resa till Japan till nyår?

Vad säger alla?

Oroa dig inte för att pandemin kommer ta slut.

SARS-CoV-3 monteras just nu ihop och är redo att släppas lös från de icke officiella labben runtom klotet.
Citera
2020-10-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Vad är det för jävla snack?!

Du behöver inga jävla testsvar för att bli sjukskriven för någonting. Allt handlar om symptom.

Försöker du bluffa dig till sjukskrivning så blir du förhoppningsvis genomskådad och avvisad med rätta

En läkare behöver objektiva testsvar från tex blodprov och arbets EKG. För att sjukskriva någon. Om man inte orkar gå några hundra meter pga låg syresättning så blir man sannolikt sjukskriven.
Citera
2020-10-05, 22:41
Medlem
Scamps avatar
Citat:

Vad säger alla?
Vissa säger väl att vi aldrig kommer bli av med viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
En läkare behöver objektiva testsvar från tex blodprov och arbets EKG. För att sjukskriva någon. Om man inte orkar gå några hundra meter pga låg syresättning så blir man sannolikt sjukskriven.
Inte utan positivt provsvar från mars. 🙄
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
Jag tror det är kört för svenskarna , de flesta orkar inte mer karantän och regler att följa
så nu drar festen igång igen och dödstalen eskalerar till nått vi ännu aldrig sett här

Självklart har svenskarna tröttnat. Det är den oundvikliga konsekvensen av en strategi som går ut på att låta krisen pågå på obestämd tid. Det var helt förutsägbart att folk skulle tröttna på restriktionerna, när man inte kan se något slut inom sikthåll.

Under våren var svenskarna beredda att göra stora ansträngningar för att bekämpa epidemin. Då borde man ha passat på att kväsa epidemin så mycket som möjligt. Alltså "smida medan järnet är varmt".

Ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi, så hade offentliga sammankomster kunnat tillåtas, efter en begränsad period med kraftiga restriktioner. Med Finlands strategi, hade nöjesfälten hade kunnat vara öppna under sommaren.

Folkhälsomyndighetens strategi är totalt misslyckad på alla möjliga sätt. Strategin var dömd att misslyckas redan från början.

Nåväl. Vissa verksamheter har vunnit kunder tack vare Folkhälsomyndighetens strategi. Bårhus och kyrkogårdar hade haft färre hyresgäster, ifall Sverige hade kopierat Finlands strategi.

Citat:

Vad säger alla?

Det blir ingen förbättring så länge Anders Tegnell styr Sveriges smittskydd. Anders Tegnells strategi är till viss del bromsa epidemin, men absulut inte bromsa för hårt. Epidemin ska få fortsätta på obestämd tid, enligt rådande strategi.
Citera
2020-10-05, 22:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Varför ser vi inte en puckel/uppgång i antalet nya fall på IVA? Detta skedde i början av augusti, men inte nu.

Är det så att de som smittas nu i mycket större utsträckning är yngre och därmed inte behöver vård och att så inte var fallet i början av augusti (ökningen då var mer jämnt fördelad över åldrarna).

https://ibb.co/swPtB27

Vi verkar ha en CFR på cirka 1% nu. Andelen som läggs in på IVA av antalet totala fall (fram till 19 september) verkar ligga mellan 0,5 och 0,7%.
https://ibb.co/QcTCHp4

Med en skattad IFR på 0,5% så ger det att vi hittar ungefär hälften av alla smittade.
Det säger oss också att andelen som behöver IVA-vård är omkring 0,25-0,35%.
Citera
2020-10-05, 22:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag var sjuk i maj, tog ett positivt antikroppstest I juni och förra veckan tog jag ett nytt antikroppstest som var negativt. Mina antikroppar fanns kvar i som mest fyra månader.

Om vi inte kan testa för immunitet framöver, hur gör vi då? Detta kan bli ett jobbigt virus för lång tid framöver..

Det hade varit intressant att skicka in dig till en allvarligt covidsjuk, i ett par timmar, där du får insupa atmosfären så att säga. Sen avvakta 2 veckor om du blir sjuk och efter ett par veckor göra ett nytt antikroppstest. Blir du inte sjuk, ja då vet du att du är immun. Har du antikroppar då vet vi att din minnesceller sprutar ut antikroppar. Fult experiment, men det hade gett oss lite mer kött på benen, totalt oetiskt givetvis. Misstänker också att det är något du inte är intresserad av att testa. Men jag är nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in